Süti beállítások

Kánikulában balesetveszélyessé válhat a téli gumi!

2024/01/30
Hasznos információk
Elérkezett a nyár azon szakasza, amikor már nem ritkák a kánik...
Elérkezett a nyár azon szakasza, amikor már nem ritkák a kánikulai időszakok sem, viszont még mindig látni parkoló autókon, hogy fent hagyták a téli gumikat, valószínűleg azzal a céllal, hogy az egész nyarat azzal vészelik át.

Az autónavigátor.hu elkészítette az idei nyári gumi tesztjeit is, melyben az egyik leg-megfontolandóbb tanulság az volt, hogy a nyári szezonban autón fent hagyott téli gumikkal közlekedve száraz és nedves útfelületeken is 20%-kal nagyobb lehet a fékút hossza, ugyanígy elég rossz teljesítményt nyújtanak nyáron a négyévszakos, és a 4 évnél idősebb nyári gumiabroncsok is. Ráadásul ezeket a teszteket még nem is 30 Celsius fok környékén végezték, 'csak' 20, valamint 25 Celsius fok környéki hőmérsékleteken.

És mint tudjuk, ahogy nő a hőmérséklet, úgy romlanak (7 Celsius fok felett) a téli gumik tapadási tényezői.

A hazai készítésű teszteknek fontos célja volt, hogy a magyar autósok ne kizárólag csak a külföldi illetőségű tesztekből vonhassák le a kellő tanulságokat, hanem a ténylegesen hazai körülmények közötti eredményekből is tájékozódni tudjanak a legnépszerűbb gumitípusok minőségi jellemzőiről.

A tesztelt 14 nyári abroncs közé azért is választottak be egy téli és egy négyévszakos abroncsot, hogy korrekt információk legyenek a helyes döntés meghozatalához. A már említett hőmérsékleteken végrehajtott tesztelés során a 60, 10 és 120 kilométeres sebességekről való megállás vizsgálták száraz és nedves körülmények között, és sor került a gördülési ellenállás, a kanyarsebesség, a kopásállóság és a zajszint mérésére is.

Mindent összevetve míg a legjobb minőségű nyári gumik száraz úton 120km/h-ról lefékezve 52 – 53 méteres fékutat produkáltak, addig a vadonatúj és prémium márkás(!) téli gumi 63 méteres fékúton volt csak képes megállni. Egy használt és kevésbé minőségi téli abroncs egyértelműen ettől még rosszabb eredményeket hozott volna. Az is megfontolandó, hogy a négyévszakos abroncs is közel olyan rossz eredményeket hozott nyári körülmények között, mint az említett téli gumi, és a hat éves használt 4 mm-es profilmélységű prémium nyári gumi szintén nagyon rosszul szerepelt.

A kanyarsebesség mérésekor a használt prémium nyári gumi és a nyégyévszakos szerepelt legrosszabbul, száraz aszfalton viszont már megint csak a téli gumi és négyévszakos abroncs került a nem ajánlott kategóriába.

A teszt másik nagy tanulsága, hogy az új nyári prémium abroncsok 10 százalékkal rövidebb fékutat képesek teljesíteni a olcsóbb új nyári gumikhoz képest, és minden más szempontból is sokkal nagyobb biztonságot nyújtanak, tehát érdemesebb lehet ezek közül választani.

És mivel ezek az abroncsok hosszabb ideig használhatók, és több üzemanyag megtakarításra képesek, a kezdeti  árkülönbségek a futamidő végére akár ki is egyenlítődhetnek, vagy akár gazdaságosabbak is lehetnek a kezdetben olcsóbbnak tűnő modellektől.

Az összértékelés szerint a legjobb nyári gumi a Michelin Energy Saver GRNX lett, a  második helyen pedig a Bridgestone Turanza T001 és a Continental PremiumContact 5 végzett, ezek megkapták a nagyon jó minősítést, míg a téli gumi és a négyévszakos abroncs a nem ajánlott kategóriába kerültek.

forrás: http://www.autonavigator.hu