Süti beállítások

​Egy nyári gumi teszt elvégzése meglehetősen bonyolult feladat

2024/01/30
Nyári gumi tesztek
Az összehasonlító gumiabroncs-tesztelés – akár nyár...
Az összehasonlító gumiabroncs-tesztelés – akár nyári gumi, akár téli, akár négyévszakos -, ha helyesen hajtják végre, nagyon specifikus művelet. 
Egy autó tesztelése ehhez képest viszonylag könnyű, közúton, forgalomban is végre lehet hajtani, viszont a nyári gumi tesztek során maximálisan törekedni kell arra, hogy minden tesztelt gumiabroncs a lehető legmesszebbmenőkig ugyanazon körülmények között legyen vizsgálva.
Például egy nedves teszt során ugyanazt a vízmélységet kell biztosítani az adott pályaszakaszokon minden egyes nyári gumi szett számára, hiszen e nélkül objektív, pártatan és hiteles eredmények nem születhetnének meg.
 

Mi szükséges egy nyári gumi teszt megrendezéséhez?

 
Első és legfontosabb egy erre alkalmas létesítmény – tesztpálya -, és ezekből nem sok van a világon és egyre nagyobb igény is van rájuk, hiszen egyre több nyári gumi teszt készül minden évben.
Csak ugyanazon az autó típuson lehet tesztelni minden szett nyári gumit.
Szükséges még hozzá még meglehetősen sok idő. Egyáltalán nem elegendő egy szett nyári gumi féktesztje során megejteni egy száraz és egy nedves féktávolság mérést. Például eleve figyelni kell a felület hőmérsékletét, a szél nagyságát, irányát, és még ha semmi külső befolyásoló – változó - tényező nincs is, akkor is legalább nyolc ugyanolyan sebességről való lefékezést kell végrehajtani, majd a legszélsőbb értékeket törölve megállapítani az átlagot.
Figyelni kell a féktárcsák melegedését is, hiszen a túlmelegedett fékek messze nem olyan hatékonyak, így meg kell várni míg lehűlnek. A legtöbb, minél inkább hiteles adatokra törekvő nyári gumi teszten minden harmadik fékteszt után felrakják az autóra a kontroll abroncsokat, és ha nem ugyanazt az értéket produkálja, amit előzetesen hitelesítettek, akkor a jármű fékrendszerét az ABS-sel együtt tesztpadon ellenőrizni kell, és hiba esetén javítani.
Röviden ha tíz különböző márkát tesztelnek, akkor legalább130 féktesztet kell végrehajtani csak a száraz felületeken, és megismételni mindezt nedves felületeken is.
 

Elég nagyok a költségek

 
Az elég borsos tesztpálya bérlési költségeken kívül még ott vannak az autó, vagy autók bérlési díjai is, de ettől még nagyobb költségek például az autókra kötendő meglehetősen nagy biztosítási díjak is.
Ha tíz különböző márkát tesztelnek, akkor 100 darabot kell bevásárolni, avagy minden márkából tízet (négy megy a száraz féktesztre, négyet használnak a nedves fékteszten, és kettőt a gördülési ellenállás teszthez, illetve tartaléknak). Rengeteg üzemanyag kell még és például a fékpofákat is cserélhetik.
 

Emberi tényezők

 
Emberek kellenek a kerékcserékhez, az esetleges szerelésekhez, a mérések pontos elvégzéséhez, stb. Ezeket az embereket nagy valószínűséggel el kell reptetni egy adott tesztpályához. Az ott tartózkodás körülbelül 4 nap, étkezés és szállás biztosítása, személyre szóló biztosítás mindenki számára, plusz a bérek természetesen. Mindent összeszámolva tetemesek a költségek.