Süti beállítások

2014-től az újonnan eladott autókban kötelező lesz a guminyomás-ellenőrző rendszer

2024/01/30
Hasznos információk
...



Az Európai Unió 2012 november 1.-től már csak olyan autótípusok forgalomba hozatalát engedélyezi az unió területén belül, melyek guminyomás ellenőrző rendszerrel vannak ellátva.



Ez az új jogszabály 2014-től lép érvénybe több más biztonságot erősítő jogszabállyal együtt. A rendelkezésekkel elsősorban a balesetek számának drasztikus csökkenését szeretnék elérni.
A helytelenül beállított guminyomásnak több káros következménye is lehet.
 
     -A helyestől kisebb guminyomás következtében az autók úttartása romlik, extrém esetben a jármű irányításának teljes elvesztése is felléphet. Kisebb kanyarstabilitás, csökkent kormányozhatóság jön ilyenkor létre, és nem utolsó sorban a fékút hossza is jelentősen növekedhet. Alacsony guminyomással közlekedve a gumiabroncsok hamarabb elveszíthetik a tartósságukat, az erős deformáció következtében nemkívánatos hőtermelés léphet fel, ami ronthatja a gumik teljesítményét is. Végső esetben roncsolódhatnak is az abroncsok, minek egyenes következménye lehet a sokszor halálos baleseteket okozó durrdefekt is.
       -Amikor a guminyomás magasabb az elvárttól, a gumik futófelülete nem érintkezik teljes mértékben az úttal, ami szintén a megfelelő tapadás csökkenését eredményezi, a pattogó kerekek a menetstabilitást lerontják, és a fékutat is jelentősen megnövelik. A túl kemény gumiabroncsok sokkal sérülékenyebbek, ami ugyancsak a biztonságos közlekedés esélyét rontják le.
      -Az alacsony guminyomásnak másik negatív hatása a gördülési ellenállás növekedése, aminek egyenes következménye a gépjármú fogyasztásának megnövekedése. Ez egyrészt káros-anyag kibocsátást is növeli, ami a környezetvédelem szempontjából erősen kerülendő, másrészt az autós üzemanyag költéseit emeli felesleges mértékben.
      -Akár alacsony, akár magasabb a guminyomás a kerekekben, az mindenképpen rontani fogja az autóban ülők kényelmét, a gépjármű menetkomfortját. Puha abroncsokon haladva egyfajta imbolygás, bizonytalan haladás lép fel, míg keményebb gumikkal közlekedve pattogós, erősen rázkódóvá válik az utazás, mivel az abroncsok nem nyelik el eléggé az út egyenetlenségeit.
      -Végezetül a kiemelendő a gumiabroncsok egyrészt rendellenes, másrészt sokkal fokozottabb kopása, ami a gumik élettartamának lecsökkenését eredményezi. Alacsony guminyomás esetén a gumiabroncs futófelületének két külső széle kopik el hamarabb, míg a túlnyomású gumiknál a futófelület középső sávja kopik sokkal jobban. A gumiabroncsok hamarabb való elkopása szintén egyrészt környezetvédelmi szempontok miatt nem kívánatos, mivel növeli káros hulladék környezetbe jutását, másrészt az autósnak hamarabb kell új abroncsokat vennie, ami pedig a fenntartás költségeit növeli.

Mindennek figyelembevételével a gumiabroncsnyomás-ellenőrző rendszerrel nem ellátott autók esetében az autósnak célszerű legalább két hetente ellenőriznie a guminyomás helyességét, amit bármely benzinkúton két perc alatt el lehet végezni, és nem kerül semmibe.