Süti beállítások

ADAC téligumi teszt 2015 - Királykategória: 205/55 R16

2024/01/30
Téli gumi tesztek
Bár az idei, tavaszt idéző november időjárása igen kegyes az aut&oa...
Bár az idei, tavaszt idéző november időjárása igen kegyes az autósokhoz, mégis érdemes górcső alá vennünk az ADAC téligumi teszt 2015 tapasztalatait. Mert ugyan most még el sem hisszük, de hamarosan itt a zimankó, a hideg és a hó, így hát szükséges lesz a nyárigumikat télire cserélni.

Miért kell télen és nyáron lecserélni a gumiabroncsokat?

Ahogy maguk a gépjárművek, úgy a gumiabroncsok is fejlődtek az évtizedek során. A nyári gumik anyagának összetevői is sokban különböznek a 10-20 évvel ezelőttitől, a téligumik pedig olyan anyagokat is tartalmaznak, amit a nyáriak nem, vagy csak kismértékben. Ebből kifolyólag a téligumi lényegesen jobban tapad az útfelültre, mint a nyári.
 

Mikor kell lecserélni a gumiabroncsot télire?

Általában azt tanácsolják a szakemberek, hogy a tartósan plusz 7 fok alatti hőmérsékletnél a legjobb megejteni a cserét. A tartósan plusz 7 fok fölötti hőmérséklet esetében pedig a téligumit célszerű nyárira váltani. Bár ez utóbbi sosem szokott olyan sürgős lenni, hisz nyáron téligumival autózni közel sem akkora probléma, mint télen nyári gumiabroncsokkal közeledni. Sok autó, (a gépjármű tulajdonosok 10 %-a) nyáron is téligumival közlekedik. Vajon miért nem jó ez? Először is anyagi okai vannak: A téli gumi a nyári útviszonyok mellett jobban használódik, így gyakrabban kell cserélni azt.
 
De nem csak ez okoz anyagi veszteséget, hanem a többlet üzemanyag fogyasztás is, amit a nagyobb tapadás okán érünk el. Ezeken túlmenőleg pedig biztonságtechnikai szempontból sem jó nyáron téligumival közlekedni, mivel nyári időszakban nedves felületen sokkal jobban csúszik a téligumi, és a fékút is lényegesen nagyobb. Tehát jó, ha hiszünk a szakembereknek, és megfogadjuk, hogy a gumikat évente kétszer jó átcserélni, biztonságosabban közlekedhetünk, ha hallgatunk a jó tanácsra.
 

Milyen gumiabroncsot válasszunk?

Akármilyen autónk is van, mindig kérdésként merül fel: Milyen gumiabroncsot válasszunk? Nem könnyű a kérdés, hisz ahány autó, annyi gumiabroncs. Sőt, ahány sofőr, annyi gumi! Nem könnyű a választásunk, különösen, hogy a gumiabroncs gyártók is folyton újabbnál újabb ajánlatokkal bombáznak minket! Egyet mindenképpen érdemes megfogadni: Az autónk kategóriájának megfelelően válasszunk gumit is. Azaz egy prémium kategóriás autót ne futassunk már kategórián kívüli papucsokon!
 
ADAC téligumi teszt 2015 

Hogyan válasszuk ki a nekünk való autógumit?

Fontos, hogy hogyan, hol, miként használjuk az autót. Nem mindegy, hogy mindig autópályán megyünk nagy sebességgel, vagy rövidebb, kisebb utakat teszünk meg lassabban. Az autógumik közötti különbségek nem normál útviszonyok között jelentkeznek (azaz száraz időben, normál úton, normális sebesség mellett általában minden gumi egyformán viselkedik). A különbségek akkor lesznek észrevehetőek, ha kritikusabb útviszonyok mellett használjuk, és próbáljuk őket összehasonlítani. Ha az autónkat rendszeresen használjuk, sok kilométert autózunk vele, tesszük mindezt nagy sebességgel, akkor célszerű jó minőségű, úgynevezett prémiumkategóriás gumiabroncsot venni. Azonban, ha az autót csak normál útviszonyok között és ritkábban használjuk, akkor megfelel egy olcsóbb, gazdaságosabb gumiabroncs is.
A választásnál fontos az autónk kategóriája is: prémium kategóriás autóhoz prémium gumi illik, használt, idősebb, átlagos autóhoz megfelel a gazdaságosabb gumiabroncs is.
 
Ha egy autógumitól elvárjuk, hogy maximális teljesítményt és biztonságot nyújtson nekünk, akkor szintén célszerű prémium gumit vásárolni. Ha biztonságot szeretnénk, megbízhatóságot, akkor válasszunk középkategóriás gumiabroncsot, ha pedig a takarékosság a fő szempont, és autónk nincs extrém használat alatt, akkor beérhetjük gazdaságos gumiabroncsokkal is.
 

