HÍVJ MINKET
MÉRET SZERINT
KERESÉS

Mit jelentenek a téli gumin a számok és a betűk?

Mit jelentenek a téli gumin a számok és a betűk?
2022. október 02.


 

Minden abroncs oldalfalán láthatók számok és betűk, melyek a laikusok számára nem sokat mondanak, pedig ha van autónk, akkor érdemes tudni, mit is jelölnek ezek, ugyanis fontos információk hordozói. Az abroncsra vonatkozó legfontosabb információkat tartalmazzák, a méretet, a terhelhetőséget stb., melyek lényeges szempontok akár a vásárlás során is. Érdemes tehát tisztában lenni vele, hogy mit is jelentenek az abroncson lévő számok és betűk, mert ezek segítségével tudjuk megtalálni a tökéletes abroncsot az autónkra.

 

Amit bizonyára mindenki felismer, és értelmezni is tud, az a gyártó vagy a márkamegjelölés. Az abroncsokon természetesen az adott márka feltűnteti magát, legyen szó a Dunlop, a Michelin, a Bridgestone, a Laufenn vagy a Hankook márkáról. Ami szintén könnyen értelmezhető, az mintázat megjelölése, a gyártók természetesen ezt is fel szokták tűntetni, így pontosan meg tudjuk állapítani évek múlva is, hogy milyen típusú abroncs van az autónkon. A számok és a betűk értelmezése azonban már többeknek okoz gondot. Pedig egyáltalán nem bonyolult. Vegyük például a 205/45 R 16 90T abroncsot, és lássuk, mint is jelentenek az egyes számok és betűk.

 
Mit jelentenek a méretjelölésen a számok és a betűk?

 

A fenti példában a méretre a 205/45 R 16 jelölések vonatkoznak. Az első szám, a példa szerint a 205 a kerék milliméterben megadott futófelületét jelenti, vagyis a szélességét. A perjel után következik egy újabb szám, a példánkban a 45, ez a második érték a profilarány jelölésére szolgál, melyet százalékos értékben adnak meg. Azt mutatja, hogy mekkora a gumiabroncs oldalfalának magassága a futófelülethez viszonyítva.

 

Ezt követően egy betű látható, a példánkban R, ami a radiál abroncsok megjelölése. Ez a legelterjedtebb abroncsszerkezet, régebbi járművek abroncsain azonban még láthatunk D jelzést, ami a diagonál abroncsok jelölése.

 

A méretben lévő utolsó szám, a példánkban a 16, a keréktárcsa-átmérőt jelöli. Ezt az értéket colban adják meg, és azt mutatja, hogy mekkora átmérőjű felnire kerülhet fel az adott gumiabroncs. Egy col 2,54 centiméter, vagyis a példában szereplő abroncs egy 16 colos felnire illeszkedik.

 

Amikor új abroncsot szeretnénk vásárolni, akkor a méret kérdése nagyon fontos. A szervizkönyvben általában megtalálható, hogy mekkora méretű abroncs való az autónkra, ám ha nem lenne meg, sincs gond, mert az abroncsról is leolvashatjuk ezt az információt.

 

Milyen egyéb információkat tartalmaznak az abroncs jelölései?

 

A példánkban szereplő utolsó számról és betűről még nem volt szó, pedig ezek is lényeges információkat jelölnek. Kezdjük a számmal, ami a terhelési indexre vonatkozik. A terhelési index megmutatja, hogy egy gumiabroncs mekkora maximális terhelést képes elviselni megfelelő nyomás mellett. Ez az érték általában kilogrammban és fontban is leolvasható a terhelési index táblázatból, bár hazánkban általában inkább kilogrammban szokták feltűntetni. A példánkban szereplő 90-es terhelési index 600 kg-os maximális terhelést jelent.

 

A példában szereplő T betű a sebességi indexre utal, mely azt mutatja meg, hogy az abroncs mekkora maximális sebességet visel el. Az SI értékek a sebességindex táblázatból olvashatóak le. A leggyakoribb megjelölés a T, mely 190 km/h maximális sebességet jelent, de prémium kategóriás abroncsokon gyakori a H, a V és a W megjelölés is. Azt nem árt tudni, hogy a sebességindex egy becsült érték, vagyis egy 5-6 éve használt abroncs esetében közel sem biztos, hogy az abroncs nem durran ki 170 km/h sebességnél. Szerencsére ezt a nagy sebességet a legtöbb autó nem éri el.

 

 

Milyen speciális jelölések lehetnek még a téli gumikon? 


Az eddig felsorolt gumiabroncs jelöléseken felül bizonyos esetekben további speciális jelölések is előfordulhatnak a téli abroncsunkon. A leggyakoribb jelölések a következők:

 

C: kisteher gumikon szokott előfordulni ez a jelzés, mely azt jelzi, hogy az abroncs erősített gumiabroncs.

Három hegycsúcs és hópehely piktogram: téli gumiabroncsokon gyakori jelölés, ez mutatja ugyanis, hogy a gumi jobb tapadást és teljesítményt biztosít téli időjárási körülmények között is.

M+S (mud and snow): ez a jelzés is előfordulhat téli gumikon, de gyakoribb SUV és négyévszakos abroncsok esetében. Azt jelenti, hogy az abroncs havas és saras útkörülményekre lett tervezve.

RF (reinforced): Nagy terheléssel megbirkózó, megerősített típusú gumiabroncsokon látni ezt a jelzést.

TL (tubeless): a TL a tömlő nélküli gumiabroncsokat jelöli.

TT (tube type): a TT a tömlővel rendelkező gumikat jelöli, bár ezzel a jelöléssel nem igazán találkozhatunk modern járműveken.

TWI (tread wear indicator): ez a jelölés a kopásjelző jelölése, ami segít folyamatosan nyomon követni az abroncs kopását.

RFT, Run Flat (defektűrő abroncs): defekttűrő abroncsokon látni ezt a jelzést, vagyis sérülés vagy defekt esetén is képes az abroncs bizony sebességgel, bizonyos távolságig még futni. Csak TPMS-sel felszerelt autókra tehető fel ilyen abroncs.

 

A téli gumin lévő számok és betűk ismerete fontos, hiszen ezek segítenek meghatározni, hogy milyen abroncsról is van szó, legyen szó méretről vagy menettulajdonságokról.

További hírek

Köszönjük, hogy feliratkozott hírlevelünkre!
NE MARADJ LE SEMMIRŐL!
Iratkozz fel hírlevelünkre és értesülj elsőként újdonságainkról: abroncs tesztek, gyártói ajánlások, aktuális kedvezmények.