Süti beállítások

Gumik és címkézéseik

2024/01/30
Hasznos információk
A gumiabroncsok új európai címkézése ...

A gumiabroncsok új európai címkézése


2012-től  a  gumiabroncspiacot  érintő  új  európai  szabályozás lép életbe.  Az új címkézési rendszer hozzájárul majd a biztonságos, alacsonyabb külső gördülési  zajjal  rendelkező  és  az  üzemanyag-fogyasztás  csökkentését lehetővé tevő gumiabroncsok népszerűsítéséhez. Ez  az  új  rendelet  2012.  július  1-jét  követően  gyártott személyautó abroncsokra,  kisteher abroncsokra,  teher abroncsokra  és busz abroncsokra  vonatkozik.    

A jogszabályban előírt új címkézés az alábbi besorolásokat tartalmazza majd:

- Üzemanyag fogyasztásra hatással lévő gördülési ellenállás alapján.

- Nedves úton történő fékezés alapján.

- Külső gördülési zaj alapján

A felhasználó számára kínált előnyök:

A  gyártók  termékei  általános  teljesítményének  javulása  a felhasználók  által  elvárt  területeken, mint biztonság  és  gazdasági hatékonyság terén. Érthetőbb,  objektívebb  és  átlátható  információk  a  három figyelembe vett kritériumra vonatkozóan.

A felhasználó tájékoztatása:

A termékekre vonatkozó információk megjelenítése csak a személygépjárművek és kisteher járművek gumiabroncsaira vonatkozik. A gumiabroncs forgalmazójának a feladata a vásárlók tájékoztatása.  A vásárlókat információkkal kell ellátniuk a besorolásra vonatkozóan a vásárlást megelőzően. Ha a gumiabroncs ki van állítva az értékesítési helyen, akkor az információkat vagy a gyártó által rendelkezésre bocsátott matrica, vagy közvetlenül a gumiabroncs mellett elhelyezett panel segítségével kell feltüntetni. Ha a gumiabroncs nincs kiállítva az értékesítési helyen, akkor a címkézési információkat más formában kell rendelkezésre bocsátani.

A  rendelet  nem  alkalmazandó  az alábbiakra:

Újrafutózott gumiabroncsok,professzionális gumiabroncsok , terepabroncsok,kizárólag versenyzésre használt járművekre szánt gumiabroncsok, szöges gumiabroncsok (kivéve a szög nélkül szállított abroncsok) , T-típusú , ideiglenes használatra szánt tartalék gumiabroncsok, kizárólag olyan járművekre való használatra szánt gumiabroncsok, amely  járműveket  első  alkalommal  1990.  október  1-je  előtt regisztráltak, olyan gumiabroncsok, amelyek sebességi besorolása 80km/h alatti; amelyek  névleges  keréktárcsa-átmérője  nem  haladja  meg  a 254mm-t vagy 635mm-nél nagyobb.

Besorolási kritériumok és módszerek:

Üzemanyag-fogyasztás és széndioxid-kibocsátás

A  gumiabroncs  energiahatékonysága  a  gördülési ellenálláson  alapul.  Ez  a  jármű  mozgásához  szükséges energia  egyharmadát  vagy  az  elfogyasztott  üzemanyag egynegyedét  teszi  ki.  Az  európai  rendelet  keretében kalibrált  gördülő  gépeken  végzett  mérésekre  kerül  majd  sor. 

A meghatározott kategória kilogramm/tonna (kg/t) értékben megadott együtthatónak fog megfelelni. A kategóriák személyautók esetén „A”- tól (legfeljebb 6.5kg/t) egészen a „G”-ig (több, mint 12.1kg/t, azaz a kezdeti együttható kétszerese) fognak terjedni. Az „A” és „G” besorolás közötti  különbség  egy  teljes  készlet  gumiabroncsot  tekintve  az üzemanyag-fogyasztás 7,5%-os csökkenésének felelhet meg.

