Kérdése van? Hívjon minket! 30 / 6065-170
A kosár tartalma 0 termék
Szélesség
Magasság
Átmérő
Terhelés
Sebesség
Évszak:
Típus:
Márka:
0 db találat

Mi az a futómű, és miért fontos, hogy megfelelően működjön?

Ha autója van, a futómű beállítás nem lehet ismeretlen fogalom. Persze, hogy pontosan miért is fontos ez a művelet, azt már kevesen tudják. Hogy erre a kérdésre választ lehessen adni, tudni kell, hogy mi is pontosan a futómű, mi a szerepe az autóban, és természetesen azt is jó, ha tudja minden sofőr, hogy mit kockáztat, ha az autó futóművével nincsen minden rendben. A futómű, vagy más néven a felfüggesztés lényegében azért felel, hogy az autó biztonságos haladását biztosítsa. Egy meglehetősen összetett szerkezetről van szó, mely több alkatrészből tevődik össze.
Mi az a futómű, és miért fontos, hogy megfelelően működjön? Leginkább akkor kerül szóba ennek az alkatrész együttesnek a karbantartása, amikor a téli, illetve a nyári abroncscsere ideje eljön. Az abroncsok cseréjekor érdemes, ha a szerelő a futóműre is vet egy pillantást, ellenőrzi, hogy minden a gyári beállítás szerint működik-e. Közlekedés közben ugyanis a futómű hajlamos elállítódni. Vezetés közben nem minden sofőr figyel a kártyúkra, de az járdaszegéllyel történő ütközés is gyakori. Ilyen esetekben a futómű elállítódhat, de akár az egész felfüggesztés is károsodhat.
 

Milyen szerepe van a futóműnek a biztonságos közlekedésben?

 
Nem is igazán gondol bele senki abba, mekkora szerepe van a futóműnek a biztonságos közlekedésben egészen addig, amíg valamelyik alkatrész meg nem hibásodik, és nehezen kezelhetővé válik az autó. Ez azért van, mert a futómű összeköttetésben van a kerekektől a kormányig sok más alkatrésszel, és ha nem működik megfelelően, akkor nemcsak az abroncsok gyors kopása miatt kell csak aggódnia, hanem az autó irányíthatóságáért is, ami nagy sebességgel párosítva akár életveszélyes is lehet.
 
Természetesen egy autóban számos alkatrész van, melynek egyaránt fontos szerepe van a biztonságos közlekedés elérésében, ugyanakkor a felfüggesztésre kevesebben gondolnak az éves karbantartásnál, mivel a felmerülő esetleges hibákat elég nehéz észrevenni. Mivel a futómű meghibásodásáért nem egyetlen esemény fele, hiszen ez egy folyamat, így a meghibásodásokat is már csak akkor szokták észrevenni a sofőrök, amikor már nagy a baj. Ez kiküszöbölhető, ha a futómű beállításra is szán időt.
 

Miért fontos, hogy megfelelően legyen beállítva a futómű?

 
Futómű részeiNem feltétlen kell meghibásodott alkatrésznek lenni a felfüggesztésben, hogy a futómű évente átnézésre kerüljön. A futómű beállítást akkor is érdemes elvégeztetnie, ha nem történt alkatrészcsere a felfüggesztésben. Mivel a felfüggesztést, vagyis a futóművet folyamatosan érik negatív hatások, azok megváltoztathatják a kerekek összetartásának-, utánfutásának- és dőlésének helyesen beállított szögét, mely el fog térni a gyári beállítástól. Ha pedig ez megtörténik, akkor a sofőr nem az útra fog figyelni, hanem a folyamatos kormánykorrekciókra.
 
Ez akár még balesetveszélyes is lehet, hiszen csökken a sofőr, és persze az autó reakcióideje is. Ráadásul, ha elállítódik a futómű, az terheli a felfüggesztést, a kerekek csapágyait, a lengéscsillapítót és a gömbfejeket egyaránt, ami miatt hamarabb el fognak kopni, és cserére szorulnak. De nemcsak az alkatrészcsere költségeivel számolhat, hanem azzal is, hogy a gumik is hamarabb elkopnak, és az üzemanyag fogyasztás is nagyobb lesz. Ez mind növeli az autó költségeit, pedig a futómű ellenőrzés és beállítás, ha nem igényel alkatrészcserét, egy viszonylag olcsó tétel.
 

Milyen alkatrészekből áll egy futómű?

