Gumik tulajdonságai és a különbségek
Miben különböznek az autógumik?
Irányíthatóság:
Az autógumi azon képessége, amivel gyorsításkor és kanyarban segíti az autót. Nedves útfelületen a különbségek felerősödnek, így az átlagos vezetők is megérzik. Egyes abroncsokat kifejezetten sportos használtra, nagyon jó irányíthatóságra optimalizáltak, ilyen nyári gumi pl : Pirelli PZero, PZero Nero vagy a Sottozero II téli gumi.
Fékút száraz útfelületen:
A száraz útfelületen, egyenes vonalban való fékezéskor minimális különbség mutatható csak ki a gumik között. Pl egy VW Golf 100 km/h sebességről Pirelli gumikon 38,8 méter alatt áll meg, "gazdaságos" abroncsokon a féktáv 1-3 méterrel nőtt meg. Természetesen nagyobb teljesítményű autóval, a sebesség növelésével, szélesebb abroncsokkal az eltérés jelentősebb.
Fékút nedves/csúszos útfelületen:
Nedves útfelületen a gumiabroncsok fékútja között jelentős különbségek mutatkoznak. Pl egy VW Golf 100 km/h sebességről Pirelli gumikon 44,5 méter alatt áll meg, míg "gazdaságos" abroncsokon 3,5-13 méterrel nőtt meg a féktáv. A téli gumiknál a különbségek akár 40%-osak is lehetnek. A 20-40 %-kal rosszabb fékezési képesség az ABS-el szerelt autókon hosszú fékutat eredményez, az ABS nélküli autókon pedig könnyen bekövetkező blokkoló fékezést okozhat. A blokkoló fékezéskor a gumi futófelületének egy része leradírozódik, ezt hívják "lapra fékezésnek".
Aquaplaning:
Országúton közlekedve találkozhatunk ezzel a jelenséggel, ha tócsába hajtunk, amikor a futófelület már nem képes elvezetni a vizet. Ekkor az autó felúszik a vízfelületen (aquaplaning) ,nem reagál a kormánymozdulatokra és irányíthatatlanná válik. Egy új prémium és egy új " gazdaságos" gumi között 25-30%-os különbség lehet. A kopással a kockázat jelentősen nő, ezért 3 mm mintaárok mélység alatti autógumival már lehetőség szerint ne közlekedjünk autóúton, autópályán esős időjárási körülmények között
Gördülési ellenállás:
Az alacsony gördülési ellenállású gumiabroncs akár 2-5%-kal kevesebbet fogyasztást eredményezhet. Az elmúlt pár évben több fogyasztáscsökkentésre optimalizált autógumi jelent meg, ilyen pl. Pirelli Cinturato P4, a Goodyear Efficientgrip, a Fulda Ecocontrol, vagy a Michelin Energy Saver.
Gördülési zaj:
A gumi mintázati blokkjai és lamellái (téli gumi esetén) által keltett zaj. Nedves útfelületen ez fokozottan jelentkezik. A prémium kategóriás gyártók folyamatosan fejlesztéseket végeznek ezen zajok csökkentésére. Óriási a különbség egy blokk- és lamellaoptimalizált prémium kategóriás gumiabroncs és egy "gazdaságos" gumi zajszintje között. Az aszimmetrikus mintázatú gumik általában halkabbak, mint a forgásirányosak.
Kapaszkodó képesség (téli gumik esetén):
Jelentősek a különbségek mutathatók ki a téli gumik kapaszkodó képessége között alsó és prémium kategóriás gumik összehasonlításakor.
Autógumi egyenesfutása: Ebben a tulajdonságban kevés eltérés mutatkozik a gumiabroncsok között, ezt leginkább az autó futóműve befolyásolja. Téli vagy négy évszakos gumi használatakor kicsit romolhat az egyenesfutás a nyárihoz képest.
Élettartam-gumikopás:
Akár 80-100%-os eltérés is lehet a különböző típusú abroncsok élettartama között. Hosszú élettartamú autógumi pl. Michelin Engergy Saver, Primacy HP, Pirelli Cinturato P4, Goodcear Efficientgrip, vagy Cinturato P6. Az ázsiai abroncsok általában gyorsabban kopnak.
Megbizhatóság/garanciális hibaarány:
Az európai forgalomba hozatalhoz ECE minősítő vizsgán kell átesnie a gumiknak, ha megfelelt ennek, csak akkor hozhatók forgalomba. A minősítés meglétét az abroncs oldalfalán található E betű jelzi. Általában kevés (1% alatti) garanciális probléma szokott lenni a gumiabroncsokkal. A Prémium kategóriás abroncsok esetén a minőségellenőrzés szigorúbb, így lényegesen alacsonyabban tudják tartani a forgalomba kerülő hibás autógumik arányát.
Felhasznált alapanyagok: A gumiabroncsok bizonyos részei aromás olajat tartalmaznak.Ezek a káros anyagok a gumiabroncs kopásával együtt a természetbe kerülnek. 2010 óta tilos az EU-ban olyan gumiabroncsot forgalomba hozni, ami aromás olajokat tartalmaz.
Érezhetők a különbségek autógumik között.
Száraz útfelületen, lassú, városi közlekedésben használva kevésbé érzékelhetőek különbségek, legfeljebb a gyenge minőségű abroncs zajossága tűnhet fel. Országúti közlekedéskor vagy vizes úton az eltérések azonban óriásiak. Nem mindegy hogy 2 vagy 4 év alatt kopik el az autógumi. Vásárlásnál maximum egy kategóriával lépjünk lefelé, ha nem szeretnénk, hogy a megszokott menettulajdonságok drasztikusan leromoljanak. Az "olcsó húsnak híg a leve" fokozottan igaz a gumiabroncsok esetén, tehát fontos szempont a biztonság érdekében, hogy megfelelő minőségű abroncsot válasszunk. Az elmúlt évtizedekben a gépkocsik súlya és teljesítménye folyamatosan nőtt, miközben az abroncsok futófelülete egyre szélesebb, az oldalfala pedig egyre alacsonyabb lett, miközben ezeknek az elvárásokhoz egyre magasabb fejlesztési költségek párosulnak, amit csak a legnagyobb gumi gyártók tudják a költségvetésükbe beszorítani.A felhasznált anyagokban is jelentős különbségek vannak. A jó minőségű abroncsok futófelületi keveréke drága silica keveréket tartalmaz, de sajnos a jó minőségű silica vegyületek sokba kerülnek és nehéz velük dolgozni.