 

Fékezés nedves úton

A  nedves  úton  végzett  féktesztek  keretében  a gumiabroncs lassulási teljesítményét mérik 80 és 20km/h között,  vészfékezést  végrehajtva  ABS  segítségével.  Az adatok gyűjtése olyan tesztpályákon történik, amelyeket előzetesen vízzel lepermeteztek, 0.5-1.5mm-es vastagságú vízréteget kialakítva. A környezeti hőmérséklet, valamint az út hőmérséklete 5 és 35 celsius fok között változhat nyári gumik esetén, míg 2 és 20 celsius fok  között  téli  gumik  esetén. 

A  pálya  jellemzői  (burkolat  típusa, egyenetlenség, az aszfalt súrlódási együtthatója, stb.) szintén eltérő lehet a jogalkotó által ajánlott határokon belül. A kategóriák „A”-tól „F”-ig terjednek majd. „G” kategória nem lesz. Bár az eredmények a jármű típusától és az éghajlati viszonyoktól függően változhatnak, az „A” és „G” besorolás közötti különbség, egy teljes szett gumiabroncsot tekintve, vészfékezés esetén akár 30% is lehet ( ha a jármű 80km/h sebességgel halad, akkor ez akár 18 méteres különbséget is jelenthet a féktávolságban).

 

Gördülési zaj

A gördülési zaj (külső zaj) figyelembe vételének célja a zajszennyezés  mérése,  amely  tényező  a  közlekedés környezeti  hatásának  részét  képezi. 

A  mérés  során  a jármű kikapcsolt gyújtás mellett elhalad egy hangrögzítő rendszer  előtt.  Így  a  gumiabroncsok  gördülési  zaja  decibelben rögzíthető. Az európai rendelet figyelembe veszi a vezetés közben keletkező  zaj  decibelszámát,  valamint  annak  viszonyát  a  jövőbeni határértékhez,  amely  2012  és  2016  között  lép  majd  hatályba (661/2009/EK rendelet).

Három fekete ív a leggyengébb teljesítményt jelöli.  A  gumiabroncs  által  kibocsátott  zaj  a  jövőbeni  szabványban meghatározott érték felett, de a jelenleg engedélyezett maximum alatt van. A két fekete ív azt jelzi, hogy a gumiabroncs által kibocsátott zaj összhangban  van  a  jövőben  alkalmazandó  határértékekkel. 

Az  egy fekete ív azt jelzi, hogy a zajszint legalább 3 decibellel a jövőbeni, jogszabályban meghatározott határérték alatt van.

Összegezve:

Az új szabályozás előremutató, de nem szabad elfelejteni,  hogy  egy  guminak nem csak  a  címkén  szereplő három tulajdonságnak kell megfelelnie.

Fontos tényező lehet még egy abroncs irányíthatósága száraz és nedves úton, és lemaradt a címkéről a gumiabroncs kopásállósága is, pedig azzal is óvhatjuk környezetünket ha minél ritkábban kell abroncsot cserélni, így kevesebb hulladék keletkezik.

Ezeken kívül még számos fontos, a címkén nem szereplő tényező szerepet játszik az ideális gumiabroncs kiválasztásában.  A nedves  fékút  vizsgálatánál  felállított kritériumoknál a vizsgálat túlságosan tág határok között mozoghat. Nyári gumi esetén  nem mindegy, hogy 5 vagy 35  fokban, téli gumi esetén 2 vagy -20 fokban vizsgálják a fékutat.

A vizsgálat különböző aszfalton történhet ami szintén befolyásolja az eredményt.
A nagyobb gyártók megpróbálják életszerű körülmények között tesztelni gumiabroncsaikat. Előfordulhat, hogy a gyártók a jobb besorolás érdekében a rendelet által megengedett, de ezen belül a lehető legoptimálisabb körülmények között tesztelik gumiabroncsaikat.

Reméljük a gyártók a jövőben nem csak a címkén szereplő három tulajdonságra fognak összpontosítani, mivel ebben az esetben az új rendelet nem biztos, hogy eléri a kitűzött célokat.