Süti beállítások

​Önjavító téli gumit készített a Michelin

2024/01/30
Iparági hírek
Az autósok alighanem egyik legnagyobb r&eac...
Az autósok alighanem egyik legnagyobb rémálma, hogy nagy tempóval, egyenetlen útszakaszon, nagy forgalomban egy durrdefektet kapnak......
Ez a probléma ugyanis még annak ellenére is fenyegeti a mai autósokat, hogy az elmúlt száz évben elképesztő iramban fejlődött a gumigyártás, ezáltal ma már csak valóban felelőtlenségből történik a legtöbb baleset, és nem azért, mert a rossz futófelület vagy gumikeverék miatt az autó megcsúszott volna.

Amennyiben tisztában vagyunk a téli gumik állapotával, és betartjuk a sebességhatárt, csak az abroncs miatt biztosan nem fogunk balesetet szenvedni. Pontosabban nagy valószínűséggel, hiszen defektet sajnos bármikor kaphatunk, és bár ez nagyban függ az abroncsok állapotától is, ezen felül pedig a mai autógumik nagy része már csak 50-75 ezer kilométer után válik kockázatossá, ellenben még mindig nem zárták ki a lehetőségét a gyártók annak, hogy megakadályozzák a durrdefekteket.

A Michelin azonban az újabb és újabb prémium technológiák kikísérletezése mellett úgy tűnik, hogy a jövőben erre is egyre nagyobb figyelmet fordít!
 
Ennek a szellemében megalkotásra került a Selfseal technológia, aminek köszönhetően olyan nyári- és téli gumik kerülhetnek forgalomba a jövőben, amelyek egy nagyon speciális gumikeverékből készülnek, érdekességük pedig az, hogy nem csak defekttűrő, hanem önjavító képességgel rendelkeznek, amelynek során az abroncs képes lesz arra, hogy befoltozza az esetleges szakadásokat, repedéseket vagy lyukakat a gumifelületen.

A Michelin Selfseal technológiája tehát a közhiedelemmel ellentétben nem nevezhető egy hagyományos defekttűrő megoldásnak, lényege ugyanis az, hogy a belső rétegekre felvitt a gyártó egy speciális anyagot, ami példának okáért egy szög, vagy más éles tárgy által okozott lyukat a kihúzást követően képes eltömíteni a sérülést, ezáltal a gumiabroncs a későbbiekben nem veszít el légnyomását, vagyis nem ereszt le.
 
A Michelin nem titkoltan azért álmodta meg a Selfseal önjavító technológiát, hogy az a biztonságtechnikai és a kényelmi előnyökön túl környezetvédelmi célokat is szolgáljon, hiszen ezáltal egy defekt esetén nem kell szereltetnünk, vagy azonnal új abroncsot vásároltatnunk, ami kopottabb darabok esetében rögtön két új téli gumit jelent, hiszen ilyen esetekben csak párban szabad cserélni őket.

Ezáltal a ugyanaz a gumiabroncs képes biztonságosan még további több száz vagy több ezer kilométert is megtenni, mindezt úgy, hogy nem következik be nyomásvesztés, ami alaposan befolyásolhatja az üzemanyag-felhasználást is, lévén minél alacsonyabb a guminyomás, annál nagyobb a gördülési ellenállás, ezáltal több üzemanyagot kell elégetnie a motornak.

A Michelin szeretné az új technológiával a jövőben kiváltani a pótkereket is, amivel nem csak az autók súlyát lehetne csökkenteni, hanem ezzel egyetemben a rakodótér méretét is. Az új technológiával szerelt első nyári- és téli abroncsokat várhatóan még idén elkezdi forgalmazni a gyártó.