Süti beállítások

Mi a jó téli gumi profilmélység?

2024/01/30
Gumiabroncs hírek


 

Akinek van autója, már biztos sokszor és sok helyen hallotta már, hogy a téli gumik esetében a profilmélység egy nagyon fontos tényező, melyre lényeges odafigyelni, hogy a lehető legtöbbet hozhassuk ki az autónkból, és persze az abroncsunkból minden útszakaszon. Ezen túl természetesen a profilmélység biztonsági kérdés is, nem véletlen, hogy jogszabály is vonatkozik rá. A megfelelő profilmélység fontos a jó tapadás, a menetstabilitást, de az autó kezelhetőségének szempontjából is, tehát nem elhanyagolható tényező.

 

Azt sem árt tudni, hogy mivel jogszabály vonatkozik a profilmélységre, így ha nem megfelelő, akkor bizony a rendőr meg fog minket büntetni. A téli gumik esetében igazoltatásnál a rendőrök gyakran mérik meg a profilmélységet, és ha a megengedett érték alatt van, akkor bizony nem lesznek toleránsak, és persze nem is lehetnek azok a saját és mások biztonsága érdekében. De valóban elég, ha a jogszabályt betartjuk, vagy ennél jobban oda kell figyelnünk erre a kérdésre? A következőkben megvizsgáljuk a profilmélységre vonatkozó szabályokat, és persze azt is, hogy mennyire működik ez a gyakorlatban.

 
Mit mond a magyar jogszabály a téli gumi profilmélységéről?

 

Amikor felmerül a profilmélység kérdése, az első lépés mindenképp az legyen, hogy megvizsgáljuk az erre vonatkozó törvényi előírásokat. A KRESZ meglehetősen egyértelmű ebben a kérdésben, lehetetlen félre értelmezni. A hazai jogszabály ugyanis kimondja, hogy legalább 1,6 milliméter profilmélységgel kell rendelkeznie a téli guminak, ha közlekedni kívánunk vele a hazai forgalomban. Amennyiben ennél alacsonyabb profilmélységű abronccsal közlekedünk télen a rendőr meg fog minket büntetni, mert elvileg egyetlen métert sem szabadna megtennünk ilyen profilmélységű abronccsal. 

 

Persze a valóságban 1,5 és egy 1,6 milliméter profilmélységű abroncs között nincs nagy különbség, az 1,6 mm mélység ugyanannyira veszélyes, mint a 1,5 mm mélység, de valahol meg kellett szabni egy határt. Ugye egy új abroncs profilmélysége átlagosan 8 mm körül van, persze léteznek ennél mélyebb profilmélységgel rendelkező abroncsok is, de átlagosan 8 mm mélységű abroncs kerül fel az autónkra, ha új téli gumit vásárolnunk. A kopás mértékét természetesen sok tényező befolyásolja, így nincs rá egységes szabály, hány kilométer vagy év után kell majd új gumi. Érdemes tehát rendszeresen mérni a profilmélységet, ráadásul arra is célszerű figyelni, hogy ne csak a jogszabályt tartsuk szem előtt.

 

Veszélyes lehet, ha csak a jogszabályra figyelünk, avagy mi az életszerű?

 

Bár a rendőr 1,6 mm-es profilmélységig nem fog minket megbüntetni, azért egyáltalán nem célszerű megvárni, amíg a télig abroncsunk 1,6 mm mélységig kopik. Egy túlságosan kopott gumival közlekedni ugyanis, különösen a téli hónapokban, nem, hogy nem biztonságos, hanem egyenesen életveszélyes. Egy kopott gumifelületű abronccsal a hirtelen fékezéseknél sokkal hosszabb féktávra lehet számítani a megálláshoz, mint egy új, vagy egy használt, de jó állapotú abroncs esetében. A hosszabb fékút pedig személyi vagy vagyoni sérüléshez, de akár tragédiához is vezethet, egy 1,6 mm-es profilmélységű abroncs pedig, lássuk be, nagyon is kopottnak számít.

 

A gyakorlat és a gumiszervizek tapasztalata azt mutatja, hogy nem célszerű megvárni az 1,6 mm-es mélységet, még akkor sem, ha a rendőr addig nem büntet, a tél pedig enyhe. A valóságban ugyanis 4 mm-es profilmélység alatt már képtelenség ugyanolyan biztonságos teljesítményt elérni, pláne, ha havas vagy jeges az útfelület. Már a 4 milliméter is rizikós tud lenni, különösen akkor, ha nagy sebességgel közlekedünk, és az útviszonyok is meglehetősen zordak. Érdemes tehát előre gondolkodni, és nem megvárni azt a mélységet, ami már életveszélyesnek számít.

 

Emellett azzal is érdemes tisztában lenni, hogy a környező országokban a jogszabály a téli gumik profilmélységére vonatkoztatva más lehet, mint nálunk, Magyarországon. Szlovéniában például nemcsak a téli gumi kötelező télen, de a jogszabály előírja, hogy 4 mm-nél nagyobb legyen a profilmélység. Ha tehát külföldön is közlekedünk télen, ne csak azt nézzük meg, hogy kell-e téli gumi az adott országban, hanem azt is, milyen profilmélységet ír elő a jogszabály.

 

Hogyan és milyen gyakran érdemes ellenőrizni a téli gumi profilmélységét?

 

Amikor abroncscserére kerül a sor, akkor egy magára valamit is adó gumiszerviz automatikusan megméri az abroncs profilmélységét ősszel és tavasszal is, és figyelmeztet, ha már túl alacsony, vagy határérték közelében van az abroncs profilmélysége. Ilyenkor mindegyik abroncsot meg szokták mérni, hiszen eltérő lehet az első vagy a hátsó abroncs kopottsága. A szervizek általában nem 1,6 mm közelében szoktak figyelmeztetni, hanem már 4 mm közeli mélység esetében. Amennyiben jelzik felénk, hogy a gumik már eléggé kopottak, érdemes legalább havonta ellenőrizni a profilmélységet.

 

Minden téli abroncson találunk egy úgynevezett TWI jelet, mely újabb típusú abroncsok esetén eltérő lehet, akár százalékos jelzéssel is találkozhatunk. A lényeg viszont az, hogy a TWI jelzés segít megállapítani az abroncs kopottságát, de akár mélységmérőt is használhatunk, melyből létezik mechanikus és digitális változat is. A téli gumi profilmélységét mindenképp érdemes komolyan venni.