Csak idő kérdése volt a fenntartható forrásból készülő autógumik megjelenése, és aki figyelemmel kísérte a Michelin bejelentéseit, az sejthette, hogy végül ők fognak előállni hasonló termékkel. Manapság az élet minden területén egyre hangsúlyosabb lesz a tudatosság és a fenntarthatóság. Az étkezéstől, az energia előállításán át a hulladék összegyűjtésén, tárolásán megsemmisítésén keresztül életünk minden területén érezteti hatását. A termék jellegétől függetlenül egyre több gyártó igyekszik fenntartható, környezetbarát megoldásokat találni az általa előállított áru gyártására, és szállítására.
A Michelin zöld utat ad a
környezetbarát technológiáknak
A Michelin ezen a területen újabb mérföldkövet ért el a közlekedés és a környezettudatosság szintézisében. Ők lettek az elsők a piacon, akik 58 azázalékban integráltak fenntartható forrásból származó, környezetbarát anyagokat gumiabroncsokba. Már a tesztelést is jóváhagyták és az új gumik ki is gördültek az utakra. Ezzel sikeresen demonstrálták, hogy továbbra is a technológia éllovasainak számítanak saját területükön.
„A Michelin-nél mi nem csak papíron tervezünk környezetbarát, fenntartható abroncsokat, valóban el is készítjük őket…” Ezzel a kijelentéssel Scott Clark ügyvezető alelnök szemléltette a Michelin képességét az érdemi eredmények felmutatására a kitűzött célok megvalósítása érdekében. A csapat ezt ismételten bizonyította is, amikor lelepleztek két új abroncsot: egyet autók, egyet pedig buszok számára terveztek. A két gumi 45 és 58 százalékban környezetbarát, fenntartható forrásokból származó anyagokból készült. Teljesítmény tekintetében semmiféle kompromisszumot nem kellett kötni, és fokozottan ügyeltek a környezetbarát technológiák használatára a gyártás során. Ez láthatóan jelzi, hogy milyen tendenciákat szán a Michelin a marketing kampánya központi szerepkörébe 2025ig bezárólag.
Az anyagtípusok, melyekből a
vadonatúj abroncsok készületek
A Michelin ezt a fejlődést a nagyobb mértékben használt természetes guminak köszönheti. Azonban az innováció nem merül ki ennyiben: sikeresen integráltak továbbá újrahasznosított kormot, napraforgó olajat, biológiai eredetű gyantákat, rizshéjból származó szilícium-dioxidot és még újrahasznosított acélt is. „Az összetétel különböző attól függően, hogy buszhoz, vagy autóhoz készítünk gumit” – ezt differenciálást az abroncs szerkezete teszi indokolttá. Poliészter az autók, és fém pedig a buszok/teherautók esetében.
Persze különbség mutatkozik a futófelületekben használt vegyületek összetételében is. Ennek a hátterében az húzódik meg, hogy a buszok abroncsának belső nyomása (8 egység) jelentősen magasabb, mint az autógumik esetében (2.5 egység). Éppen ezért ezekhez a magas nyomásnak ellenálló acélburkolatot volt szükséges használni. Ez azt is megmagyarázza, hogy a futófelület, aminek eltérő követelményeknek kell megfelelnie teljesítmény szempontjából, miért nem igényel olajat, vagy gyantát, csupán több természetes gumit – tette hozzá Cyrille Roget, a Michelin csoport műszaki és tudományos igazgatója.
A projekt mely során környezetbarát, fenntartható anyagokat használtak fel, igazi kihívás volt, de a Michelin sikeresen vette az akadályt, köszönhetően a csúcstechnológia terén szerzett jártasságának. A cél a területet érintő innovációk felgyorsítása volt, melynek érdekében célzott társulások születtek. Ilyen partnerek voltak a Pyrowave, a Carbios, Enviro, az IFPEN. Az úgynevezett „lábnyom projektben” projektben az ADEME (francia ökológiai átmenetre szakosodott ügynökség) is szerepet kapott. Ezek az együttműködések kölcsönös gazdasági projektek számára (BlackCycle és Whitecycle) készítették elő a terepet számos európai partnerrel és az EU támogatásával. A hosszútávú cél, hogy a régi abroncsokból magas minőségű nyers alapanyag legyen kinyerhető, így pedig fel lehessen őket használni újabb gumik előállítására.
A végső cél: 100 százalékosan újrahasznosítható gumik
Összességben elmondhatjuk, hogy ennél a gyártónál komoly energiát szánnak annak élérésére, hogy újrahasznosítható, természetre nézve ártalmatlan anyagokat tudjanak kifejleszteni és integrálni az abroncsaikba. A Michelin kiemelkedik a természetbarát megközelítésével, melynek lényege, hogy csökkentsék az autógumik környezetre gyakorolt negatív hatását. Ezek a fejlesztések a bolygó erőforrásainak óvását és a természet védelmét egyaránt szolgálják. Mindazonáltal a Michelin nem áll meg a bizonyos százalékban újrahasznosítható gumiknál: hosszútávú céljuk, hogy 2050re képesek legyenek száz százalékban újrahasznosítható abroncsok legyártására. Mondanunk sem kell, ez mekkora előrelépés lenne természetvédelmi szempontból, ráadásul az erőforrások pazarlását is jelentősen csökkentené.
Ugyanakkor célul tűzték ki azt is, hogy a folyamat egyik állomása sem redukálhatja a késztermék minőségét. Tehát a nyersanyag kiválasztásától egészen az újrahasznosításig minden lépésnek biztonságosnak kell lennie, és nem szabad kockáztatnia az abroncs hatékony működését. Mindezek mellett még szem előtt tartják azt is, hogy a tömeggyártás továbbra is lehetséges legyen a fenntartható forrásból származó anyagokból is. Tehát a váltás semmi esetre sem vezethet a termelés visszaeséséhez, ezáltal áruhiányhoz. A Michelin szemmel láthatóan komolyan gondolja a fenntartható forrásból származó anyagok felhasználást abroncsai gyártásánál – és az eddigi eredmények őket igazolják.