Süti beállítások

Az olcsó kínai, és a négy évszakos autógumikról

2024/01/30
Négyévszakos gumi tesztek
Egy gumicsere nagy ...
Egy gumicsere nagy általánosságban mindig rendkívül költséges folyamat, hiszen a legrosszabb esetben is legalább egy pár, azaz két darab abroncsot kell megvásárolnunk, ami szereléssel együtt 25-30 ezer forintba is kerülhet. 
 

A gumik mintáinak kínai koppintása  sokszor előfordul


Mivel ez sokaknak óriási kiadás, ezért rengetegen keresnek alternatívákat, ezáltal például vagy külföldi, lejárt szavatosságú gumikat tetetnek fel, vagy olcsó kínait hozatnak maguknak, amelyek lényegében csak a prémium márkák utánzatainak, hamisítványainak tekinthetők. Első blikkre általában a kínai gumiabroncsok is nagyon jónak tűnnek, hasonló bordázat, masszív tartás, azonban sem élettartamuk, sem biztonságuk tekintetében nem hozhatók párhuzamba a drágább, de minőségben magasabb szintet képviselő modellekkel. A legrosszabb, hogy gyakran ezek a kínai másolatok az eredeti gyártó szignójával és logójával kerülnek piacra, tehát hamisítványok, így amennyiben nem megbízható forgalmazótól vagy gumistól szerezzük be új abroncsainkat, könnyedén kellemetlen meglepetésben is lehet részünk. A múltban több márka esetében is előfordult már ilyesmi, és bár első ránézésre valóban nem lehet észrevenni az eredetihez képest semmit sem, azonban a rosszabb anyagminőség következtében gyorsabban kopnak, nagyobb valószínűséggel szenvednek durrdefektet, és tulajdonságok tekintetében is elképesztő különbségek lehetnek a kettő között.
 
Nem csak a nyári, hanem a téli gumiabroncsok tekintetében is szinte mindig silány minőség érkezik Kínából, amire az ADAC tesztje is bizonyítékkal szolgált a közelmúltban. Egy ismert gumigyártó abroncsát ugyanis annak kínai hamisítványával vetették össze, és míg az eredeti 40 méteres féktávoz biztosított, addig a hamisítvány ugyanolyan tempó és feltételek mellett 80 méterest! Amennyiben tehát feltétlenül spórolni akarunk, vagy cseréljük le kettesével a gumiabroncsokat, vagy válasszuk inkább a középkategóriás márkákat, mert még így is sokkal nagyobb biztonságban tudhatjuk magunkat, mintha kínai hamisítványokat szereltetnénk fel. Sokak szerint jó ötlet még, ha az akciók mellett – télen érdemes például nyári gumit venni és fordítva –, inkább az úgynevezett négy évszakos gumiabroncsot választjuk, amiből elegendő egy garnitúrát venni, ezáltal télen és nyáron egyaránt alkalmazhatók.
 

Hogy mennyire megbízhatóak a téli és a nyári szetteket helyettesítő négy évszakos abroncsok?


Sokan gondolják úgy – máris hozzátennénk, hogy helytelenül –, hogy ezek a gumik teljesen helyettesíthetik a téli gumikat, mert nyáron majdhogynem mindegy, hogy mi van az autón. Ezek az állítások teljes egészében helytelenek, hiszen a négy évszakos abroncs inkább egy arany középutat biztosít számunkra, egyfajta átmenetet a téli és a nyári abroncs sajátosságai között, miközben mindkettő tulajdonságából elvesz egy keveset. A négy évszakos abroncsok tehát nem egyfajta szupergumik, amelyek minden helyzetben megállják a helyüket – ha így lenne, akkor ugyebár nem lenne szükség külön téli és nyári gumikra –, sokkal inkább a tavaszi és az őszi szezonban kamatoztathatják tudásukat, amikor a nyári gumik már túl kemények, a télik viszont még túl puhák. A négy évszakos gumiknak tehát megvannak az előnyei, hiszen télen és nyáron is megállják a helyüket, de amennyiben szélsőséges helyzetek állnak elő, például extrémen nagy meleg, vagy nagy hóréteg az utakon, akkor a négy évszakos abroncs tulajdonságai össze sem hasonlíthatók a direkt az évszakhoz specializált kerekekével.