Süti beállítások

Minden, amit az AdBlue-ról tudni kell

2024/01/30
Iparági hírek


 

Az AdBlue egy adalékanyag, amiről már hallhattunk dízel kipufogógáz-folyadék névén. Két fő alkotórésze van: a demineralizált víz, valamint a tiszta karbamid. Az adalék célja, hogy csökkentse a dízelt használó autók károsanyag kibocsájtását. Egészen pontosan a levegőbe jutó nitrogén-oxidot redukálja – ezért olvasható a legtöbb csomagoláson a következő felirat: „NOx redukáló adalék” A környezetvédelem évről évre nagyobb hangsúlyt kap – ez tökéletesen követhető az Európai Unióban hatályos nitrogén-oxid emissziót szabályozó normák változásán. 1992-ben ez még 8g/kWh volt, míg 2014-ben már csak 0,4g/kWh.

A modern dízeljárművek tehát azért használják ezt az adalékot, hogy ne haladják meg a hatályos környezetvédelmi előírásoknak megfelelő NOx kibocsájtást. Európa számos területén (például Németországban) vannak útdíjfizető rendszerek, melyek számításba veszik, ha környezetkímélő eszközöket használunk, így kedvezőbbek lesznek az útdíjak. Ez a tendencia várhatóan növekedni fog, hiszen minden országban próbálják ösztönözni az embereket a környezettudatosabb életmódra.

 

Árak és lehetőségek

Az AdBlue utáni magas kereslet miatt több cikk is született 2021 második felében a hirtelen fellépő hiányról, hiszen a dízellel működő járművek számára alapvető szükségletet jelent ez a folyadék. A kialakult helyzetet alapvetően két faktor idézte elő. Az első, a földgáz világpiaci árának meredek emelkedése. Ez a fosszilis energiahordozó ugyanis egy év alatt egészen pontosan az öt és félszeresére drágult. Mivel a folyadék gyártásához földgázra van szükség, az áremelés negatívan érintette a terméket. Európa három legnagyobb AdBlue gyárából kettő (a lengyelországi és a szlovákiai) leállította a gyártást és a németországi gyár is csak korlátozottan állítja elő az adalékot. A kialakuló hiány pedig sok esetben (itt is) pánikvásárláshoz vezet, ami csak tovább mélyíti a problémát.

Mint minden vásárlás esetén, itt is az egyik első kérdésünk lehet, a termék ára. Rövid keresés után érdekes jelenséget tapasztalhatunk: kifejezetten széles skálán mozog látszólag egyazon termék ára. A tízliteres kiszerelés ára öt és tízezer forint között ingadozik, ami valljuk be meglehetősen nagy (esetenként 100 százalékos!) különbség. Bármelyik árkategória mellett dönthetünk, azonban célszerű az eredeti folyadékot vásárolni licensszel rendelkező boltból. Számos utángyártott, vagy akár hamisított verzió is megjelent ugyanis a piacon – ezek pedig akár kárt is tehetnek a dízelmotorban.

 

Az AdBlue utánpótlása, tárolása, szavatossága

            Sokakban felmerülhet a kézenfekvő kérdés: mi történik, ha kifogy az AdBlue? Továbbra is működőképes lesz az autó, „csak” megnő a károsanyag kibocsájtás? A rövid válasz: nem. Az SCR rendszer (selective catalytic reduction system/szelektív katalitikus redukció) ugyanis érzékeli a folyadék hiányát, és letiltja a motor indítását műszaki hibára hivatkozva. Szerencsére azonban attól nem kell tartanunk, hogy kifogy a folyadék és egyik pillanatról a másikra leáll a motorunk az autópálya kellős közepén. Az emissziós rendszer ugyanis időben jelzi nekünk, ha a folyadék fogytán van. A rendszer továbbá képes csökkenteni a motorteljesítényt a hatékonyabb és takarékosabb folyadékadagolás érdekében – természetesen miután pótoltuk a hiányt a teljesítmény is visszaáll az eredeti állapotra.

            A kutak többségén találhatunk AdBlue töltőállomást, ahol kútfejekről tankolható a folyadék. A legtöbbször van lehetőség palackozott adalék vásárlásra is, általában kettő vagy tízliteres kiszerelésben. A logikus elrendezés érdekében az AdBlue töltési pontot a legtöbb esetben a dízel töltési pont mellett fogjuk megtalálni. Lényeges információ, hogy az adalékanyagnak fenntartott tartály külön található (vagyis nem a dízeltankba kell önteni a folyadékot!). Természetesen általában ez a tároló el is van látva „AdBlue” felirattal. Ugyanakkor vannak gyártók, akik a motor, vagy csomagtérbe helyezik a töltési pontot.

            Fontos kérdés lehet még a szavatosság, elvégre nem mindegy, hogy meddig tárolhatjuk a folyadékot. Amennyiben betartjuk a csomagoláson feltüntetett tárolási körülményeket, az adalék egy évig őrzi a szavatosságát. Mindazonáltal a lejárati idő után nem tanácsos továbbra is használni, hiszen a hatékonysága nagymértékben csökken. Ami a tárolást illeti, a legcélszerűbb a kocsiban tartani a folyadékot, hiszen akkor szükség esetén bármikor képes leszünk utántölteni. Azonban ne feledjük, hogy az Adblue -11 Celsius fokon megfagy, így hideg téli éjszakákon nem tanácsos fűtetlen autóban hagyni.

 

Óvintézkedések AdBlue használata közben és után

            Bármilyen óvatosak vagyunk, előfordulhat, hogy megcsúszik a kezünk, elejtjük a flakont, vagy nem figyelünk oda eléggé. Felmerülhet tehát a kérdés: veszélyes anyag-e az AdBlue? Nos, a rövid válasz, hogy nem. Elvégre nem minősül tűz, vagy robbanásveszélyesnek, a folyadék beszáradt maradványai sem jelentenek veszélyt. A bomláskor keletkező gázok kiválthatnak irritációt a légutakban, de ez sem okoz igazi problémát. Amennyiben a bőrünkre kerül az anyagból, egyszerűen mossuk le szappanos vízzel. Akkor sem szükséges mentőt hívni, ha az AdBlue a szemünkbe fröccsen: ebben az esetben 10-15 perc alatt bő vízzel kimoshatjuk és nem okoz tartós károsodást – bár azért célszerű óvatosnak lenni, mert ezutóbbit éppen kellemes epizódnak sem neveznénk.