Süti beállítások

165 70 R14 nyári gumi – széles kínálat, kedvező árak a középkategóriában

2024/01/30
Nyári gumi tesztek
...


Ha valaki 165 70 R14 nyári gumit keres a középkategóriában, széles kínálattal találja szemben magát. A nyári gumik piacán egyre több szereplő jelenik meg, olykor nehéz eligazodni a márkák, modellek között. Ilyenkor érdemes teszteket olvasgatni, megnézni, hogy az ADAC vagy más, autós szaklapok milyen megállapításra jutottak egy-egy abroncs vizsgálata közben.

A prémium gyártók maguk is tesztelnek, sőt, hatalmas összegeket költenek a kutatásra, a fejlesztésre és magára a tesztelésre is, hisz egy abroncs élesben, életszerű körülmények között tudja igazán megmutatni teljesítményét, nem a számítógépen vagy a tervezőasztalon. A független tesztek azonban átfogóbb képet adnak az abroncsok minőségéről. A legtöbbször a prémium kategóriás abroncsok végeznek az élmezőnyben, azonban sok középkategóriás gumi is kiemelkedően teljesít.

165 70 R14 – megbízható választás egy középkategóriás abroncs is

Nem mindenki engedheti meg magának azt, hogy prémium kategóriás abroncsot vásároljon. De nem csak az anyagi okok játszhatnak közre abban, hogy valaki a középkategóriában keresgél. Hanem például az is, hogy régebbi autója van, aminek kisebb a teljesítménye, vagy amit ritkán használ, rövid távokon. Ilyenkor valóban túlzás lenne megvenni a legújabb, legdrágább nyári gumit, hisz nem is tudná a tulajdonos kihasználni az abroncs nyújtotta lehetőségeket. Ilyenkor tökéletesen megfelel egy középkategóriás abroncs. Melyek is ezek a nyári gumik?

165 70 R14 nyári gumi – Hankook, Fulda, Uniroyal

Három gyártó a középkategóriában, rajtuk kívül még vagy egy tucatnyinak vannak, mint az Apollo, a Barum, a Kleber, a Falken, a Nexen vagy épp a Kumho. Sokak számára nem ismerősek ezek a nevek,  ami nem is csoda, hisz nincsenek annyira reklámozva.

Amikor ellátogatunk egy webáruházba, hogy megnézzük, mi is a kínálat, az első és legfontosabb, hogy a pontos méretet adjuk meg a keresésnél. Azt, hogy milyen abroncsra van szükség, mindig az autó gyártója határozza meg, ettől nem szabad eltérni. Három érték, három szám, ezeket mindenképp pontosan ki kell töltenünk ahhoz, hogy releváns találatokat kapjunk. Ezek egyike a futófelület szélessége, esetünkben 165 mm, a másik az oldalfal aránya ez itt 70, végül pedig az átmérő, ami 14 hüvelyk. Ha ez megvan, akkor szűkíthetők tovább vagy épp rendezhetők a találatok.

Amikor nyári gumit keresünk, érdemes megnézni, hogy az adott abroncs milyen sebességindex-szel és súlyindex-szel rendelkezik, előbbi az abroncs szempontjából biztonságos sebességet jelöli betűkkel, utóbbi pedig azt, hogy egy abroncs maximálisan mennyivel terhelhető. Ezek az adatok, mint ahogy a fenti három, a méretre vonatkozó is, minden abroncs oldalán ott vannak. Ha nem tudjuk a pontos méretet, nézzük meg az abroncsot, és onnan le tudjuk olvasni.

Ha pedig már ott vagyunk, nézzük meg azt is, hogy mikor gyártották az abroncsot, ezt a DOT szám jelöli, amiből kiderül, hogy melyik év melyik hónapjában gyártották. Hogy ez miért fontos? Egyrészt azért, mert hiába nincs elkopva az adott gumi, ha idős, akkor le kell cserélni. A maximum tíz év, de a szakemberek szerint hatévesnél idősebb abronccsal már nem érdemes közlekedni. Az elöregedés szabad szemmel nem látható, de a teljesítményen igenis érezhető. A mikrorepedések miatt nem teljesít olyan jól egy öreg abroncs, nem tapad, és a rövid fékút sem garantált. Nem beszélve az aquaplaning elleni védelemről.

Az életkor mellett a kopás a másik fontos tényező, ezt úgy állapíthatjuk meg, ha megnézzük a gumi profilmélységét. Ehhez léteznek profilmélység-mérő eszközök, melyek manuálisan vagy digitálisan mutatják meg a mélységet. A törvény szabályozza a  minimumot, ez 75 centiméternél kisebb átmérőjű abroncsok esetében 1,6 milliméter, az ettől nagyobbaknál pedig 3 milliméter. Azonban nem tanácsos megvárni, hogy teljesen elkopjon az abroncs, hisz ilyenkor már jelentősen lecsökken a teljesítménye. A gumi felületén egyébként apró pöttyök jelzik a minimum profilmélységet, ha a gumi és ez a jelző egy vonalba került, akkor az abroncs le van kopva.

Nézzük meg az abroncscímkét!

Ha nyári gumit vásárolunk, nézzük meg az abroncs címkéjét. 2021 májusában változtak meg ezek a címkék, egy uniós szabályozásnak köszönhetően. Sokat elárul egy abroncs teljesítményéről, hogy milyen értékekkel rendelkezik. Elsőként a nedves úton való fékezhetőséget nézzük meg, e tekintetben hét kategóriába sorolják az abroncsokat, A-tól E-ig, ahol az A a legjobb. Több méter is lehet a különbség a két szélső érték között, érdemes ezt megfontolni a vásárlásnál, hisz a baleset sokszor nem métereken, hanem centimétereken múlik. A következő adat az üzemanyagfogyasztás, itt is A-tól E-ig vannak besorolva az abroncsok. Az A a leghatékonyabb, a két szélső érték között pedig itt is nagy különbségek vannak, érdemes ezt is mérlegelni, hisz lehet, hogy megveszünk egy olcsóbb abroncsot, aztán meg többet költünk benzinre és a végén rosszabbul járunk. A harmadik a zajszint, ami A, B vagy C-kategóriás, de ez decibelben is fel van tüntetve. Minden abroncs, így a 165 70 R14 nyári gumi esetében is mindig van ilyen címke.