Gumiabroncs kategóriák

Többször említettük a prémium és középkategóriás gumikat, de vajon melyikbe milyen gumi tartozik? Nos, a prémium kategóriás gumiabroncsok a legdrágábbak, ide tartoznak például a Bridgestone, Continental, Dunlop, Goodyear, Michelin,Pirelli cég abroncsai. Ezek közös jellemzői, hogy minden tekintetben kiegyensúlyozott teljesítményt nyújtanak, ennek megfelelően magasabb az árfekvésük is. Mivel a legújabb technológiák, kutatási eredmények és fejlesztések összességét nyújtják nekünk első kézből, így teszteredményeik természetesen kiválóak.
 
A középkategóriás gumiabroncsok is jó teszteredményeket mutatnak, többnyire a nagy gyártók másodmárkáiról beszélünk. Gyakorlatilag alig térnek el a prémium gumiabroncsoktól, ár-érték arányban pedig kiválóak, tekintve közepes árfekvésüket. Ilyenek például a BFGoodrich, Hankook, Firestone, Fulda, Kleber, Uniroyal, Vredestein, Yokohama márkák.
Az alsókategóriás, más néven gazdaságos gumiabroncsok sok esetben a nagy gyártók harmad, esetleg negyedmárkáit képviselik, alacsony árfekvésűek. Az alacsony ár mellett azonban elfogadható mértékű kompromisszumkészséggel kell rendelkeznünk. Ilyen abroncsok például: Barum,Ceat,Dayton,Debica,Kormoran, Marangoni Matador,Sava.
A döntés természetesen mindenkié saját magáé.
 

A téli gumikról

A téligumik tekintetében még nehezebb a választás, mint a nyáriaknál, hisz azoknak komoly biztonságtechnikai szempontoknak kell megfelelni. Fontos, hogy a jeges, vizes úton is megállják a helyüket. Szerencsére a téligumi választásban van segítségünk: Az ADAC téligumi teszt 2015 már szeptember végén nyilvánosságra hozta a téli gumiabroncs tesztjeinek eredményét, ami komoly segítséget nyújthat nekünk, autósoknak. Idén is két kategóriában végezte el az ADAC a téligumi tesztelést, 165/70 R14 és a 205/55 R16 kategóriában versenyeztette meg a  gyártókat télre való  gumiabroncs tekintetében. A teszten a gumi gyártók nagy része képviseltette magát, ahogy minden év őszén. Versenyre kelt a  Goodyear, a Michelin, a Pirelli, a Continental, a Bridgestone, a Dunlop, a Falken, a Fulda, és a sor nem teljes. Mindenki bizakodva várta, hogy gumiabroncsa meg kapja a nagyon jó vagy jó besorolást, de sajnos voltak idén is, akik elbuktak.
 
AZ ADAC talán legnagyobb hangsúlyt fektetett idén a gumiabroncsok kiegyensúlyozottságára, például nem érte be annyival, ha egy gumiabroncs halk, jogos elvárása volt az is, hogy a féktávja rövid legyen. Jó minősítést így csak azok kaphattak, akik minden kritériumnak képesek voltak megfelelni. Az ADAC téligumi teszt 2015 feladata volt vizsgálni a következőket:
- hogy viselkedik száraz úton
- hogy viselkedik nedves úton
- miként viselkedik havas úton
- miként veszi az akadályt jeges úton
- milyen a teljesítménye, a zaj és kényelem faktora
- milyen az üzemanyag fogyasztása
- és végül a kopásállóságot vizsgálták.
 

ADAC téligumi teszt 2015 – városi kisautók

A városi kisautókra való gumiabroncsok (  165/70 R14 ) tesztjén 16 gumiabroncs indult, és 3 márka kapott végül jó minősítést:  A Goodyear UltraGrip 9, a Michelin Alpin A4 és a Dunlop Winter Response. Kilenc gumiabroncs ajánlott minősítéssel végzett, egy feltételekkel ajánlott és 3 nem ajánlott gumiabroncs kullog a sor végén. Ezek a Aeolus Snowace AW02, a Linglong Green-Max Winter HP és a Mentor M200. Nem dicsőség, de jó ezt tudni nekünk, autósoknak, hogy mitől óvakodjunk.
 

