Süti beállítások

Mi a különbség a téli és a nyári között? Fókuszban a gumiabroncsok

2024/01/30
Gumiabroncs hírek
...


Sokan még ma is nyári gumival autóznak télen, holott ez számos kockázatot rejt magában, főleg ha megnézzük, hogy mi a különbség a téli és a nyári abroncsok között. Röviden? Úgy anyagösszetételükben, mind mintázatukban különböznek, az egyik nyárra, míg a másik a téli útviszonyokra van kifejlesztve. Igaz, milyen egyszerűnek tűnik?

Nyári vagy téli? Mi a különbség?

Hazánkban nem kötelező a téli gumi használata, több szomszédos országban azonban igen. Ezekről mi magunk is tájékozódhatunk az internet segítségével, sőt, ezt tegyük is meg, ha külföldi utat tervezünk, hogy nehogy az országba belépve szembesüljünk azzal, hogy szabályt szegtünk. A nyári és a téli gumi közötti különbségek jó része látható. Igen, a mintázata és a mintaárkok mélysége is nagyban eltér egymástól. A fő különbség azonban a gumikeverékben van. A nyári abroncsok olyan keverékkel készülnek, melyeket kifejezetten a plusz 7 fok feletti hőmérsékleten való használatra terveztek. Ez alatt megkeményednek, rugalmatlanná, merevvé válnak és nem nyújtanak megfelelő tapadást. Hidegben tehát biztonságosabb a téli abroncsok használata. Nem csak hóban, jégen, bár sokan így gondolják. Ez azonban tévhit, hisz a téli gumik plusz hét fok alatt megfelelő tapadást nyújtanak. Ha nyáron használnánk őket, akkor az akár 50-60 fokos aszfalton gyorsan felmelegednének, megégnének, gyorsan elkopnának. Ezért nem érdemes nyáron téli gumival autózni, mint ahogy télen sem tanácsos nyári abroncsot használni.

A biztonságra kell törekedni

Az utakon számos veszélynek vannak kitéve az úton lévők, ezek egy részére nincs befolyásunk. A baleseteket természetesen mindenki szeretné elkerülni, ha pedig bekövetkezik, minimalizálni a sérüléseket. Ezért használunk biztonsági eszközöket, az ember szeretné magát és a vele utazókat megóvni a sérülésektől. Ezért kapcsoljuk be a biztonsági övet, ezért vannak légzsákok, hogy megvédjenek bennünket. Ezért szervizeljük autónkat rendszeresen, hisz tudjuk, hogy ha megfelelően karban van tartva az autónk, akkor jól működik, biztonságos. A biztonsághoz azonban az is nagy mértékben hozzájárul, hogy milyen abroncs van az autón. Az autó egy adott pillanatban mindössze négy tenyérnyi felületen érintkezik az útfelülettel. Ezen múlik a tapadás, a fékezés, a gyorsulás, az irányváltás. Négy tenyérnyi felület. Nem sok, pedig akár az életünket is jelentheti. Ezért kiemelkedően fontos, hogy milyen abronccsal autózunk.

Különbség a nyári és a téli abroncs között: tapadás, irányíthatóság

Sokan még ma is nyári gumival autóznak a téli időszakban is, egyes becslések szerint hazánkban akár a húsz százalékot is elérheti azok aránya, akik nem cseréltetik le nyári gumijukat. Sokszor a döntés mögött anyagi megfontolás áll, miszerint a téli gumi drága, de ha hosszú távon gondolkodik az ember, akkor maga is kiszámolhatja, hogy nem éri meg ezen spórolni. Mások azzal védekeznek, hogy nem használják jeges, havas úton az autót, a száraz aszfalton pedig miért ne lehetne nyári gumival autózni. Nos, ilyenkor a hőmérsékletet kell figyelembe venni, hiszen plusz hét fok alatt a nyári gumi elveszíti rugalmasságát.

Négy tenyérnyi felület, mindössze ennyin múlik. A különböző évszakokban pedig különböző kihívásoknak kell megfelelnie az abroncsoknak, úgy nyáron, mint télen. Nem is lehet összehasonlítani a téli és a nyári körülményeket. Szélsőséges, változékony, és egy abroncsnak meg kell felelnie ezeknek a kihívásoknak. Nyáron teljesen mások a körülmények, az olykor 50-60 fokos forró aszfalton is jól kell tapadnia az abroncsnak, de nem csak ekkor. Enyhe időben és esőben is. Ilyenkor is fontos, hogy az autó védve legyen az úgynevezett vízen való felúszás, azaz az aquaplaning ellen. Mint ahogy az is nagyon fontos, hogy csendes legyen az abroncs, hogy jól tapadjon kanyarokban, egyenes úton, hirtelen irányváltoztatáskor, fékezéskor, gyorsuláskor. Ugyanezek a szempontok érvényesek a téli gumi esetében is.

Hóban, fagyban

Csak itt teljesen mások a körülmények. Hideg, kemény mínuszok. Hó, jég, havas eső, ónos eső, olvadó hó, vagy épp száraz útfelület. A téli gumiknak ilyenkor is bírni kell a gyűrődést. Épp ezért magasabb szilikatartalmú futófelületi keverékük van, emiatt az abroncs jól tapad a mínuszokban is, a legkeményebb hidegben sem válik merevvé, rugalmatlanná. Ezen kívül mélyebb mintaárkokkal rendelkezik, hogy jól tapadjon a hóban, a jégen. A lamellázata sokkal sűrűbb, mint a nyári abroncsoké, pontosan azért, hogy a tapadás megfelelő legyen.

Ha valaki téli vagy nyári gumit szeretne vásárolni, sokszor elolvassa más felhasználók véleményét a témában. Ebből már lehet egyfajta képet kapni arról, hogy mit is tud az adott abroncs. Ezen kívül pedig ott az ADAC, a hivatalos tesztekkel, melyből szintén sok minden kiderül. A kínálat évről évre bővül, érdemes feltérképezni a vásárlás előtt a lehetőségeket, számba venni a kívánalmakat. És minden szezonra megvásárolni a megfelelő abroncsot, hisz a fentiekből is látszik, hogy mi a különbség a téli és a nyári között.