Süti beállítások

Négyévszakos gumi

4353 találat

Kiemelt ajánlat

POINT S 4 SEASONS VAN 215/70R15 109S NÉGYÉVSZAKOS gumi
C
A
72
POINT S 4 SEASONS VAN 215/70R15 109S NÉGYÉVSZAKOS gumi
Erősített oldalfal: C
40 705 Ft
POINT S 4 SEASONS VAN 235/65R16 115R NÉGYÉVSZAKOS gumi
C
A
73
POINT S 4 SEASONS VAN 235/65R16 115R NÉGYÉVSZAKOS gumi
Erősített oldalfal: C
54 545 Ft
POINT S 4 SEASONS VAN 215/65R16 109T NÉGYÉVSZAKOS gumi
C
A
73
POINT S 4 SEASONS VAN 215/65R16 109T NÉGYÉVSZAKOS gumi
Erősített oldalfal: C
44 745 Ft

Négyévszakos gumiabroncsok


Valóban jó döntés a négyévszakos gumi?

 

A négyévszakos abroncsokról mindig megoszlanak a vélemények. Ezek az abroncsok elméletileg télen és nyáron is egyaránt jók, így az éves abroncscseréket is megspórolhatjuk. Ugyanakkor még mindig az az általános vélemény, hogy ami mindenre is jó, az alapvetően nem jó semmire. De mi a valóság? Tényleg jó a négyévszakos abroncs minden körülmények között, és még spórolni is lehet vele? Néhány évvel ezelőtt még teljesen egyértelmű volt, hogy télen téli, nyáron nyári abroncsot kell használni.

 

Ez azonban manapság már nem annyira egyértelmű, ugyanis pár éve a legtöbb abroncsgyártó cég elkezdett négyévszakos gumikat is piacra dobni. Ezek az abroncsok az abroncspiac úgy 15%-át teszik ki Európában, hazánkban azonban még csak alig 3%-át jelentik az összeladásoknak. Ennek persze az is az oka, hogy még jóval szűkebb a kínálat, mint a téli/nyári abroncsok esetében, emellett számos tévhit is tartja még magát a négyévszakos abroncsokkal kapcsolatban. De mit is tud egy ilyen abroncs.

 

Téli és nyári gumi egyben? Mi a különbség a négyévszakos és a téli/nyári abroncsok között?

 

Amikor téli vagy nyári abroncsokról van szó, különbség van a gumik anyagában és mintázatában egyaránt. A téli abroncsok anyaga puhább, mint a nyáriaké, és a mintázatban is lényeges különbségeket tapasztalhatunk. Emellett lamellák is találhatók rajta, melyek amellett, hogy segítenek a jobb fékezésben, elvezetik a sarat, a havat és a latyakot a blokkok között lévő árkok felé, így kikerülnek a gumi alól. A négyévszakos abroncsok anyag és a mintázata is eltér mindkét típustól, de mégis mutat hasonlóságot mindkét típussal.

 

A négyévszakos gumi anyagát tekintve puhább, mint egy nyári abroncs, viszont a szilikáttartalma inkább a nyári gumikéra hasonlít. Emellett lamellákat is tartalmaz, a barázdák mélyebben, viszont közel sem olyan mélyek, mint egy téli abroncson. A puhább anyag miatt gyorsabban kopnak, akárcsak a téli abroncsok, a lamellák miatt pedig nagyobb a gördülési ellenállásuk, mint egy nyári abroncsnak. Hogy valójában melyik abroncstípusra hasonlít jobban a négyévszakos abroncs, nehéz megmondeni, hiszen nyári és téli gumi tulajdonságokkal is egyaránt rendelkezik.

 

Mindenkinek jó döntés a négyévszakos gumi? Milyen előnyei vannak?

 

Erre a kérdésre a válasz egy egyértelmű nem! Ezt mindenkinek szem előtt kell tartania, aki négyévszakos gumit választ. Ugyanakkor vannak olyan esetek, amikor a négyévszakos abroncs is jó választás, hiszen számos előnye van, amit sokan nem is tudnak:

 

·         Alacsonyabb fogyasztás

·         Megspórolható félévente az abroncscsere költsége

·         megspórolhatja egy garnitúra gumi, szerelési és betárolási árát is

·         2-3 évig használhatja betárolás és csere nélkül

 

Ezek mind jól hangzó érvek, viszont mielőtt döntene, a felhasználási feltételeket is figyelembe kell venni. A szakemberek véleménye alapján, azok számára lehet jó megoldás a négyévszakos abroncs, akik szinte csak városi közlekedésre használják az autójukat, és nem közlekednek többet évente 10-12 ezer kilométernél. Emellett az időjárási szempontokat is érdemes figyelembe venni. Bár a négyévszakos gumi is használható télen, de havas felületen nem fog ugyanolyan teljesítményt hozni, mint egy téli gumi.

