Süti beállítások

Tíz tipp a gumiabroncsok minőségének megőrzésére

2024/01/30
Hasznos információk
Soha nem szabad elfelejteni, hogy az autó egyetlen kapcsolata az úttal a gumiabronc...
Soha nem szabad elfelejteni, hogy az autó egyetlen kapcsolata az úttal a gumiabroncs, és ha ez mindig a szemünk előtt lebeg, akkor minden bizonnyal nagy gondot fogunk fordítani arra, hogy a gumik minőségét és megfelelő teljesítményét mind tovább megőrizzük, ezzel is biztosítva a közlekedésünk biztonságát és komfortját.

 
De mire is fontos figyelnünk a gumiabroncsokkal kapcsolatba?

-  A futófelület, mint az érintkezésért felelős legfontosabb rész: az autó biztonságos vezethetősége, az optimális üzemanyag-fogyasztás, és a komfortérzet mind ettől a kis tenyérnyi érintkező felülettől függ. Rendszeresen ellenőrizzük a futófelület épségét, és ha sérülést látunk, ellenőriztessük le szakemberrel.

-  A tapadás egyik elsődleges feltétele, hogy a gumiabroncsok megfelelő mértékű mintázat mélységgel rendelkezzenek, a jogszabályi előírás 1,6 milliméteres minimális mélységet ír elő. Ez alá soha ne hagyjuk a gumikat elkopni, de a mind nagyobb biztonság érdekében 3 mm-es kopás alatt célszerű új abroncsokra cserélni a használtakat.

-  Legalább havonta, de még jobb, ha kéthetente ellenőrizzük, hogy a gumikban lévő levegő nyomása a jármű gyártója által előírt mértékre van e beállítva. Ennek értékét biztosan megtaláljuk a használati utasításban, vagy az első ajtóoszlopon, esetleg a tanksapkán. A guminyomást lehetőleg még 3 kilométeres haladás túllépése előtt ellenőrizzük, mivel az üzemmeleg abroncsban megnövekszik a levegő nyomása.

-  A kerekek kiegyensúlyozottságát is fontos leellenőrizni, legfőképpen a gumi cseréjekor, vagy ha vibrációt érzékelünk a kerekek felől. Ez  nemcsak a gumikat védi, hanem a gépjármű felfüggesztésit is megóvja.

-  A megfelelően beállított futóművek nemcsak a tapadás és biztonságos vezethetőség miatt fontosak, a gumiabroncsok rendellenes kopását is megakadályozzák, így a gumi élettartamára is pozitív hatást tesznek, valamint az optimális üzemanyag-takarékosság szempontjából is fontosak.

-  Attól függetlenül, hogy a hátsó kerekek nem kormányzottak, ugyanolyan fontos, hogy ne rakjunk hátra kopottabb gumikat, mint előre, mivel vészfékezéskor szinte mindig az autó hátulja az, ami megindul, és kopott abroncsokkal még nehezebb ennek a jelenségnek a megfelelő kontrollja.

-  A gumiabroncsok szelepeire szinte senki nem fordít gondot, pedig az elhasználódott szelepek légszivárgást okozhatnak, ami ugyancsak veszélyes lehet. Az abroncsok cseréjekor célszerű hát az használt szelepek cseréje is, valamint csak szelepsapkával ellátott abroncsokkal autózzunk, szintén a légmentes tömítés megőrzésének okából.

-  Az abroncsok tárolása során vigyázzunk arra, hogy napfény ne érje őket, megfelelően legyenek elrendezve, az épségüket sérülést okozó tárgy ne veszélyeztesse, gyúlékony anyagoktól, vegyszerektől, olajoktól, zsíroktól távol tartsuk, valamint sugárzó hőnek se legyenek kitéve.

-  Ha a gumiabroncson bármilyen sérülést érzékelünk, fontos, hogy azt szakember ellenőrizze, és ő is javítsa, házilagos módszerekkel ne kísérletezzünk.

-  A gumiabroncsok a kopás mértékétől függetlenül egy idő után elöregedhetnek, jelenleg az a javasolt, hogy az öt éves gumikat csak akkor szabad tovább használni, ha azokat évente szakemberrel ellenőriztetjük, tíz éves abroncsokat pedig egyáltalán nem szabad az autón használni.  


A cikkünk a michelin.hu oldalon olvasottak alapján készült.