Süti beállítások

A 2022-es ADAC téli gumiteszt tanulságai

2024/01/30
Téli gumi tesztek
  Az ide ADAC tesztne...

 

Az ide ADAC tesztnek az a célja, hogy segítséget adjon az autótulajdonosoknak a legeredményesebb téli gumi megvásárlásában. A németországi autóklub Finnországban, Ivalo északi régiójában 185/65 R15 méretű abroncsot vizsgált VW Polo tesztjárművel száraz és nedves kritériumoknál, havas és jeges körülményeknél, figyelembe véve a téli gumik zajszintjét és hatékony üzemanyag-fogyasztását. A vizsgálatban a gumik kopása szintén kiemelt fontosságú volt. Nálunk ugyan nincsenek extrém telek, ugyanakkor a magas hegyi útszakaszon csak a téli gumi nyújthat magasfokú biztonságot. Ügyeljünk továbbá arra is, hogy a közlekedési előírásokat betartva vezessünk, hiszen váratlan szituációk mindig adódhatnak.

 

Az ADAC-ról röviden

 

Az Allgemeiner Deutscher Automobil-Club, más néven ADAC egy német autószövetség. Több mint 19 millió tagjával ez az autóipari klub a legnagyobb Európában és a második a világon az American Automobile Association után. Az ADAC elkötelezett a közúti biztonság mellett: tanácsokat ad az úthasználóknak, és teszteli a különböző járműveket, gépjármű-felszereléseket és tartozékokat. Az eredményeket a híres ADAC Motorwelt áttekintésében teszi közzé. Az ADAC évente 2200 darab nyári, téli és négyévszakos gumiabroncsot vizsgál. A teszteket európai fogyasztói szervezetekkel együttműködve végzik. A tesztek során figyelembe vett kritériumok: a nedves, száraz vagy havas útszakaszokon való úttartás, a zaj, a kényelem, az üzemanyag-fogyasztás, a kopás stb.

 

A szervezet 33 téli gumit tesztelt kisautók és kompakt SUV-k számára az alsó középkategóriában. Volt „számos ajánlott és jó modell, de néhány rossz termék is”. Az Autóklub azt javasolja, hogy az autóvezetők alaposan vizsgálják meg a féktávot és a kopást is.

 

Kisautó-gumiteszt és SUV-okra szánt abroncsok vizsgálata

 

A 185/65 R15 méretű téli gumiabroncsok tesztelése mellett az All-German Automobile Club (ADAC) a 215/60 R16 méretű abroncsokat is tesztelte olyan kompakt városi terepjárókhoz, mint az Audi Q3, illetve a Skoda Karoq. Több eredményes résztvevő mellett a Continental WinterContact volt a „győztes”.

 

A Continental és a Dunlop mellett a Goodyear Ultragrip Performance+ és a Michelin Alpin 6 is jó eredményt ért el a gumiabroncsok tesztjén. Az ADAC megjegyezte, hogy az előbbi két abroncs nagyon jól teljesít nedves útburkolaton, havon és jégen, de szárazon némileg alul teljesítenek, míg a Goodyear a legjobb teljesítményt nyújtotta havas pályán. A Michelin pedig nem csak hagyományosan nagyon magas pontszámot kapott a tartósságért, hanem sok pontot szerzett száraz felületen és jégen is. A szakértők megjegyzik, hogy gondolkodás nélkül választhatjuk ezeket a típusokat, hiszen egyik kritériumnál sem voltak gyengeségeik. Természetesen az sem mindegy, hogy ezeket a népszerű és prémiummárkákat milyen áron szerezhetjük be, amennyiben szükséges újat vásárolni. Ami biztos, hogy ne várjuk meg a telet, egyrészt ilyenkor „őrültekháza” van mindenhol, másrészt a termékek ára is egyre drágul a szezonban.

 

Tizenkét gumiabroncs szerepelt a teszten „megfelelt” minősítéssel, és ebbe a csoportba azok a gumiabroncsok kerültek, amelyek a teszt egy vagy több részében viszonylag gyengén teljesítettek. Tehát a Yokohama BluEarth*Winter V906 nem mutatta a legjobb teljesítményt nedves útburkolaton és havon, a Bridgestone Blizzak LM005 javíthatott volna a tapadásnál havas felületeken, a Kleber Krisalp HP3 bizonyos nehézségekkel küzdött száraz és nedves felületeken.

 

 

Ezenkívül a GT Radial Winterpro 2 az aszfalton és havon végzett tesztekben teljesített rosszul, a Sava Eskimo HP2 nedves felületen, a Vredestein Wintrac pedig száraz körülményeknél (bár az Esa + Tecar Supergrip Pro-hoz hasonlóan itt is volt egy bizonyos tapadás hiánya nedves pályán). A Toyo Observe S944 viszont gyenge volt nedves útburkolaton és havon.

 

Az utolsó helyet a Cooper WM-SA2+ abroncsok foglalták el, amelyek egyedüliként „közepes” minősítést kaptak a nagyon gyenge száraz teljesítmény és a nagy kopás miatt.

Szakértők szerint a Cooper nem tud stabil tapadást biztosítani a hátsó tengelyen, és vészhelyzetben rontják az irányíthatóságot, potenciális futásteljesítményük 19 000 km-rel volt kevesebb, mint a Sava. Csak kevesen tudják, de a Sava szlovén gumiabroncs-gyártó, amely a Goodyear Tire and Rubber Company-hez tartozik, és az eredeti vállalat már 1920 óta jelen van a gumiabroncsok gyártásban. Magyarországon a Sava Eskimo HP2  modelljét kedvelik a legjobban.

 

Út a fenntartható világ felé

 

A gumiabroncsok kopásának környezeti hatása egyre inkább a figyelem középpontjába kerül,

gyakran a mikroműanyagok általános kifejezéssel összefüggésben. A legújabb tanulmányok szerint az EU-ban évente közel 500 000 tonna abroncskopásálló részecskét állítanak elő. Sokáig

nem volt világos, hogy mekkora a gumirészecskék mérete, és milyen hatással van az abroncskopás ránk és a környezetünkre nézve. Ennek ellenére  a közúti forgalom által kibocsátott gumiabroncs-kopást a lehető legalacsonyabb szinten kell tartani, hogy minimalizáljuk a káros hatásokat a vízi környezetben, a talajon és így végső soron az élővilágban. A jövőben a tesztelésnél erre kiemelt figyelmet fognak fordítani.