Süti beállítások

Téli gumi vagy szegecselt gumi?

2024/01/30
Gumiabroncs hírek
A téli gumik és a szegecselt gumik közötti különbségrő...

A téli gumik és a szegecselt gumik közötti különbségről nemigen esik szó. A fő kérdés az, hogy váltsunk-e télire, vagy maradjunk a négyévszakos gumikon. A téli gumikat általában klasszikus télinek és szegecselt télinek ismerjük. Ugyanakkor ez is a téli gumi kategóriája.

Gumiabroncsok használat szerint                                  

Téli gumik - standard gumiabroncsok minden típusú járműhöz, amelyek alkalmasak téli használatra. Használatuk 7 °C és az alatti hőmérséklettől javasolt. Száraz, havas és enyhén jeges utakra alkalmasak. Alapvetően az egész téli szezont átvészelheted velük. Nem ajánlott azonban olyan területeken, ahol gyakori havazás és nagy hóesés, valamint vastag jéggel borított utakon.


 Szegecselt gumiabroncsok - téli gumikon alapulnak, és természetesen alacsonyabb hőmérsékleten használják. Ahogy a név is sugallja, egyértelmű, hogy elsősorban hóra szánják őket. Környékünkön nem sok hasznuk van, mivel a tél enyhül, és néhány kivételtől eltekintve ritkább a havazás. De vannak országok, ahol minden nap át kell gázolni a friss hóban, és nem jutnának messzire szegecselt gumi nélkül. Havas utakon is használható, de az utazás nem olyan kényelmes, mint a klasszikus téli gumikkal.


 A szegecselt téli gumiabroncs tüskés futófelülettel rendelkező, de a futófelület érintkezési felületén fém tüskékkel ellátott gumiabroncsok. Kifejezetten jeges utakra, jeges tavak ösvényeire stb. készültek. Havas utakon is használhatók, de ne legyen latyakos, csak keményen zúzott vagy fagyott hó. Nálunk a szöges téli gumik használatát tiltja a KRESZ.


 Skandináviának szegecselt gumikra van szüksége

A téli gumiabroncsok leghíresebb gyártója a Nokian. Ez a finn gyártó volt az első, aki szegecselt gumiabroncsot készített, és a Hakkapeliittának nevezte el, ami (finnül) a finn könnyűlovasra használt történelmi kifejezés, amely Gustav Adolf svéd király szolgálatában állt a harmincéves háború alatt. A gumiabroncs akkoriban atipikus durva futófelület-kialakítással rendelkezett, hogy jobban kapaszkodjanak sárban és mély hóban.

 A Hakkapeliitta név pedig máig megmaradt, a mintacsere esetén csak a sorszám és az utótag változik.

 

Mitől lesz egy abroncs téligumi?

A havon való tapadás a gumi rugalmasságától, a futófelület szélesebb barázdáitól és éleitől függ. A téligumiknak régebben keskeny futófelülete volt  és nagy kiálló futófelülettel, szögletes élekkel. Manapság sokkal szebb a téli és a téli gumik kialakítása.

 Ami egy téli guminál fontos, hogy kellően mély barázdák és számos lamellával és bevágással rendelkezzenek a futófelület blokkjain. Ha azt akarja, hogy a gumi jól átgázoljon a hóban, akkor be kell csavarodnia a hóba, mert a hó csak a hóhoz tapad. Alapvetően az abroncs részét képező hó bekerül a barázdákba, és ez a hó a gumi mozgása során "beleharapja" az úton lévő havat, így kap tapadást és megakadályozza az autó megcsúszását.


 A szegecselt gumikat, mint már írtuk, a mi éghajlatunk kevéssé indokolja. Még azokon a vidékeken is, ahol kemény a tél (Árva, Tátra), karbantartják az utakat, és a szegecselt gumiabroncsok kárba vesznének. Ez rontaná a kezelhetőségüket a megtisztított utakon, és ütközésekhez vezethet. Itt közép-Európában a sima téli gumi is elegendő, és azokban a városokban, ahol nagyon kis mennyiségben jelenik meg a hó és a jég, a négyévszakos gumi is elég lehet.