 

Milyen jelölést keressen, ha négyévszakos gumit szeretne?

Ha négyévszakos abroncsokat keres, akkor a jelöléseket mindenképp érdemes ismerni. Legyen szó webáruházról, hipermarketről vagy szakboltról, a jelölések összességében egységesek minden márka esetében a törvény értelmében. A négyévszakos autógumikon is megtalálhatja a három hegycsúcs és hópihe jelölést, amely a téli gumikon is kötelező, Ennek értelmében pedig a négyévszakos gumi is bárhol használható télen is, vagyis azokban az országokban is, ahol kötelező a télen a téli abroncs. A négyévszakos gumik általános jelölése az AS vagy a 4S, FS jelölés.

 

Az AS az All Seasone rövidítése, a 4S vagy FS pedig a Four Seasone-t jelenti. Ha négyévszakos abroncsot keres, ezt a jelölést kell elsősorban figyelni. Az M+S vagy MS jelölés megtévesztő lehet. Ez ugyanis a Mud and Snow, vagyis a hó és sár kifejezést foglalja magában. Ez a jelölés is felkerülhet a négyévszakos gumikra, de a téli SUV és terepjáró abroncsokra is, sőt ritka esetekben még nyári gumin is találhatunk ilyen jelölést. A M+S jelölés tehát nem jelenti egyértelműen, hogy az abroncs négyévszakos.

 

Melyek a legnépszerűbb méretek a négyévszakos abroncsok esetében?

 

A négyévszakos abroncsok esetében jóval szűkebb a méretválaszték, mint a téli/nyári autógumik tekintetében. A leggyakrabban a következő méretekben találhatunk négyévszakos abroncsot:

·         155/70R13

·         175/65R14

·         175/70R14

·         185/65R15

·         195/65R15

·         205/55R16

·         215/65R16

·         225/45R17

 

Bár főleg személyautó méretekre terveznek négyévszakos abroncsot, találhat kisteher járműre is megfelelő méretet, ugyanakkor ebben az esetben még szűkebb a választék. Természetesen azt sem árt figyelembe venni, hogy a négyévszakos abroncsokat főleg olyanoknak ajánlják, akiknek a az autó teljesítménye nem haladja meg a 160 lóerőt.

 

Ennek értelmében például egy Suzuki Swift esetében a négyévszakos szett jó döntés lehet, viszont a nagyteljesítményű vagy terepjáró tulajdonosak számára nem biztos, hogy ez a legjobb megoldás. Ezekre a járművekre amúgy sem nagyon találhat megfelelő méretet.

 

Olcsótól a drágáig, avagy melyik márkát érdemes választani?

 

Számos márka kínálatában találhatunk négyévszakos abroncsot, a prémium márkán túl rengeteg felső-középkategóriás és gazdaságos abroncsgyártó kínálja ezt a terméket. A prémium gyártók közül nem meglepő, hogy a Continental, a Michelin, a Bridgestone, és a Goodyear kínálatában megtalálható ez a termék, de a Pirelli, Hankook, Nokian, Vredestein, és Dunlop is gyárt négyévszakos abroncsokat. Leginkább ezeket a márkákat érdemes választani.

 

A minőségi középkategóriás márkák között is vannak gyártók, mint az Apollo, a Barum, a Kumho, a Falken, a Nexen, az Uniroyal vagy a BF-Goodrich, akik szintén kínálnak négyévszakos gumikat, de a gazdaságos abroncsok között is bőven akad négyévszakos gumi. A szakértők azonban azt javasolják, hogy négyévszakos gumik esetében inkább a prémium márka termékeiből válasszunk, és az éves abroncstesztek is ezt igazolják, legyen szó az ADAC, az Autobild vagy az ACE tesztjéről.

 

Négyévszakos abroncsok az éves gumiteszteken

 

Bár a négyévszakos abroncs mindig egy kompromisszumos megoldás, tehát nem fog tudni mindent, de vannak olyan abroncsok, amiket valóban érdemes számításba vennie a tesztek alapján is. A 2020-as ASAC teszten egy Ford Kuga tesztautó segítségével hét négyévszakos abroncsot teszteltek a 235/55R17 méretkategóriában.  Ugyan nem sikerült minden abroncsnak elérnie a megfelelő minősítést, és minden teszten legalább kielégítő eredményt hoznia, de öt abroncs végül elérte az ajánlható szintet, a legjobbnak pedig a Continental AllSeasonContact abroncsa bizonyolt.

