Süti beállítások

Nyári gumi vagy négyévszakos? - kérdések és válaszok egy sokakat foglalkoztató témában

2024/01/30
Hasznos információk
...


Arról, hogy nyári gumi vagy négyévszakos kerüljön az autóra, megoszlanak még a szakemberek véleményei is. Csakúgy, mint a hétköznapi felhasználóké, az egyik tábor szerint a négyévszakos semmire sem jó, hisz sem télen, sem nyáron nem teljesít jól, mások szerint pedig ez maga a jövő, hisz nem kell folyton cserélgetni az abroncsokat.

Nos, a kérdés összetett, mint ahogy a válaszok is azok. És pontosan úgy, mint bármely más abroncs esetében, a négyévszakos gumik között is vannak jobb és rosszabb minőségűek. Aki ilyen gumit szeretne, érdemes utánaolvasnia az interneten, hogy melyek szerepeltek legjobban a különböző teszteken, az ADAC tesztjei például relevánsak ebben a témában. De ugyanígy fontos az is, hogy mit mondanak azok a felhasználók, akik már megvásárolták az adott abroncsot. A tesztek, a vélemények és a webáruházak értékelései mind jelzik, hogy mi is a jó választás.

Nyári gumi vagy négyévszakos – mi a különbség?

Mint ahogy a nyári és a téli abroncs között is óriási a különbség, úgy a nyári és a négyévszakos abroncsok között is. Mind mintázatukban, mind anyagösszetételükben különböznek. Egy négyévszakos abroncsnak ideális esetben egyesítenie kellene a nyári és téli gumik jó tulajdonságait úgy, hogy az adott helyzetben mindig a szükséges módon reagáljon az abroncs. Igen ám, de vajon képesek-e erre? A választ a gumigyártók a mai napig kutatják, és sorra fejlesztik egyre jobb teljesítményű négyévszakos abroncsaikat.

A nyári gumik futófelületén általában kevesebb mintázati elemet tartalmaz, mint a téli gumiké. Nagyobb, merevebb futófelületi blokkokkal és merevebb oldalfallal rendelkezik, ezek mind a vonóerőt és a stabilitást szolgálják. Ezt kombinálják egy olyan futókeverékkel, ami a nagy melegben is jól érzi magát, így lesz egy olyan abroncs, ami jól teljesít a meleg időben.

Ehhez képest a téli gumik sokkal több futófelületi blokkot és lamellát tartalmaznak, melyek részt vesznek a víz és a latyak, a hó és a havaseső eltávolításában, és olyan gumikeverékkel rendelkeznek, ami a legzordabb mínuszokban sem válik merevvé.

Ha megnézzük a fenti két bekezdést, láthatjuk, hogy itt bizony ellentmondások alakultak ki. Lágy, kemény? Sűrű vagy ritka? Van-e megoldás? Tudja-e egyesíteni a jó tulajdonságokat egy négyévszakos abroncs és ami talán még fontosabb, hogy a rossz tulajdonságokat el tudja-e tüntetni? Ha igen, akkor nem a négyévszakos abroncsoknak kellene uralkodniuk? Akkor mi szükség lenne a nyári és a téli gumikra?

A válasz nem is olyan egyszerű, hisz az egész olyan, mint az egyensúlyozás. Ha az abroncs teljesítményét az egyik oldalon növeljük, akkor az a másik oldalon csökken. Ha egy gumi a melegben lágy, akkor a hidegben merev lesz ha az oldalfal merev, akkor csökken a kényelem. Nem lehet minden jó tulajdonságot egybegyúrni és minden ellenkező tulajdonságot kiiktatni. Ezért a négyévszakos abroncs  mindig kompromisszum.

Kompromisszum, de van létjogosultsága

Ezek az abroncsok ugyanis télen és nyáron egyaránt egyenletes teljesítményt nyújtanak. Sokak számára pedig ez épp elég, hisz számukra előnyösebb, ha nem kell cserélgetni a szetteket, mert adott esetben nem tudják hol tárolni, nem akarnak gumihotelt fizetni, vagy épp olyan keveset autóznak és olyan rövid távokon, hogy úgy gondolják, inkább teszik ezt egy négyévszakos abronccsal. A gumiválasztást tehát mindig is befolyásolni fogják az egyéni preferenciák.

Melyek nem csak egy adott gyártóval kapcsolatban jelenhetnek meg, hanem a gumi típusával kapcsolatban is. Akik nagy teljesítményű autóval rendelkeznek, sokat autóznak, sportosan vezetnek, azok számára talán nem a négyévszakos abroncs a legjobb megoldás, hisz ha szeretnék kihasználni autójuk teljesítményét, szeretnék átélni a vezetés élményét úgy télen, mint nyáron, azok számára ideálisabb egy téli és külön egy nyári szett megvásárlása.

Nyári gumi vagy négyévszakos? Mit mutat a címke?

Minden esetben fontos, hogy nézzük meg, milyen tulajdonságokkal is bír az adott gumi. Erről az egységes formájú, 2021 májusától kötelező uniós abroncscímke lehet nagy segítségünkre. A címkéről megtudhatjuk, hogy  milyen osztályzatot kapott a különböző mérésekkor az adott abroncs. Hogy mekkora a zajszintje, milyen a nedves úton való tapadása és hogy mennyire üzemanyag-takarékos választás. Ezen kívül tájékozódhatunk az adott gumi súly- és sebességindexéről is. Ne feledkezzünk meg arról, hogy ezek az adatok csak számok, osztályzatok, mindenképp érdemes alaposabban utánanézni egy-egy abroncsnak, hisz egy szett gumi megvásárlása nem olcsó mulatság, érdemes megfontolni a döntést, legyen szó akár nyári vagy négyévszakos gumiról.

A négyévszakos abroncsokról általánosságban elmondható, hogy télen nem teljesítenek olyan jól, mint a téli gumik, tehát ha valaki sokat autózik hóban, havas, jeges úton, akár ónos esőben, nehéz körülmények között, mindenképp gondolja át, hogy vajon való-e neki a négyévszakos abroncs. A nyári gumi vagy négyévszakos kérdésre tehát nincs válasz, vannak jó négyévszakos abroncsok, mint ahogy vannak jó nyári gumik is.