Süti beállítások

Nordic, alpesi, szegecselt, négyévszakos – hogyan válasszunk téligumit?

2024/01/30
Hasznos információk
Talán kevese...
Talán kevesen tudják, de a téligumi kifejezés alatt többféle kialakítású és rendeltetésű téli használatra tervezett abroncs van forgalomban, ami végül is jó dolog, mert így mindenki ki tudja választani a használati körülményeihez legjobban illő abroncsot. 
 

Amikor az autónkat megvesszük, nagy valószínűséggel nyári abroncsokkal felszerelve kapjuk meg, ami enyhe  időjárási körülmények között jól is végzi a dolgát, viszont 7 Celsius fok alatt a gumit alkotó vegyület megkeményedik, és már nem képesek a biztonságos közlekedéshez szükséges tapadást biztosítani. Többféle téli körülmény létezik, ahol nagyrészt használjuk télen az autónkat, és annak megfelelően kell megtalálunk az alkalmas téli abroncsot.
 




Négyévszakos abroncsok.


Valahol félúton a nyári és téli gumi között ott van a 4 évszakos gumiabroncs, mely egy kompromisszum a kettő között. Mivel ennek az abroncsnak két szélsőséges évszaknak kell megfelelnie, sajnos egyikben sem lehet olyan jó, amilyenek a speciálisan az adott évszakra tervezett abroncsok.

Amerikában használják ezt a típust előszeretettel, ahol az autósok nagy tehernek gondolják az évenkénti két gumi cserét. Az európai autósok ettől sokkal tudatosabbak, ismerik már tapasztalatból is, hogy a nyári, vagy négyévszakos abroncsok nem képesek azt a kanyarodási, fékezési biztonságot nyújtani, amit a téligumik adnak meg a hideg évszakban, és az sem mellékes, hogy jóval kevesebb üzemanyagot fogyasztanak, talán ezeknek köszönhető, hogy ezen a földrészen fogy a legtöbb nyári és téli abroncs.
 

Téligumi és alpesi gumiabroncs: M+S jelölés és 3PMSF logó.


Technikailag minden valós téligumit meg kell jelölni az oldalfalán 'M+S' jelöléssel, de ez még egyáltalán nem bizonyítja, hogy az abroncs tökéletesen helyt áll a téli körülmények között (több négyévszakos abroncson is megtalálható ez a jelölés). Ahhoz, hogy teljesen biztosak lehessünk a téli használatra való alkalmasságban, a '3PMSF' jelölést kell megkeresnünk, ugyanis ez bizonyítja, hogy a téli abroncs egy átfogó tesztelésen szerezte meg ezt, és akár még nagy hóban is megfelelő tapadás nyújtására képes. Egy igazi téligumit úgy terveznek, hogy 7 Celsius fok alatt maximális teljesítményt nyújtson használója számára, megfelelően rugalmas marad hidegben is, és a mintázata képes a megnövekedett csapadék eltávolítására.
 

Nordic és szegecselt téli gumik a keményebb téli körülményekhez.


Európai északi területein, és a hegyvidéki területeken, ahol nagyobb hóesésekkel és komolyabb jegesedésekkel, valamint lejtőkre való felhajtásokkal kell szembenézniük az ott élőknek, másféle téli gumik kellenek, hogy minden helyzet kezelhető legyen.

A Nordic abroncsokat direkt a nehéz téli helyzetekhez tervezték, és leginkább abban különböznek az alpesi abroncsoktól, hogy lényegesen jobban ellenállnak a hidegnek, csak fogásirányos profillal és megnövelt lamellaszámmal tervezik őket. Kissé több üzemanyagot fogyasztanak és kevésbé csendesek, és igény szerint akár szegecsekkel is megvásárolhatóak az extrém havas és jeges területeken való közlekedéshez.
 
Forrás: rezulteo-tyres.co.uk