ADAC téligumi teszt 2015 – a leggyakoribb méret: 205/55 R16

Ebben a kategóriában 20 téli gumiabroncs indult, bár néhány gyártó nem végzett az új modelljeivel a teszt idejére, így ők kimaradtak. A húsz megmérettetésre szánt gumiabroncs közül sajnos egy elvérzett és nem megfelelt minősítést szerzett, így már csak 19-en maradtak versenyben. A 19-ből 17 versenyző került be az ajánlott kategóriába, a maradék kettő pedig az előkelő jó minősítést szerezte meg. Ezek a Continental WinterContact TS850 és a Yokohama W.drive V905, s bár kicsit zajosnak ítéltettek, de minden más szempontnak tökéletesen eleget tettek. Az Avon Ice Touring ST az az abroncs, ami nem ajánlott, vizes úton pocsékul teljesített, és igen hátul kullog a pontjait tekintve. Az ajánlott márkák a GoodYear Ultragrip 9, Nokian WR D3, Bridgestone Blizzak LM 001,Falken HS449,Vredestein Snowtrack5,Firestown Winterhawk3,Fullda Kristal Control HP, Barum Polaris 3, BF Goodrich G-Force Winter, Michelin Alpin 5, Sava Eskimo HP, Semperit Speed-Grip2,Kumho Winter Craft WP51, Viking, Snowtech 2,Kleber Krisalp HP 2. Toyo Snowprox S953. Közülük vizes és havas úton a Michelin szerepelt remekül. Jeges úton a Viking és a Vredestein hozott jó eredményeket, kopásállóságában a Kleber és a BF Goodrich no meg a Continentál vizsgázott kitűnően.
 
Nem könnyű tehát a választás, mert egyik ebben jó, másik abban. Fontos, hogy a mi autózási stílusunknak, vezetési szokásainknak mi felel meg a legjobban.
 

A gumimárkákról általában - prémium kategória   

Ahhoz, hogy könnyebben tudjunk dönteni a gumiabroncs vásárláskor, nézzünk néhány márkát és azok jellemzőit:
 
Michelin - A Michelin ma a világelső a gumiabroncsgyártó cégek között. Minden típusú gépjárműhez készít gumiabroncsokat. Gumiabroncsai hosszú életűek és kiváló tapadásúak.
 
Continental - A Continental a világ egyik legnagyobb autóalkatrész gyártó cége. A Continental gumik a prémium kategórián belül is a legmagasabb minőséget képviselik.
 
Dunlop - A Dunlop a világ egyik vezető gumiabroncs gyártó vállalata. A Dunlop neve elsősorban a nagy teljesítményű személygépkocsik, és a motorkerékpár tulajdonosok körében cseng ismerősen. A Dunlop a legmodernebb technológiát kínálja vevőinek.
 
Bridgestone - A Bridgestone Corporation a világ legnagyobb gumiabroncsgyártó cége, mely több mint 150 országban értékesíti termékeit. A Bridgestone Europe vállalat több mint 20 millió gumiabroncsot dob piacra sikeresen éves szinten.
 
Goodyear - A Goodyear ma  a világ legnagyobb gumiabroncs társasága, hat kontinensen képviselteti magát, éves forgalma több mint 15 milliárd USA dollár. A Goodyear márkán kívül, a cég gyártja a Dunlop, Kelly, Fulda, Lee, Sava és Debica márkájú gumikat is.
 
Pirelli - A Pirelli termékkínálata ma leginkább a személygépkocsikra, könnyű haszonjárművekre és motorkerékpárokra terjed ki nagyrészt, kisebb részben pedig  buszokra,teherautókra,mezőgazdasági és földmunkagépekre gyárt gumiabroncsot. A Pirelli gumiabroncsok ma a minőséget valamint a maximális teljesítményt képviselik. A cég jó ideje  együttműködik a világ vezető személygépkocsi- és motorkerékpár-gyártóival, így hatalmas forgalmat bonyolít.
 

Négyévszakos gumik

Tény, hogy a nyári gumikat 20-30, a téligumikat pedig nulla és mínusz tíz fok közötti hőmérséklet közé optimalizálják. Éppen ezért a téligumi egy lágyabb keverékből készül, hamarabb felmelegszik, és a bordázatával segíti a kapaszkodást, valamint a jobb vízelvezetést. A négyévszakos gumik célja az, hogy megpróbálják összegezni  mindkét gumitípus mintázati előnyeit, azonban be kell látnunk, hogy képtelenség  olyan keveréket gyártani, ami a nyári nagy melegben is, és a téli zimankóban is ugyanazt az elvárást teljesíti.
 
A négyévszakos gumik használóinak fel kell készülni arra, hogy mind nyáron, mind télen várhatóan hosszabb lesz a fékút, mint a nyári vagy a téligumikkal. A gumitesztekben maximálisan otthon lévő német autóklubot, az ADAC-ot sokszor éri az a vád, hogy részrehajló, de maguk a gumigyártó cégek még sosem vonták kétségbe annak hitelességét, mindig elfogadják az aktuális eredményeket. AZ ADAC téligumi teszteken általában néhány darab négyévszakos gumi is megmérettetésre kerül, de jó esetben is az alsó középkategóriában végeznek.
 
Nos, ezen kimerítő gumiabroncs körkép után koncentráljunk a télre: böngésszük át alaposan az ADAC téligumi teszt 2015 eredményeit és készüljünk együtt a télre!