Amikor új gumiabroncsra van szükség, sokszor csak a méretet vesszük figyelembe, még büszkék is vagyunk magunkra, hogy a gumi oldalán lévő számok és betű egy részét legalább ismerjük, de például a sebességindex jelentésével és fontosságával már nem vagyunk tisztában. Pedig a sebességindex egy fontos mutató, amit a vásárláskor mindenképp érdemes figyelembe vennünk. Ahhoz persze, hogy ezt megtehessük, tisztában kell lennünk a sebességindex jelentésével, és persze azzal is, hogy melyik betű jelöli, illetve, hogy mit is jelent az adott jelzés.
Attól persze, hogy van autónk, és vezetünk is, nem kell mindenhez értünk, hiszen nem vagyunk szerelők. Ha az autósokat megkérdeznénk, csupán töredékük tudná, hogy mit is jelent a sebességindex, vagy hogy miért is fontos ez az abroncsválasztásnál. A legtöbben csak bemennek a szervizbe vagy a gumishoz, és rábízzak magukat az ottani szakemberre. Nem árt azonban figyelni, mert könnyen át is verhetnek minket, és legalább alapszinten jó, ha tudjuk, mi fán terem a sebességindex, és melyik szám vagy betű jelöli. A következőkben a legfontosabb információkról lesz szó a sebességindexszel kapcsolatban.
Mi az a sebességindex?
Először is érdemes tisztázni a fogalmat, hogy pontosan mit is jelent. A sebességindex a maximális megengedett sebességet mutatja meg, melyet a gumiabroncs oldalfalán található betű jelöl. Vagyis a sebességindex azt a sebességet adja meg nekünk, amelyet a gumiabroncs maximálisan képes elviselni. A személygépkocsi esetében általában az abroncsok “T” SI értékkel bírnak, amely 190 km/h maximális sebességet ad meg, vagyis az abroncs legfeljebb 190 km/h óra sebességet bír. Természetesen ez nem azt jelenti, hogy ezzel a sebességgel kell közlekednünk, csak annyit, hogy ekkora sebességet még elvisel a gumiabroncsunk.
Miért is olyan fontos a
sebességindex a téli gumi esetében?
Persze sokan értetlenkednek, hogy miért is olyan fontos a sebességindex, ha Magyarországon úgyis csak 130 km/h-val lehet maximálisan közlekedni, ezt pedig még egy alacsonyabb jelölésű abroncs is képes kibírni. A legtöbbször persze elég, ha csak a méretet vesszük figyelembe a vásárláskor, de azért nem árt rápillantani a sebességindexre, különösen akkor, ha hajlamosak vagyunk átlépni a sebességhatárt. Szó se róla, senkit sem buzdítunk arra, hogy ezt megtegye, hiszen egyrészt balesetveszélyes, másrészt komoly büntetést von maga után, ugyanakkor valljuk be, sokan vannak, akik szeretik megtapasztalni, mennyit is bír az autójuk. Ilyen esetekben viszont egyáltalán nem lesz mindegy, hogy az abroncs sebességindexe mennyi, 190 km/h vagy 240 km/h.
Természetesen a legtöbb úton közlekedő autó nem is képes felgyorsulni 190 km/h sebességig, hiszen az autó jóval előbb letilt, ugyanakkor nem árt tudni, hogy a sebességindex is csak viszonyított adat, ami annyit tesz, hogy közel sem biztos, hogy a fenti érték a valóságot tükrözi, és az abroncs nem durran ki, mondjuk 170 vagy 180 km/h sebességnél. Ha már elöregedőben lévő, 5-6 éves abroncsról van szó, akkor nyilván a sebességindex mutató hiába T jelzésű, az abroncs valószínűleg nem fog bírni akkora sebességet.
A sebességindex jelölésekről,
avagy mit találunk a sebességindex táblázatban?
A gumiabroncs sebességindexét általában az ABC betűjével jelölik, és a gumi oldalfalán találhatjuk meg. Minden egyes jelölt betű egy-egy sebességértéket kapott, amelyek közül az európai abroncsokra jellemzően a következő jelölések kerülnek fel:
Sebességindex (SI) táblázat
Jelölés Sebesség (km/h)
A1 5
A2 10
A3 15
A4 20
A5 25
A6 30
A7 35
A8 40
B 50
C 60
D 65
E 70
F 80
G 90
J 100
K 110
L 120
M 130
N 140
P 150
Q 160
R 170
S 180
T 190
U 200
H 210
V 240
W 270
Y 300
A hazai forgalomban a leggyakrabban T, H és V jelölésű abroncsokkal találkozhatunk, de előfordul Q, S és W jelölésű abroncs is. Ez az érték nem az árral függ össze, prémium márkás abroncson éppúgy találni Q megjelölést, mint egy kedvező árú gumi esetében.
Mind a négy abroncs ugyanolyan
sebességindexű legyen!
Amikor abroncsot veszünk, mindenképp érdemes odafigyelni legalább annyiban a sebességindexre, hogy mind a négy abroncsunk ugyanolyan értékkel bírjon. Ez persze a legtöbb esetben nem okoz gondot, hiszen ugyanolyan abroncs kerül fel mind a négy kerékre, ugyanakkor vannak esetek, amikor valaki csak az első kettő vagy a hátsó kettő abroncsot cseréli, esetleg sérül az egyik gumi, és csak az kerül cserére. Van, aki tudatosan tesz más méretű, típusú abroncsot előre, mint hátra, de megeshet, hogy csak az első vagy a hátsó két abroncs kopott annyira, hogy már cserére szorul, míg a másik kettő nem.
Ilyenkor fokozottan figyeljünk oda, hogy ugyanolyan legyen a négy abroncs sebességindexe. Az eltérés befolyásolhatja az autó fékezési tulajdonságait, a féktávolságot, de akár a kanyarodási, és kezelhetőségi tulajdonságokat is, ami pedig balesetveszélyes lehet. Ha mást nem is, legalább annyit tudjunk a sebességindexről, hogy mely betű jelöli, hol található az abroncson, és hogy melyik betűjelöléssel ellátott abroncs való az autónkra, illetve a vezetési stílusunkhoz.