Süti beállítások

A Goodyear cég története

2024/01/30
Gumiabroncs hírek
A Goodyear cé...
A Goodyear céget 1898-ban alapította az amerikai Frank A. Seiberling az Ohio-beli East Akronban, kezdetben még tömítőgyűrűket, patkó alátéteket, bicikli abroncsokat és lovaskocsikra való abroncsokat gyártottak, 1904-ben a leszerelhető gumiabroncs feltalálásával és későbbi forgalmazásával szereztek maguknak nagyobb hírnevet, és az eladásaik is ezután kezdtek megnőni.

1908 után jelentős fordulat következett, ami annak volt köszönhető, hogy Henry Ford híres T-Modell autóira, ami az első sorozatgyártású személygépkocsi volt a világon, Goodyear gumikat szereltek fel gyárilag.
1917-ben nagy energiákat fektetnek a gumiabroncsaik tartósságának növelésére, ezt bizonyítandó az országot átszelő expedícióra küldenek Goodyear gumikkal felszerelt teherautókat, aminek a Wingfoot Express nevet adják. 1921-ben speciálisan a terepjáróknak szánt gumikat dob piacra, Rut-Proof Tyre elnevezésű abroncs nemcsak off-road volt használható, a közúti forgalomban is lehetett vele közlekedni. 1927-ben kifejlesztették a mintázat nélküli gumiabroncsot, amit ma már 'slick' gumiként ismerünk.
A harmincas években a legtöbb durrdefekt halálos kimenetelű balesetként végezte, ezért egy olyan gumit akart a Goodyeaer kifejleszteni, amely durrdefekt esetén is megfelelő stabilitást nyújt az autónak, a gumiabroncs a 'Lifeguard' nevet kapta, ami magyarul életmentőt jelent. Mivel ezzel az abronccsal az autó durrdefekt esetén is irányítható maradt, ténylegesen kevesebb haláleset történt az utakon ezekkel a gumikkal közlekedve. A harmincas évek végére a cég elkészíti az első szintetikus gumiabroncsát, a háborúra való felkészülés során a fejlesztésekkel elérik azt a szintet, amikor a szintetikus anyag gyakorlatilag ugyanolyan tulajdonságokat mutat, mint a természetes kaucsuk.
A II. világháború során a Goodyear nagy megrendeléseket kap, természetesen nemcsak gumiabroncsokból, hanem például mentőcsónakokat és mentőmellényeket készítenek a hadsereg részére. 1948-tól a Goodyear már a televíziót is felhasználja termékei reklámozására, hetente beszámoló jellegű műsorral jelentkeztek, melynek híres műsorvezetője volt. 63-ban a cég legyártja a 1 milliárdodik gumiabroncsot.
1965-ben a 600 mérföld/órás sebesség rekordot elérő sugárhajtású autókon is a cég abroncsit használják. 1971-ben a Goodyear a Holdra lép, az Apollo 14 eszközszállítója a cég gumijait használja az expedíción, ezzel a Goodyear az első gumimárka a Holdon. Érdekes kitérő a cég történetében, amikor egy klinikával együttműködve léghajtásos műszívet kísérleteznek ki.
1997-re a Goodyear 350 nagydíj győzelmet nyer a Formula 1-ben, ennek a rekordnak még a közelébe sem jutott eddig egyetlen más gumigyártó sem, mind emelett 2004-ben ünnepli a cég annak az ötvenedik évfordulóját, hogy a NASCAR versenysorozat beszállítója. 2007-ben jelenik meg az első Eagle F1 abroncs, mely a nagy teljesítményű autók egyik kedvenc gumija azóta is. 2008-ban dobják piacra OptiGrip abroncsot, mely a kopás fokával változtatja barázdáit és a anyagösszetételét is, ezzel a teljes élettartam alatt ugyanolyan jó minőségű tapadást nyújt a gumi.


http://hu.wikipedia.org/wiki/Goodyear