Süti beállítások

A Michelin szerint az új autógumik a használat során egyre jobbá válnak

2024/01/30
Iparági hírek
Köztudott, hogy a biztonságos működés szempontját tekintve a j&aa...
Köztudott, hogy a biztonságos működés szempontját tekintve a járművek egyik rendkívül fontos, létfontosságú kellékei a gumiabroncsok. 
Azok a jellemzők, amelyek az abroncsokat a leghatékonyabbá teszik – a rugalmasság és a futófelület – a leggyorsabban elhasználódó eszközök is egyben. 
A teljesítményt és a tapadási képességet tekintve pedig épp az elhasználódott, kopott gumiabroncsok jelentik számunkra az egyik legnagyobb veszélyt, különösen a nedves útfelületeken.
Megoldásképpen a Michelin azt állítja, hogy olyan futófelülettel ellátott gumiabroncsot fejlesztett, amely a kopás során képes a féktávolság eredményes csökkentésére is.
A gumiabroncsok tapadási teherbírása a futófelület kopásának következtében általában jelentősen megromlik. A Michelin viszont azt állítja, hogy mérnökei sikeresen rájöttek arra, hogy a nedves időjárási körülmények között a több tízezer mérföldet megtett gumiabroncsok milyen stratégia alkalmazásával rögzíthetőek még stabilabban az út felületéhez.
A Michelin az új gumiabroncsot ma mutatta be Detroitban, egy autós prezentáció keretein belül. Ezek a Premier A/S EverGrip abroncs típusok véleményük szerint „igazi forradalmi fejlesztésű gumiabroncs-technológiával” minősíthetőek, és „képesek megtörni a hagyományos paradigmát is”.
 
Az abroncsgyártó újabb „Evergrip” technológiával készült gumiabroncsa sokkal több szilícium-dioxidot és napraforgó olajat hasznosít. A szilícium-dioxid kiváló előnye, hogy fokozza a közúti tapadást, a napraforgó olaj egyedülálló előnye pedig az, hogy számottevően fenntartja az abroncs rugalmasságát és tapadását a hidegebb időjárási körülmények esetén is.
Tiffane Thompson, a Michelin Észak-Amerikában működő tevékenységének területi menedzsere szerint a hagyományos abroncsok barázdái idővel keskenyebbé válnak, elkopnak. A Michelin Premier A/S típusú gumiabroncsokat azonban úgy tervezték, hogy a barázdai kopás esetén bővüljenek, kiterjedjenek. Ahogy a futófelületi csatornák mélysége csökken – ami hagyományosan annyit jelent, hogy kevésbé képes az érintkezési felületről elvezetni a vizet – a csatorna kiszélesedik, hogy ezt pótolni tudja. Sőt mi több, egy 150 külső réteg alatt elhelyezett barázdát tartalmazó másik készlet fokozza a nedves útszakaszon való tapadást, vagyis a gumi úgy viselkedik, mint egy vadonatúj gumiabroncs.
 
A Premier A/S sávjain elhelyezett 150 kiemelkedő barázda az új gumiabroncsok esetében keskeny lamellaként jelenik meg a felszínen.
Amikor a gumiabroncsok nagyjából félig kopottak és a futófelület hozzávetőleg 1/8 hüvelykje ép, a lamellák olyan barázdákká alakulnak, amelyek a későbbiekben egynyolcad hüvelyk szélességben képesek szabályozni majd. A kiemelkedő barázda tölcsérek kivezetik a vizet a gumiabroncs azon darabjának közepéből, amely az úttesttel érintkezik. 
 
 
„A szélesebb barázdák segítenek távol tartani a vizet a gumiabroncstól” – teszi hozzá Tiffane. Egy másik újításuk, hogy a gumiabroncsok „öregedésével” újabb és újabb barázdák jelennek meg az abroncsokon. A hozzáadott barázdák szintén a nedves időjárási körülmények közötti tapadási feltételeket javítja. Több mint 150 rejtett barázda biztosítja a segítség közvetítését a víz távol tartásának érdekében, illetve a nedves tapadást, miközben a mérföldek hasítani próbálják az abroncsot.
 

A Michelin Premier A/S EverGrip


A Michelin Premier A/S tehát olyan mintaárkokat tartalmaz, amelyek elsősorban a gumiabroncs szélei körül helyeződnek el, és kifejezetten olyan speciális geometriai alakkal rendelkeznek, amelynek eredményeképpen szélesebbek lehetnek, mint a futófelület. Ez segít fenntartani azt a vízmennyiséget, amit a gumiabroncs képes felszívni, még akkor is, amikor a mintaárkok veszítenek a mélységükből.
 
A nedves időjárási viszonyok során végzett tesztek összehasonlítása azt mutatja, hogy az új és a kopott Premier A/S típusú gumiabroncsok közti féktávolság körülbelül egy autó hosszúságú távolsággal csökken.
A Michelin szerint még egy kopott Premier A/S EverGrip gyorsabban lehetővé teszi az autó megállítását, „mint a vezető konkurencia vadonatúj gumiabroncsai”. Rövidebb idejű megállást, hydroplaning ellenállást és fokozott tapadást biztosít a fogyasztóknak, akár új, akár kopott abroncs esetében is.
Az új gumiabroncs típus ez év tavaszával került bevezetésre.  A Michelin több autógyártóval is tárgyalásokat folytat, hogy a Premier A/S típusú abroncsokat az eredeti felszerelések listájára is felvegyék.
Következésképpen elmondható, hogy ezen új technológia révén biztonságosabb lehet a közlekedés, minél több autóra kerül ilyen gumiabroncs, annál kevesebb olyan baleset fog történni, amely a félig kopott autógumik nem megfelelő tapadása okozott.