Egy rutinos autótulajdonosnak illik néhány dologgal tisztába lennie mikor abroncsot vásárol, de szerencsére, ha le tudjuk olvasni a gumiabroncs jelöléseket, akkor ez meg tudja könnyíteni a dolgunkat. Típustól és mérettől függően a gumiabroncsok oldalfalán mindig megtalálható egy hosszú betűkből, és számokból álló számsor, melyek segítségünkre lehetnek akkor, ha új gumiabroncsot kell vásárolnunk.
Új gumiabroncsra akkor lehet szükségünk, mikor a korábban használt abroncs tönkrement, megsérült, és elkopott, ilyen gumikkal ugyanis életveszélyes lehet útnak indulnunk. A gumikon megtalálható jelölések azonban segítségünkre lehetnek abban, hogy rövid idő alatt megtaláljuk a számunkra legideálisabb abroncsot.
Mit mutatnak a gumiabroncs jelölések: Miért fontos a pontos
abroncsméret?
Az abroncson megtalálható karakterek követnek egy szigorú
konvenciót. Ezekből a számokból és betűkből kideríthetjük többek között azt is,
hogy mekkora méretű az adott abroncs.
Új abroncs vásárlása során a gumi pontos méretére mindenképpen ügyelnünk kell,
ugyanis ha egy véletlen miatt nem jó méretű gumival térünk haza, az menet
közben rengeteg bosszúságot fog okozni majd számunkra.
Ha az abroncs nem jó méretű, akkor a kocsit nehezebb
irányítani, az abroncs tapadása megváltozik, a gumi pedig hamarabb elkopik, sőt
az sem ritka hogy csúnyán eldeformálódik. A gumi oldalfalán megtalálható első
szám a kerék futófelületi méretét mutatja meg, milliméterben meghatározva. Ezt
követi a profilarány, amely a perjel után található.
A profilarány egy százalékos érték, ami megmutatja, hogy az abroncs
futófelületéhez mérve mekkora a gumi oldalfalának a magassága.
Honnan tudjuk meg azt, hogy milyen a gumiabroncs
szerkezete?
A sorban következő jelölés nem mást mutat meg, mint az abroncs szerkezetét, amely egy betűjelöléssel van feltüntetve az abroncs oldalfalán. Ez a ma gyártott abroncsoknál kétféle lehet:
„D” - Betűjelölés = Diagonál: A Diagonál gumiszerkezet általában a régebbi típusú járműveknél jelenik meg. Ez az abroncs szerkezet lényegében az átlós elhelyezésű, erősítő szövetekről kapta a nevét.
„R” - Betűjelölés = Radiál: Manapság már leginkább a Radiál szerkezettel rendelkező abroncsok az elterjedtebbek a piacon. Az abroncs szerkezetet ennél a típusnál erősítő szövetrétegekkel vonták be, melyek a forgástengelyhez mérve sugár irányban helyezkednek el.
A gumiról természetesen leolvasható a keréktárcsa-átmérő is, amely egy colban meghatározott érték. Pontosan megmutatja, hogy mekkora méretű felnire fog jól illeszkedni a gumiabroncs. Egy col 2,54 cm-nek felel meg.
Így olvasd le a gumiabroncs jelöléseket: Mi az a
terhelési és sebességi index?
Az abroncson lévő sorszámból kideríthető még az abroncs
terhelési-és sebességindexe is.
Ezek is fontos információk lehetnek számunkra abban az esetben, ha új
gumiabroncsot kell vásárolnunk. De vajon mit jelentenek pontosan?
Ahhoz, hogy az igényeinknek, és az elvárásainknak megfelelő gumiabroncsot
tudjunk megvásárolni, ezt a két mutatót mindenképpen figyelembe kell vennünk.
Értelemszerűen a sebességindex a maximális megengedett sebességet határozza
meg, ám fontos, hogy az abroncs SI értéke soha nem lehet alacsonyabb, mint az
abroncs sebességindexe.
A terhelési index pedig a gumiabroncs maximális
terhelhetőségét jelöli. Ez az érték mindig kerekenként értendő, így tehát
elmondható, hogy egy négykerekű személygépjárműnél az LI értéket meg kell
4-gyel szorozni, hogy megkapjuk a teljes terhelhetőséget.
Például egy 225/45 R17 94V abroncsmérettel rendelkező
gumiabroncs jelöléséből az derül ki, hogy az adott abroncs 94-es terhelésindex
miatt 670 kg-os terhelést bír.
A V jelölés pedig azt jelenti, hogy a gumiabroncs maximális sebessége 2140
km/óra.
Nagyon gyakori még, főleg a személygépjárművekre szánt abroncsok esetében a „T”
SI érték, amely lényegében 190 km/órás maximális sebességet jelöl.
A gumiabroncs jelölésekből megtudhatjuk azt is, hogy
mikor gyártották az abroncsot
A DOT-szám segítségünkre lehet nekünk abban, hogy
kiderítsük, az adott abroncs mikor került ki a gyártósorról. Ez a szám alapján
tudjuk megkülönböztetni a frissen gyártott, és az új abroncsokat. A 2010 után
gyártott gumikon a DOT-szám már 4 számjegyből áll, ebből pedig az utolsó kettő
megmutatja az abroncs gyártási évét, az első kettő szám pedig azt, hogy az
adott évnek a hányadik hetében került ki a gumiabroncs a gyártósorról.
Lényeges kiemelni, hogy ha a még fel nem szerelt gumiabroncsot, ha megfelelő
körülmények között tároltuk, akkor 5 éven át teljesen tökéletesen meg tudják
őrizni az eredeti tulajdonságaikat.
Az eddig bemutatott gumiabroncs jelölések mellett azonban van néhány speciális jelölés is, mely megjelenhet az abroncsokon. Ezek a leggyakoribb speciális abroncs jelölések:
3 hegycsúcs és hópehely: Ez a jelölés megmutatja, hogy egy téli gumiról van szó, amely jobb tapadást tud nyújtani a használója számára téli körülmények között is.
M+S jelölés: Ez az abroncs havas, és saras útkörülményekhez lett kifejlesztve.
RF: Megerősített típusú abroncs, ezek mindig nagyobb terheléssel bírnak.
Seal: A gumi futófelületének belsejét sűrű, ragadós defekttömítő anyaggal látták el, ez az abroncs ennek köszönhetően Önjavító technológiával látta meg a napvilágot.
All Season: A többi gumiabroncs jelölések mellett, ez a felirat is fontos lehet számunkra, ugyanis ez csak a négyévszakos abroncsokra kerül fel, amelyek olyan anyagösszetétellel és mintázattal rendelkeznek, melyek akár a téli és a nyári körülmények között is használhatóak.