Egy betűkből és számokból alkotott számsorban szerepel, amely az autógumi oldalán található domborított formában. Általában ez egy három karakterből álló érték mm-ben meghatározva. Ez oldalfaltól oldalfalig tartó nagyságot méri, amelybe beletartozik maga a futó felület összege is. Értelemszerűen ez az érték határozza meg hogy keskeny vagy széles maga a gumiabroncs. Szélesebb futófelületű autógumiknál nagyobb a tapadási felület jobban “fekszik” az úton.
Jelölése a szélességi mérték után található perjellel, elválasztva ugyan itt az autógumi oldalán szereplő számsorban. A gumi szélességének és magasságának aránya, amely érték százalékban van meghatározva. A perjellel való elválasztást a számsorban egyfajta osztásként is értelmezhetjük és az ez által kapott eredmény a magasság. Fontos tényező az autó irányíthatóságában.
Az autógumi belső átmérője nem más, mint maga az autógumi peremtől peremig való átlója, avagy maga a felni mérete (erre helyezik rá a gumiabroncsot). A radiál abroncs (R) jelölés után található ez a szám, amelyet hüvelykben, vagyis col-ban mérnek. Magától adódik, hogy ez az érték is egyenes arányban nő minél nagyobb az autó annál nagyobb a belső átmérő, azaz a felni is. További információkat találunk még a maximális terhelhetőségről ez az úgynevezett terhelési index, illetve, hogy mekkora a megengedett legnagyobb sebesség az adott autóguminál, avagy a sebesség index. Ezek is nagyon fontos mutatók és meghatározó szerepük van az autógumi választásban.
Reméljük tudtunk segíteni a fenti információkkal, hogy mit is jelent a nyári gumi 195/50R15.A 195 50 r15 nyári gumik 15 colos méret lévén elsősorban a kis és kompakt városi autók mérete, ilyenből pedig bőven találhatunk a hazai forgalomban. Ezek az autók leginkább városban közlekednek, ezért a közép és alacsony kategória kínálata nagyon széles, persze ez nem jelenti azt, hogy ne találnánk prémium abroncsot ebben a méretben. De mikor is kell a régi nyári gumikat újra cserélnünk, és milyen mintázatokat találhatunk ebben a méretben? A következőkben erre keressük a választ.
Az első, nagyon fontos kérdés, hogy mikor kell egyáltalán új abroncsot vennünk. Akadnak, akik erre rávágják, hogy amikor a gumi már nagyon kopott, mások úgy gondolják, hogy majd akkor, amikor a gumiszervizben a téli-nyári cserekor jelzi nekünk a szakember, hogy a következő szezonra az abroncs már nem lesz jó. Valahol persze mindkettő igaz, ugyanakkor van ennek egy pontosabban is meghatározott szabálya, amire igazából ezen állítások is alapulnak. Egyrészt létezik jogszabály, ami kimondja, hogy az abroncsokat 1,6 mm alatti profilmélység esetén már cserélni kell.
A 1,6 mm persze nagyon kevés, és valójában semmivel sem jobb, mint 1,8 vagy akár 2 mm, de valahol a törvényhozóknak meg kellett húzniuk egy határt. A másik álláspont a szakembereké, akik már 4 mm-es profilmélységnél is jelzik, hogy a gumi a következő szezonban már nem lesz a legbiztonságosabb. Bár 1,6 mm-ig a rendőr nem büntet meg minket, mégis jobban járunk, hogy a gumis szakember tanácsára hallgatva időben lecseréljük a gumikat. Érdekesség, hogy a kopott gumit nemcsak a gumis fogja nekünk jelezni, hanem a műszaki vizsgabiztos is.
Ha pedig eljött a nyári abroncscsere ideje, akkor mindenképp érdemes tisztába lenni vele, hogy milyen tényezők alapján célszerű új abroncsot választani. Az első lépés, amit hasznos megtennünk, ha meghatározzuk a költségkeretet. Jellemzően nem egy, hanem 4 új gumit szokás venni cserekor, a szakemberek sem javasolják, hogy egyesével cserélgessük a gumikat. Így tehát, még a legolcsóbb abronccsal számolva is, alsó hangon 60.000 Ft körüli összeggel számolhatunk, ha pedig a prémium kategóriába keresgélünk, akkor pedig akár több százezer forinttal is számolnunk kell.
A büdzsé meghatározása tehát fontos lépés. A másik lényeges dolog, amit a keresésnél meg kell tenni, hogy méretre szűrünk. Tehát, ha felmegyünk egy abroncsokat kínáló weboldalra, mindenképp szűkítsük le a kínálatot 195 50 r15 nyári gumi méretre, mert így csak azokat a gumikat látjuk, amelyből biztosan lesz megfelelő méret a számunkra. Ha pedig ez már megvan, akkor már csak azt kell meghatároznunk, hogy mely kategória képviselői felelnek meg a legjobban számunkra a költségkeret és persze az igényeink alapján.
Bár mindenki szeretné a legjobbat választani, vagyis a prémium kategóriát, de megeshet, hogy erre alapvetően nincs szükség. A vezetési stílusunk segíthet meghatározni, hogy melyik szegmensben érdemes leginkább keresgélnünk. Akik mindennap vezetnek, sokat ingáznak, gyakran vezetnek autópályán, számukra nem kérdés, hogy a biztonság az elsődleges, és a legjobbat akarják kihozni az autójukból. Nekik a prémium kategóriát célszerű választaniuk, különösen, ha felső kategóriás autójuk van.
A középkategóriás abroncsok is mindennapi használatra készültek, de ha elsősorban csak a városban közlekedünk, akkor tökéletesen megfelelőek lehetnek. Ezek a gumik is minőséget képviselnek, akárcsak prémium kategóriás társaik, viszont lényegesen kedvezőbb áron. Ebben a szegmensben találhatjuk a legjobb ár-érték arányt képviselő abroncsokat. Akik pedig csak ritkán, heti pár alkalommal közlekednek a városban, számukra tökéletesen megfelelő lehet egy olcsóbb abroncs is az alacsony kategóriából.
Mivel a 195 50 r15 nyári gumi méret meglehetősen keresett, ezért szinte minden márka gyárt is belőle, persze nem minden mintázatában. Ha már tudjuk, hogy mely kategória képviselői felelnek meg számunkra, akkor már csak döntenünk kell, hogy adott szegmensből mely abroncs lesz a legmegfelelőbb az autónkra. Ebben a méretben számos prémium abroncsot találhatunk, mint a Dunlop SP Sport Blu Response, a Bridgestone Turanza T005, a Goodyear Efficientgrip Performance, a Yokohama Advan Fleva V701, a Pirelli Cinturato P1, a Continental PremiumContact 5, vagy a Michelin Primacy 4.
A középkategóriában olyan gumikat érdemes választani, melyek az elmúlt években számos teszten bizonyították, hogy minőséget képviselnek, sőt néha még prémium színvonalat is képesek elérni. Ilyen gumik többek között a Giti GitiSynergy H2, a Fulda EcoControl HP, a Semperit Speed-Life 3, a Uniroyal RainSport 5, Point-S Summer S vagy a Hankook Ventus Prime3 K125.
Akinek pedig elegendő lehet az alacsony kategóriás abroncs, az 195 50 r15 nyári gumi méretben bátran választhatja a Taurus HP, a Barum Bravuris 5 HM, a Sailun Atrezzo Elite, a Sava Intensa HP, a Matador MP47 Hectorra 3, RIKEN Road Performance - nyári gumi 82 V, a Laufenn LK01 Plus, vagy a Kingstar SK10 nyári abroncsokat.