 
A futómű, vagyis az autó felfüggesztése nem egyetlen alkatrész, hanem több, összhangban dolgozó, és egymással összefüggésben lévő elem. A két komolyabb szerkezeti eleme a kerékfelfüggesztés és a lengés csillapító. Fő szerkezeti elemnek tekinthető a rugó is, ami leggyakrabban a lengéscsillapítóval egybeépítve található meg az autóban. A régebbi autókban találhatunk még laprugókat, de a mai modern személygépkocsikban ezeket már nem használják. A legelterjedtebb a tekercsrugó, de a torziósrugó és a légrugó is nagyon gyakori.
 
A rugókhoz tartozik a lengéscsillapító, melynek az a fő feladata, hogy a rugók által keltett túlzott kilengéseket csökkentse, illetve megakadályozza, vagyis a kerekek úton tarthatóságáért felel. Egy autóban elöl és hátul is két-két lengéscsillapítót találunk. A lengéscsillapító is több alkatrészből tevődik össze: a toronycsapágy, a toronyszilent és a lengéscsillapító porvédő alkotja.
 
A kerékfelfüggesztésről még nem esett szó, ez az alkatrész köti össze a kerekeket az alvázzal és a karosszériával, a feladata pedig az, hogy a jármű súlyát és a tömegerőt arányosan eloszlassa a kerekek között. A kerékfelfüggesztésből két fajta létezik, az egyik a merev felfüggesztés, melyet manapság már nem használnak a személyautókban, maximum hátsó felfüggesztésként, a másik pedig a független felfüggesztés.
 

Kopogást hall a futóműben? Ez okozza!

 
futúmű beállításAhogy jól látható, a futómű több alkatrészből tevődik össze, így ha kopogást hallunk, nem lesz egyértelmű, hogy valójában mi is okozza. A futómű kopogás egyébként az egyik legjellemzőbb jelzés, hogy valami nem stimmel a futóművel, de számos dolog okozhatja. Elkophat a lengőkar gömbfeje, a függőleges stabilizátor rúd, vagy a szélső kormányösszekötő gömbfej is. Ezeket sajnos javítani nem lehet, csak cserélni. Emellett a trapéz szilentek elhasználódása is okozhat kopogást. Mivel ezek az alkatrészek gumiból vannak, így kirepedhetnek, sőt el is szakadhatnak, ami lengőkar lógását fogja eredményezni.
 
Emellett a lengéscsillapítók is sérülhetnek, vagy elöregedhetnek, ami szintén jellegzetes kopogó hanggal jár a futóműből. Ahhoz, hogy kiderüljön, melyik eset is áll fent, egy alapos ellenőrzésre van szükség. Természetesen minden egyes esetben más plusz tünet is jelentkezhet, de a futómű hibákat egyértelműen megállapítani csak a szerelő fogja tudni.
 

Ha ezt tapasztalja, akkor gond van a futóművel!

 
Persze nemcsak akkor érdemes szerelőt keresnie, ha kopogó hangot hall a futóműből. Vannak egyéb árulkodó jelek is, melyek azt jelzik, hogy a futómű egyik-másik alkatrésze nem működik már megfelelően. A tünetek, melyekre érdemes figyelni a következők:
 
- ha az úttartásban bizonytalanságokat fedez fel
- ha bármelyik keréken gyorsabban kopik az abroncs a szokottnál a külső vagy a belső felületen.
- ha a keréktárcsán sérülést tapasztal
- ha a kanyarodás közben nagyobb kormányerő kifejtésre van szükség
 
A futómű beállítást azonban ezeknek a tüneteknek az észlelése nélkül is el kell végezni, hozzávetőlegesen 15.000 kilométerenként, vagy legalább évente egyszer. Jó alkalom erre az abroncscsere, hiszen ilyenkor általában amúgy is igényel beállítást a futómű.
 

Mennyibe kerül egy futómű beállítás? Avagy mi befolyásolja az árakat?

 
Ha alapvetően nincs gond a futóművel, csak az évente esedékes beállítást szeretné elvégeztetni, akkor egy viszonylag olcsó karbantartási műveletről van szó. Természetesen az árakat számos dolog befolyásolja. A művelet általában egy alapos ellenőrzéssel kezdődik, melyért vannak szerelők, aki számolnak fel díjat, de akadnak, akik a beállítással együtt számolják, tehát külön nem kerül kiszámlázásra. Az ellenőrzés fontos lépés, hiszen ilyenkor lehet megállapítani, hogy szükség van-e valamelyik alkatrész cseréjére.
 
