Süti beállítások

A TÉLI AUTÓGUMI HASZNÁLATÁNAK FONTOSSÁGA.

2024/01/30
Hasznos információk
Sajnos a mai napig rengetegen kidobott pénzként értékelik a té...
Sajnos a mai napig rengetegen kidobott pénzként értékelik a téli gumik vásárlását, pedig ennél összetettebb a kép. 
Sajnos a mai napig rengetegen kidobott pénzként értékelik a téli autógumik vásárlását, pedig ennél összetettebb a kép. A téli autógumiabroncs ára ugyanis nem feltétlenül abban mérendő le, hogy adott pillanatban mennyit hagytunk a gumisnál, hiszen amint megúszunk egy kisebb koccanást, máris megtérül a befektetés. Márpedig a legrosszabb téli autógumi is sokkal jobb választás, mint egy nyári, ráadásul nem feltétlenül kell a legdrágább autógmitválasztani, az olcsóbbak között is vannak kifejezetten jók. 


A megfelelő tapadás biztosítása mindig kompromisszumok árán jön létre, mert a hőmérséklet megváltozása befolyásolja az autógumi tulajdonságait. Van egy hőmérsékleti határ, ami alatt kimondottan nem javasolt a nyári gumi abroncsok használata, ez pedig a sokat emlegetett plusz 7 fok.

Ez egészen pontosan azt jelenti, hogy ha az átlaghőmérséklet 7 fok alatt van, akkor már a téli gumi abroncs száraz körülmények között is jobb tapadást biztosít, mint a nyári gumi. Ha esik az eső, vagy a hó, esetleg jég is van, akkor pedig már horribilis különbségek is lehetnek. 

Az autógumik árán igen, mennyiségükön viszont nem szabad spórolni! Nem csupán balesetveszélyes gyakorlat, hogy a hajtott kerekekre kerül csak téli autógumi, hanem tilos is. Az sosem megoldás, hogy az egyik tengelyen van tapadás, a másikon nincs. Az főleg rossz és hibás nézet, hogy a hajtott kerék tapadása a fontos, hiszen az autó kormányozhatósága az elsődleges. 

Erre a felvetésre mindenki azt mondaná, hogy akkor ezek szerint a jobb autógumit mindig az első tengelyre kell szerelni, hiszen ez kormányoz, de ez is hibás feltételezés. A hátsó tengely tapadása ugyanis sokkal fontosabb, hiszen az autó iránytartását az határozza meg. 

Egy alulkormányzott autót sokkal könnyebb kezelni, mint egy túlkormányozottat, ezt egy vezetéstechnikai pályán bárkinek pillanatok alatt bebizonyítják. Amennyiben tehát nem egyforma autógumikat rakunk fel az autókra, akkor a jobb állapotú mindig hátra kerüljön. 

Napjainkban a különböző adalékanyagoknak, elsősorban a szilikának köszönhetően olyan alapanyag-vegyületeket állítanak elő, amelyek alacsony hőmérsékleten is megtartják rugalmasságukat és tapadási képességüket.

A nyári autógumiknak 7 fok alatt jelentősen csökken a rugalmasságuk, ami nagymértékben befolyásolja tapadásukat, így a téli útviszonyok mellett roppant kiszámíthatatlanná válnak, egy kritikus forgalmi szituációban a fékút hosszát növelhetik meg jelentősen. A fékezés azonban csak egy tényező, hiszen egy kikerülési manővernél sem ugyanúgy reagál egy megkeményedett nyári autógumi. 

Az alapanyag mellett nagyon fontos a futófelület helyes megválasztása, már nem áll az a korábbi nézet, hogy csak a robusztus mintázatú, nagy kapaszkodó blokkokkal rendelkező autógumik a jók télen. Ez azért sem igaz, mert a téli hónapok során nem találkozunk egyfolytában mély hóval, jéggel, inkább az a jellemző, hogy vizes, nedves, kásás utakon haladunk, ahol inkább a jó vízelvezetetés és a rugalmasság a lényeg. Éppen ezért az optimális téli mintázatot a lamellás autógumi jelenti, amelynek jó a kapaszkodóképessége. 

Ez nem jelenti azt, hogy minden lamellás autógumi egyforma tapadásra képes, hiszen a mintázattól is sok függ, de az biztos, hogy a legolcsóbb lamellás autógumi is jobb 7 fok alatt, mint akár a legjobb nyári gumi. Azért a nagyon olcsó kínai autógumikat nem ajánlott megvenni, hiszen csúfosan megbuktak néhány gumiteszten, de egy olcsóbb kategóriás ismert márka már jó lehet. Természetesen a piacon rengeteg márka van jelen, újabbnál újabb mintázatokkal, persze magasabb áron. 

A téli autógumi abban is különbözik a nyáritól, hogy a minimális profilmélysége nem 1,6 mm, hanem 4 mm. Ez alatt már jelentősen veszt a tapadásából, kapaszkodó képességéből. Egy 3 mm-es téligumi csupán száraz felületen ad megfelelő tapadást, amint leesik valamilyen csapadék, vagy fagyni kezd, máris kezelhetlenné válik az autó. 

Mindenki szeretne spórolni, a téli autógumin is. Háromféle módon szokás, de ebből kettőt nem ajánlunk. Az első, hogy téli autógumit vesznek, amit nyáron is használnak. A melegben azonban a téli autógumi nagyon gyorsan kopik, használódik, és a fogyasztást is növeli. Nem is áll meg olyan hamar, és egy nyár alatt egy kiváló állapotú téli autógumit is le lehet koptatni teljesen. Ezért ez nem jó megoldás. 

A második a négyévszakos autógumi használata, ami már egy jobb módszer, de ez sem az igazi. Az ilyen gumiabroncsok akkor jók, ha a tél folyamán nincs nagyobb csapadék, valamint belenyugszunk, hogy ez a gumiabroncs sem télen, sem nyáron nem ad megfelelő tapadást. Félig tele, és félig üres is a pohár, attól függ, ki, honnan nézi. 

A harmadik megoldás a megfelelő utánajárás. A használt téli autógumijaink között először az elsők fognak elkopni, ekkor még lehetséges, hogy a hátsók jó állapotban vannak (4 mm feletti profilmélység). Ilyenkor érdemes a hátsót előre rakni, hátra meg újakat venni. Arra azonban sokkal fontosabb odafigyelni, milyen gumiabroncsot veszünk. Az interneten rengeteg olcsó helyet találni, és ma a webáruházak gyors megoldásnak tűnnek, sok időspórolással.