Süti beállítások

A Continental figyelmeztet: ezért veszélyesek a használtan vett téli gumik!

2024/01/30
Gumiabroncs hírek
A költségek csökkentésének érdekében egyre több...
A költségek csökkentésének érdekében egyre többen választják Magyarországon is a használt téli gumi vásárlását, amelyektől csak úgy roskadoznak a különféle online aukciós portálok, apróhirdetések és különféle Facebook csoportok.

A Continental legfrissebb figyelmeztetése szerint azonban érdemes komoly fenntartásokkal kezelnünk az ilyen formában beszerezhető téli gumikat, mert kifejezetten veszélyesek is lehetnek, ha ilyesmiket vásárolunk magunknak, lévén nem tudhatjuk, hogy az adott abroncs milyen előtörténettel rendelkezik.
 






Az életünket kockáztatjuk a használt téli gumival

 
A Continental természetesen nem ok nélkül nyilatkozott ennyire meglepő dolgokat a használt téli gumik kapcsán, lévén a gyártó nem kevesebb, mint 32 véletlenszerűen kiválasztott, felnire szerelt használt téli abroncsot vásárolt és vizsgálat meg annak érdekében, hogy bizonyítsák feltevéseiket.
 
A termékekhez a legnépszerűbb aukciós oldalakon keresztül jutottak hozzá a Continental szakemberei, akik egyetlen pozitívumként azt tudták levonni, hogy nagyon olcsón jutottak hozzá az egyes abroncsokhoz. A 32 abroncs mindegyike eltért a méretüket, a márkájukat, az állapotukat, valamint a forrásukat, avagy az eladó személyét illetően, tehát garantáltan a legkülönfélébb előtörténettel kellett rendelkezniük.
 
A legfiatalabb téli gumi közülük 2011-es gyártmány volt, a legidősebb pedig közel 30 esztendős, ami azért különösen elképesztő, mert a Magyar Gumiabroncs Szövetség ajánlása szerint 10 évnél idősebb abroncsokat még akkor sem szabad a mindennapi forgalomban használni, ha csak kiállítási darab volt, és soha egyetlen métert sem tettek meg vele.
 
A Continental szakemberei szerint a bevizsgált 32 használt téli gumi között egyetlen olyan darabot sem találtak, amelyik tökéletesen hibátlan lett volna. Ami azonban ennél is sokkal aggasztóbb és ijesztőbb volt, hogy az egyes abroncsok többségén szabad szemmel nem látható, a laikusok számára pedig teljesen jelentéktelennek tekinthető sérülések voltak, amelyek már nagyobb sebesség vagy nem ideális guminyomás esetén is képesek lettek volna végzetes balesetet okozni. A sérülések ráadásul gyakran a felnik alatt bújtak meg, amelyeket nyilvánvalóan nem lehetett látni sem az aukciós portálra feltöltött képeken, sem akkor, ha a gumit nem vesszük le a felniről, ezáltal a hibás abroncsokat a legtöbben bizonyára fel is tették volna autójukra. Az egyik legkomolyabb problémát egyébiránt egy használt abroncsba fúródott szög jelentette, amelyet így értékesített az eladó.
 



Neked mond valamit az SH érték?

 
Egy téli gumi vásárlásakor kevesen figyelnek erre, márpedig rendkívül fontos, hogy az adott abroncs milyen SH értékkel rendelkezik, avagy mekkora az adott abroncs keménysége. Egy új téli guminál ez normális esetben 58-63 körüli értéken mozog, tehát mondhatni ez az ideális.
 
A próbavásárlással beszerzett gumik esetén azonban ez 80 körüli értéket mutatott, amely a gyakorlatban annyit jelent, hogy a gumi túl puha volt ahhoz, hogy hideg aszfalton vagy csúszós úton megfelelő féktávolságokat garantáljon.
 
A Continental szakemberei egyébiránt találtak egy érdekes esetet is, az egyik téli gumi ugyanis bár ránézésre megfelelt az elvárásoknak, profilmélysége is 4 milliméter feletti volt, azonban SH értéke 81-es értéket mutatott, amely bőven meghaladt egy prémium kategóriás nyári gumiét, vagyis hiába volt ránézésre megfelelő az abroncs a tulajdonságok tekintetében a téli időszakban nagyjából egy jobb nyári gumi fékútjával egyenértékű tapadást tudott volna csak biztosítani.