Süti beállítások

Ha a nyári gumi középső futófelületén tapasztalható rendellenes kopás

2024/01/30
Hasznos információk
Egy nyári gumi – pláne mindennapos, rendszeres használat mellett &ndas...
Egy nyári gumi – pláne mindennapos, rendszeres használat mellett – nagyon hamar rendellenes kopást produkálhat abban az esetben, ha valami probléma van az autóval.
A rendellenes kopást számtalan dolog és tényező kiválthatja, így amennyiben ezt tapasztaljuk, minden esetben alaposan járjunk utána a problémának, hiszen ez nem csak gumiabroncsunk élettartamát rövidítheti meg drasztikusan, hanem ezen felül biztonságunkra is óriási kockázatot jelent, mert ezzel az abroncs tapadása már egyáltalán nem lesz a régi.

A nyári gumi rendellenes kopását számtalan dolog előidézheti, ezen felül pedig a leggyakrabban az abroncsok szélein tapasztalható probléma. Ritka esetben azonban olyan állapot is felmerül, amikor az abroncs közepe jobban kopik, mint a szélek. Hogy mitől lehet ez?
 

Nyomásprobléma állhat a háttérben

 
Extrém esetekben az autósok olyan rendellenes gumikopást is tapasztalhatnak, amikor a kopás az abroncs közepén jelentősebb, így a gumi itt például tükörsimára kopott, a széleken azonban még mindig olyan az állapotuk, mintha vadonatújak lennének.

Amennyiben egy abroncson ezt tapasztaljuk, akkor nagy valószínűséggel nem a futómű problémájáról lehet szó, sokkal inkább a mi balgaságunkról, hiszen általában csak akkor kopik ilyen rendellenességgel egy nyári gumi, ha a tulajdonosa túl magas nyomáson üzemeltette őket, tehát nagyobb légnyomás volt a kerekekben, mint amekkorát gyárilag előírtak.

Mindez azért fordulhat elő, mert nagyon sokan csak arra figyelnek egy gumi kapcsán, hogy az soha ne legyen lapos, hiszen a köztudatban a lapos gumi sokkal nagyobb problémát jelent, holott az abroncsnak soha nem szabad kőkeménynek sem lennie, hiszen az a fenti problémát idézheti elő.
 
Ezért is nagyon fontos mindig odafigyelni a megfelelő abroncsnyomásra, hiszen bár minimális eltérés lehet – fél, maximum egy bar, de az is csak rövidebb távokon –, komolyabb eltérések azonban már problémákat okozhatnak. Ha például túlpumpáljuk az abroncsot, a közepe kezd el rendellenesen kopni, ha viszont a gumi túl lapos lesz, akkor pedig a szélei indulnak kopásnak.

Utóbbi kapcsán érdemes kiemelni, hogy nagyon sok esetben nem csak a helytelen abroncsnyomás okozhat széleken felmerülő kopást, hanem példának okáért a rossz futómű-beállítás is, ezáltal amennyiben a gumik kopását észleljük, és a nyomásuk rendben van, haladéktalanul vigyük el járművünket futómű-beállításra, amit néhány ezer forint ellenében bármelyik szerviz kivitelez majd számunkra.
 

A legnagyobb tévhit az abroncsnyomás kapcsán

 
Mivel nagyon sok autós emiatt rontja el az abroncsok légnyomását, itt az ideje, hogy foglalkozzunk a témával kapcsolatos legnagyobb tévhitről. Az autósok jelentős része ugyanis gyakran csak az abroncs faláról olvassa le – esetleg a kézikönyvből – a gumiabroncsok megfelelő nyomásának értékét, azonban ezek általában a súlyindex szerinti, maximálisan megpakolt autóra vonatkozó értékek, és általában mindig magasabbak, mint a normál érték. Mivel az autósok ezt gyakran hajlamosak összekeverni, illetve figyelmen kívül hagyni, ezért előfordulhat, hogy az abroncsokat huzamosabb ideig túlnyomás mellett használják.
 
Ha az abroncsban sokkal több a levegő, az azonnal érezhető kezelési problémákat eredményez, a rosszabb tapadásból kifolyólag pedig romló vezetésbiztonságot.

Mivel az abroncs középső része ilyenkor irreálisan gyors kopásnak indul, ezért megnövekszik továbbá a durrdefekt veszélye is, hiszen a vékony futófelület nehezebben áll ellen a növekvő hőnek, ezáltal egyszerűen felrobban.