A cserét nem érdemes halogatni, hiszen egy sérül alkatrész a biztonságos közlekedést veszélyezteti. Az árak eltérők, más összegbe kerül egy gömbcsukló cseréje, mint egy lengéscsillapítóé. Az autó márkája és típusa is befolyásolja az alkatrészek árát, ahogyan az elvégzett munka idejét, vagyis a munkadíjat is.
 

Amit a futómű beállításról tudni kell

 
A futómű beállítást a legtöbb szervizben nem manuálisan, hanem egy futómű beállító gép segítségével végzik. Természetesen manuálisan is be lehet állítani a futóművet, ám az eredmény nem lesz olyan lézerpontos, mint a gép segítségével, a gyári beállítás visszaállítása pedig nagyon fontos. Kevés szerelő állítja már manapság manuálisan a futóművet. A beállításhoz először a már említett ellenőrzést végzik el először. Ekkor derül ki, hogy szükséges-e bármelyik alkatrész cseréje. Az alkatrészcserét egyébként is minden esetben futómű beállítás követ.
 
Amennyiben nem igényes az autója semmilyen alkatrészcserét, akkor csak a beállítást kell elvégezni. Ehhez először a gumiabroncsnyomást szokták ellenőrizni, ezután pedig a kerekekre erősítik a mérőfejeket. A pedálfékek és a kormánykerék rögzítése után a futómű beállító gép elvégzi a futómű beállítását, vagyis visszaállítja a futóművet arra a geometriai állapotra, amit a gyári beállítás előír.
 

Beállítható a futómű házilag?

 
Mivel a futómű elméletileg manuálisan is beállítható, felmerülhet a kérdés, hogy házilag is elvégezhető-e ez a művelet. Természetesen igen, de ezt a szerelők egyáltalán nem szokták javasolni. Ennek több oka is van. Az egyik, hogy ahhoz, hogy pontosan megállapíthassa, hogy mi okozhat gondot a futóműben, szaktudásra van szükség. A beállítás során egy szakember nemcsak a futómű beállítását végzi el, hanem az alkatrészek állapotát is ellenőrzi, amit egy avatatlan szem nem tudna megfelelően elvégezni.
 
Emellett már említésre került, hogy a manuális beállítás sosem olyan pontos, mint a gépi. Ha pedig rosszul állítja be a futóművet, akkor a kanyarokban csikoroghat a gumi, félrehúzhat a kormány, de akár féloldalas gumikopást is tapasztalhat. Ekkor pedig úgyis szerelőre lesz szükség, hogy orvosolja a hibát, így a házi beállítással nem spórol, sőt, lehet, hogy nagyobb gondot okoz, mint ami már eleve megvolt. A házilagos futómű beállítást tehát érdemes elfelejteni, és mindenképp szakemberre bízni a dolgot.
              

Így akadályozhatjuk meg, hogy egy rossz futómű alkatrész balesethez vezessen

 
Ahhoz, hogy elkerülhesse a futómű meghibásodásából történő beleseteket, érdemes előre gondolkodni, és az éves karbantartási tervbe a futómű beállítást is beiktatni. Mivel amúgy is évente kétszer történik abroncscsere az autókon, ezzel a művelettel érdemes egybekötni a munkát, így egy füst alatt a kerékcsere is megtörténik, és a futómű ellenőrzésére is sor kerül. Évente egyszer elegendő a beállítást elvégeztetni, vagy minden 15.000 kilométer megtétele után. 
 
Az alkatrészek persze idővel lehasználódnak, de a rendszeres ellenőrzés garancia arra, hogy egy hiba időben kiszűrésre kerül. A futómű az autó fontos eleme, mindenképp célszerű a beállítására is időt fordítani.
Mai napi akciós gumink!
TIGAR - WINTER 1 - téligumi adatlap
téligumi
175/65 R14
Súly index: 82
Sebesség index: T
Erősített: nem
Defekttűrő: nem
Ár:
20.700 Ft
Kedvezményes ár:
14.555 Ft (30 %)

Fizessen bankkártyával!

Hasznos információk képe
Kátyúgarancia képe
Autógumi kereső autótípus szerint
A autogumiakcio.hu oldalon kedvére válogathat az akciós téligumik és nyárigumik között. Válasszon az alább található gyártók téli-, és nyárigumi kínálatából!

Top 5 téligumi gyártó

Top 5 nyárigumi gyártó

Autógumi gyártók

Kövessen minket!
2013. autogumiakcio.hu - Minden jog fenntartva