Süti beállítások

Hogyan tesztelik a gumiabroncsokat?

2024/01/30
Hasznos információk
A gumiabroncsok a sorozatgyártás megkezdése előtt rengeteg tesztelés...
A gumiabroncsok a sorozatgyártás megkezdése előtt rengeteg tesztelési folyamaton mennek keresztül, hogy a gyártók mindig a lehető legbiztonságosabb és legjobb teljesítményre képes gumikat kínálhassák a vásárlóknak.
A tesztek során a szakértők minden lehetséges szituációban megvizsgálják az abroncsokat. Először egy tesztpályán, utána közúton és végül gépekkel is tesztelik őket. A tesztek során vizsgálják a gumik tartósságát, a gördülési ellenállásukat, a tapadást és kopást, a menetzajt és még számtalan más tulajdonságot. De lássuk, hogy hogyan is néznek ki ezek a tesztek a valóságban.

Tartósság


Ez a vizsgálat azt méri, hogy mennyire bírják a gumik a terhelést az idő múlásával függetlenül az időjárási viszonyoktól. A tesztet átlagos és extrém vezetési feltételek mellett egyaránt elvégzik. A vizsgálat során speciális gépekkel is ellenőrzik az abroncsok állapotát.

Ezek a szerkezetek szétfeszítik a gumikat, hogy a szakértők meg tudják vizsgálni a károsodott részt, majd mintát vesznek a gumiból és további laboratóriumi vizsgálatokat hajtanak végre rajta.

Gördülési ellenállás


A teszt során az üzemanyag fogyasztást is vizsgálják. Két megegyező autóra eltérő gördülési ellenállással bíró gumikat szerelnek, majd azonos sebességgel haladva vizsgálják őket. A folyamat során megállapítható, hogy az alacsonyabb gördülési ellenállással rendelkező abroncsok csökkentik a járművek üzemanyag felhasználását.

Egy másik vizsgálat során a gumiabroncsokat egy gép segítségével tesztelik. A szerkezet képes reprodukálni a gumik normál használati körülményeit, figyelembe veszi a légnyomást és a terhelést is. A gép meghajtja a gumiabroncsokat, miközben méri a mozgásban tartáshoz szüksége erőt és a gördülési ellenállást is.

Kopás


A teszt során az abroncsok futásteljesítményét vizsgálják, vagyis azt, hogy mennyire képesek a gumik ellenállni a kopásnak. Ezeket a vizsgálatokat nem tesztpályákon, hanem közúton végzik valós szituációkban. A kísérletben több azonos jármű rója az utakat. Több ezer kilométer megtétele után a kutatók begyűjtik az abroncsokat, majd megtisztítják őket és végül megmérik a gumikat.

Az összegyűjtött adatok alapján elemzik a gumiabroncsok teljesítményét, összehasonlításokat végeznek és ezek alapján javaslatokat tesznek a továbbfejlesztésre. Vannak gyártók, akik gazdaságossági okokból ezeket a teszteket nem közúton, hanem gépek segítségével végzik el. Ilyenkor egy speciális szerkezet segíti a munkájukat, amely tökéletesen képes rekonstruálni a közutak minden jellemzőjét.


Komfort és zaj


A teszteket pályán és közúton egyaránt elvégzik szinte minden lehetséges talajtípuson. A belső zajt és az autó általános komfortját durva és érdes burkolatokon tesztelik. A gumiabroncs mintázata által keltett zajokat sima útfelületen mérik egy speciális műszer segítségével.

Egyes vizsgálatok során az útra akadályokat, például fémsávokat helyeznek el, és ezekkel mérik, hogy a gumi mennyire képes elnyelni az útfelület egyenetlenségeit. Az érzékelőkkel ellátott tesztpályákon azt is vizsgálják, hogy mekkora az abroncs külső menetzaja és a lakosságnak okozott zavaró hatása.

Ezen értékekre külön előírások vonatkoznak, amelyeket minden abroncsnak be kell tartani.

Tapadás és fékezés


 Kezdetben a hosszanti irányú tapadást vizsgálják, azt, hogy a gumiabroncs mennyire tud lelassulni vészfékezés esetén, egyenes úton. A teszt során az autók száraz és nedves útszakaszon közlekednek, majd vészfékezéssel megállnak. A fékút hossza megmutatja az adott gumiabroncs és autó konfiguráció teljesítményét. Ezt követően a keresztirányú tapadási teszteken a sor. Azt mérik, hogy a gumiabroncs mennyire képes nedves útfelületen a kör alakú útvonal követésére.

Vizsgálják még a vízen csúszási szituációkat egy víztócsa segítségével, hogy megtudják, mennyire tudja az autó követni az utat ilyen helyzetben. Az eredményeket figyelembe véve a szakértők meghatározzák az abroncsok végleges felépítését. Ezeket a teszteket használt abroncsokkal is el szokták végezni, hogy képet kapjanak a teljesítményváltozásról.

Viselkedés


A teszt során a biztonságot és a vezetési kényelmet mérik, valamint azt, hogy a jármű és a gumik hogyan viselkednek fékezéskor, gyorsításkor és a kormány elfordítása közben. A méréseket száraz és nedves útburkolaton egyaránt elvégzik minden vezetési helyzetben. Az értékeléshez a járművezető és a beépített mérőműszer adatait egyesítik.

Ezeket a teszteket a gumiabroncs gyártók szinte mindegyike elvégzi, aki rendelkezik a megfelelő technológiával a vizsgálatokhoz. Meg kell jegyezni, hogy azok az abroncsok, amelyeket nem vetnek alá ilyen aprólékos tesztelésnek, de kereskedelmi forgalomba kerülnek, mind megfelelnek az előírásoknak.

Ezek a vizsgálatok egyébként csak a töredékei azoknak a teszteknek, amelyeken egy gumi keresztülmegy, mielőtt forgalomba kerülne. Egy gumiabroncs megközelítőleg 250 félkész termékből tevődik össze, amelyek mindegyike aprólékos vizsgálatokon esik át, mielőtt az abroncs részévé válna.