Az abroncs pontos méretén kívül néhány dologra még oda kell figyelnünk akkor, ha új gumiabroncsot szeretnénk vásárolni, az egyik ilyen dolog a gumi sebesség indexe.
Az abroncs oldalfalán megtalálható hosszú betűkből és számokból álló számsor fontos információval szolgálhat nekünk, hiszen ebből deríthetjük ki az abroncs pontos méretét, típusát, szerkezetét, illetve azt is, hogy milyen sebesség index-szel, és terhelési index-szel rendelkezik.
Ezúttal azt fogjuk alaposan körül járni, hogy mit jelent a gumiabroncs sebesség indexe, és hogy mit mutat meg pontosan nekünk ez a szám.
A terhelési index és a sebességindex két olyan mutató,
melyet elengedhetetlen figyelembe vennünk akkor, ha olyan gumiabroncsot
szeretnénk megvásárolni, mellyel használat során garantáltan meg leszünk majd
elégedve.
A gumi sebesség indexét az abroncs oldalfalán lévő betűjelölésből tudjuk
leolvasni, ez a szám pedig megmutatja a maximális megengedett sebességet.
Fontos tudni, hogy az abroncs SI értéke nem lehet alacsonyabb, mint a
gumiabroncs sebesség indexe, erre pedig az új abroncsunk kiválasztása során is
figyeljünk oda.
Nagyon gyakran a személygépjárművekre gyártott abroncsok „T” betűjelöléssel vannak
ellátva, melyek lényegében azt jelentik, hogy az abroncs maximális sebessége
190 kilométer/óra.
A legnagyobb eltérés, amit egy autóvezető tapasztalni tud egy magas, és alacsony sebességindexű gumiabroncs között az a hirtelen kormánymozdulatokra leadott válaszreakcióban mutatkozik meg leginkább. Ez azt jelenti, hogy az autó kerekei mennyire reagálnak gyorsan. Egy magasabb indexű, jobb tapadással rendelkező gumiabroncs esetében ugyanis nem szükséges annyira elfordítani a kormányt. Ennek különösen akkor van fontos szerepe közlekedéskor, ha hirtelen, nagy sebesség mellett ki kell valamit kerülnünk az úton. Ez lehet egy útra tévedt kutya vagy macska, egy utánfutóról lezuhanó tárgy, vagy egy hirtelen feltűnő vad is.
Nagyon fontos, hogy típustól függően mindig olyan gumiabroncsot válasszunk, melynek az index értékei a gyári értékeknek meg tudnak felelni. Az abroncsok oldalfalán megtalálható szám és kódsor könnyen értelmezhető, ha egy picit utána nézünk a dolgoknak.
Abba azonban az autósok nagy része csak ritkán gondol bele, hogy valójában miket tud meghatározni az adott gumi sebesség indexe? Addig mindenkinek világos, hogy egy táblázatból könnyedén ki tudjuk olvasni azt, hogy a sebességindex betűjelölése pontosan mi, de azt is tudjuk, hogy ez mit jelent? Illetve, hogy lehet az, hogy míg a 60’-as években összesen 3 kategóriába sorolták a gumi sebességindexét, ez mára már 14-ra bővült?
Fontos kiemelni, hogy a gumiabroncs sebességindexe mindig
szoros kapcsolatban áll a gumi teljesítményével is. Fogalmazhatunk úgy, hogy ez
lehet egy árulkodó adat is, ugyanis a magasabb értékkel rendelkező gumik jobb
kanyarvételi tulajdonságokkal, féktávolságokkal, és tapadással bírnak, illetve
ezek a gumik a hőterhelésre is jobban fel vannak készülve. Ennek az
értelmezésében megpróbálunk egy kicsit segíteni: Lényegében egy olyan
gumiabroncs, amelynek a sebességindexe „S” jelöléssel rendelkezik 100
kilométer/óráról lefékezve még képes akár 25 kilométer/órás sebességgel
gurulni.
Ennek ellenére egy olyan abroncs, amelynek a sebességindexe a „V” - kategóriába
tartozik, képes állóra fékezni a járművet menet közben. Ez az eltérés pedig
adott esetben akár 4-5 méteres különbséget is jelenthet.
Amikor egy autó tulajdonosa gumit vásárol egy kereskedőtől,
akkor a gumi oldalán található gyártási számból tudja kideríteni azt, hogy az
adott abroncs mennyi idős. Ez a DOT-szám.
A négy számjegyből álló DOT-számból könnyedén meg tudjuk állapítani azt, hogy
az abroncs mikor került ki a gyártósorról. A számsor első két száma a hetet, a
második két pedig a gyártás évét mutatja meg. Ebből a számból a gyártás helye
is kiderülhet, ez pedig szinten sok esetben érdekelheti a potenciális
vásárlókat.
A gumi élettartamát illetően nincs pontos szabály, amelyre oda kéne figyelnünk,
ugyanis mindig a kereskedő dönti el egyénileg azt, hogy a gumiabroncsokat hány
éves korig hozza forgalomba.
Az abroncsgyártók azonban abban egyet értenek, hogy a 10 évnél idősebb
gumiabroncsokat állapotuktól függően mindenképpen le kell cserélnünk.
A pontos abroncsméretre is oda kell figyelnünk, ha új gumit kell vennünk, és ez a fontos adat is leolvasható a gumi oldalfaláról.
A legtöbb abroncson természetesen fel van tüntetve a gyártó
neve, logója is, vagy egyéb márkajelzése, illetve a hosszú számsorból kiderül
többek között a gumiabroncs szerkezete is.
Ezek mind fontosak lehetnek számunkra az ideális gumiabroncs kiválasztása
során.
A gumi sebesség indexe mellett a terhelési indexe is lényeges dolog, ugyanis ez
egy olyan numerikus jelzés, mely az abroncs maximális terhelhetőségét mutatja
meg nekünk.