Süti beállítások

A runflat technológia forradalmasítására készül a téli gumikkal is a Bridgestone

2024/01/30
Iparági hírek
A gumiabroncsot gyártó cégek ...
A gumiabroncsot gyártó cégek évről-évre, sőt mi több, szezonról-szezonra igyekeznek rengeteg új technológiát felvonultatni a piacon, és ha csak minimális tekintetben is, de mindig előrukkolni valami újdonsággal. 
Tény, hogy manapság már nehéz forradalmi újdonsággal előállni a szegmensben, azonban korántsem lehetetlen, hiszen a nagyobb gumigyártók, mint a Nokian vagy a Bridgestone rendszeresen bebizonyítják, hogy a profilkialakításokkal vagy az anyagösszetétellel még rengeteg új lehetőséget ki lehet használni a gumigyártás tekintetében. Az úgynevezett runflat is egy ilyen új technológiát jelent, azonban az általános újításokkal ellentétben az ilyen formában készülő abroncsokról igencsak megoszlanak a vélemények.

Ennek megfelelően létezik az egyik tábor, akik az abroncsipar megreformálójaként tartják számon a runflatot, és tetemes mennyiségű pénzt áldoznak a kutatásokra, valamint arra, hogy ez az újdonság a gyakorlatban is megmutatkozzon végre, azonban vannak a szkeptikusok is, akik nem hisznek az újdonságban, és nem is annyira azért, mert újdonságról van szó, sokkal inkább azért, mert a runflat technológia egyelőre még nem olcsó.

Tény, egy olyan újításról beszélünk, ami drágább, azonban aki már kapott defektet, esetleg durrdefekt okán balesetet szenvedett, az bizonyára a jelenlegi ár többszörösét is kifizetné azért, hogy ezt elkerülhesse a jövőben.
 
A legtöbb ellenző ugyanakkor nem csak az ár miatt ellenzi a runflat technológiát, hanem azért is, mert az ilyen típusú gumik sokkal nehezebbek és kevésbé dinamikusabbak jelenlegi társaiknál – lévén sokkal masszívabbak, vastagabbak –, ezáltal nem nyújtanak ugyanolyan komfortérzetet. Ezt a tábort szeretné a jövőben a másik oldalra állítani a világ vezető gumiabroncsgyártója, a Bridgestone, akik a runflat technológia legújabb generációjával szeretnék most megörvendeztetni a szakmát.

A cégnek ugyanis sikerült a téli gumik esetében is előállni egy olyan karakterisztikájú, ám ilyen technológiát használó abronccsal, ami szinte már teljes egészében megegyezik a manapság használatos, hagyományosnak tekinthető autógumival, azonban mindezt sikerült felvértezniük a runflat előnyeivel.
 
A Bridgestone jelenleg az első prototípusokat gyártja, és több fejlesztést is megvalósítanak vele, ezáltal elsődlegesen szeretnék optimalizálni a gumikeveréket, ezáltal nem szükséges speciális formában megerősíteni az abroncs oldalfalát, tehát a gumi végeredményül úgy lesz defekttűrő, hogy az nem lesz számottevően nehezebb.

Az új technológiáról túl sok részletet még nem közölt a Bridgestone, de a gyártó célja, hogy 2017-ben már megjelenjenek a piacon az első olyan runflat technológiás abroncsok, amelyek tulajdonságaikat tekintve már nem különböznek számottevően hagyományos társaiktól. A cég egyébiránt azért is sürgeti az új technológiát, mert legutóbbi európai felmérésük szerint általánosságban még mindig 75 ezer kilométerenként bekövetkezik egy defekt, amit a runflat abroncsokkal akár teljes egészében meg lehetne akadályozni.