 

Az Autobild tesztjén a Michelin CrossClimate+ vihette el az első helyet, ami az ADAC teszten is dobogós lett egyébként, így ez az abroncs is legjobbak között van. Szintén az Autobild teszten ért el kiváló eredményt a Vredestein Quatrac 5 és a Goodyear Vector 4Seasons Gen-2, bár más méretkategóriában, mint az ADAC teszten. A tesztek eredményéből is jól látszik, hogy a prémium márkák közül kerülnek ki a legjobb négyévszakos abroncsok, melyet a gumis szakemberek tapasztalata és a vásárlói vélemények is megerődítenek.

 

Négyévszakos abroncsokkal valóban spórolhat?

 

Mivel a négyévszakos abroncsok esetében a fő érv a spórolás szokott lenni, érdemes megvizsgálni, hogy valóban spórolhat-e, ha ezt a megoldást választja, és ha igen, megéri-e. Abban mindenki egyetért, hogy bár egy négyévszakos gumi egységára magasabb lehet, mint egy téli vagy egy nyári gumié, de az egy szett mindenképpen olcsóbb, mint két szett ára. Még úgy is, ha a téli/nyári szett esetében középkategóriás, míg a négyévszakos gumik esetén prémiumkategóriás márkát választ. Az sem elhanyagolható tény, hogy a négyévszakos szettet nem kell évente kétszer cserélni, sem pedig tárolni.

 

Ugyanakkor a négyévszakos abroncsok esetében is számolni kell karbantartási és ellenőrzési költségekkel. A szakemberek még a prémium kategóriás abroncsok esetében is javasolják, hogy évente legalább egyszer átnézésre kerüljön a gumi, centrírozáson essen át, és a pozíciók forgatás sem árt. Ezek a műveletek legalább akkora költséget fognak jelenteni, mint az évi két abroncscsere. Azt is jó, ha figyelembe veszi, hogy a négyévszakos abroncs gyorsabban kopik, így előbb lesz szükség új garnitúrára.

 

Mikor kell lecserélni a négyévszakos gumikat?

 

Ahogyan a nyári és téli abroncs esetén is van egy követelménylista, ami indokolja az abroncsok cseréjét, úgy a négyévszakos abroncsok esetén sincs ez másként. Vannak esetek, melyek mindenképp indokolttá teszik az abroncsok cseréjét:

·         ha defektet kap

·         amikor a profilmélység 3-4mm alatti lesz

·         ha a gumiabroncs oldalfalán repedések láthatóak, vagyis az elöregedés jeleit tapasztalja

·         Sérült az abroncs, kiszúrták, esetleg megpadkáztuk

·         ha dudor van az oldalán, vagyis szálhibás

·         ha rendellenes kopást tapasztal

·         ha nem az autó típusának megfelelő méretű abroncs került fel

 

Ezekben az esetekben mindenképp el kell végezni az abroncsok cseréjét, halogatni nem érdemes. Azt is érdemes tudni, hogy a profilmélység esetében télen csak a 4 mm feletti mélység a megengedett, ez alatt már csak nyári gumiként szabad használni a négyévszakos abroncsot.

 

Hogyan növelheti meg a négyévszakos abroncs élettartamát?

 

Ahogyan a téli/nyári gumik, úgy a négyévszakos abroncsok sem használhatóak örökké. Bár jóval gyorsabban kopnak, ezeknek az abroncsoknak is van egy élettartamuk, melyet egy kis odafigyeléssel el is érhetünk. Az egyik fontos feladat, amit érdemes elvégezni, az a gumi kezelése a kirepedezés és az elöregedés ellen. A repedések csökkentik az abroncs élettartamát, de számos készítmény létezik már, amivel ezek meggátolhatóak.

 

Amire szintén érdemes figyelnie, az az abroncsnyomás, amit havonta célszerű ellenőrizni. A futófelület kopását is érdemes rendszeresen ellenőrizni, és legalább évente egyszer szakemberrel is megnézetni az abroncsot. A már említett pozíció forgatást is célszerű elvégeztetni, és a centrírozás is meghosszabbíthatja az abroncs élettartamát a négyévszakos gumik esetében is.