Süti beállítások

Miért lehet veszélyes egy használt nyári gumi?

2024/01/30
Hasznos információk
Nagyon sok veszélyt hordozhat egy haszn&a...
Nagyon sok veszélyt hordozhat egy használt nyári gumi
 
Legfőképpen a gazdasági válság hatására az emberek többsége ma már minden kiadását igyekszik átgondolni, és amiből csak teheti, abból az olcsóbbat, bizonyos esetben a használtat választja. 

Mivel ételből legfeljebb olcsóbbat tudunk vásárolni, ezért általában a luxusnak tekintett használati tárgyakon próbálnak meg spórolni a legtöbben, így amikor az emberek átvizsgálják háztartásuk kiadásait, vélhetően az autós költségeken szeretnének spórolni, ami főként a nagyobb szervízelések vagy gumicserék idején igaz. Ez magával hozza a használt alkatrészek, illetve téli- és nyári gumik beépítését, amelyek gyakran valóban jó vételnek tűnnek, összességében azonban komoly rizikót is vállal, aki emellett dönt.
 

Nagyon veszélyesek is lehetnek a használt nyári gumik

A használt gumik kapcsán az utóbbi években általánossá váltak a külföldről behozott 50-60 százalékos abroncsok, amelyek már évek óta futottak, és bár ránézésre még nagyon jó állapotúnak tűnnek, ergo megfelelnek a magyar jogszabályoknak, de álljunk csak meg ezzel egy pillanatra.

Azért, mert a jogszabálynak még megfelelnek, ergo nem büntet meg értük a rendőr, az még nem jelenti azt, hogy felszerelésükkel maximális biztonságot is élvezhetünk majd. Nyugaton ugyanis korábban nem véletlenül szerelték már le egyszer ezeket a gumikat, hiszen noha tényleg nem koptak még el teljesen, az abroncsok élettartama azonban lejárt, és ezt nagyon sokan nem veszik figyelembe.
 
Egy nyári gumi tekintetében ugyanis nem csak azt kell figyelembe vennünk a vásárláskor, hogy milyen tulajdonságai vannak, használt esetében pedig, hogy mennyit futott, valamint mennyire optimális a kopása, hanem azt is, hogy pontosan mikor gyártották.

Lehet ugyanis egy gumi ránézésre alkalmi vétel, hiszen használtan hozzájuthatunk például egy nagyszerű Michelinhez vagy egy Continentalhoz is kimagasló áron, de ha azt már legalább 7-8 évvel ezelőtt gyártották, akkor egyszerűen nem ajánlatos feltenni az autónkra.

Ez az időtartam ugyanis nagy általánosságban egy olyan határ, aminek keretein belül a gumi elfárad, berepedezik, és bár kívülről talán nem látszik rajta, de olyan belső sérülések lehetnek benne, hogy az akár súlyosan balesetveszélyes is lehet.

Egy használt nyári gumi esetében ugyanis soha nem tudjuk ellenőrizni, hogy korábban mit kellett kibírnia a használat során. Ezen kívül amit tőlünk nyugatra ledobnak az autóról az nem a sznobságból adódik, hanem mert tisztában vannak azzal hogy már nem tudja az a gumi nyújtani a megfelelő biztonságot.

Van kivétel természetesen, de nem túl sok. Lehet ideológiákat gyártani a használt gumik köré, de ha őszintén és reálisan értékeljük, akkor nem túl sok indok szól mellette az árán kívül, a többi ok viszont mind ellene általában. A kételkedők kedvéért ismét kiemelnénk hogy "vannak azért kivételek" , de nem sok.
 

Amit feltétlenül figyelembe kell venni

 
Ha mégis a használt nyári gumi mellett döntenénk, mert jelenleg nincs pénzünk újra, figyelembe kell vennünk és érdemes megfontolnunk, hogy mennyire járunk  jól ezzel a döntésünkkel, hiszen általánosságban még a használt termékek sem annyira olcsók, hogy ne érné meg pár ezer forinttal többet kiadni azért, hogy legalább egy alsó kategóriás, ámde új gumiabroncsunk legyen.

Összességében ugyanis még utóbbival is jobban járunk, mint egy ellenőrizhetetlen múlttal rendelkező termékkel, ami ráadásul már idősebbnek is tekinthető, és tele van látható, esetleg láthatatlan felületi sérülésekkel.
 
Hogy számokkal is alátámaszthassuk a fentieket, érdemes megvizsgálni a TyreSafe tesztjét, akik 50 darab, véletlenszerűen kiválasztott gumiabroncsot vásároltak és vizsgáltak meg.

Mint kiderült, a mindennapi használatra, tehát forgalomba ajánlott abroncsok harmada még az 1,6 milliméteres, tehát jogszabályban foglalt profilmélységet sem érte el, legalább ugyanennyi rendelkezett szabad szemmel nem látható, veszélyes sérüléssel, és csak a maradék egyharmad volt az, amelyik alkalmas lett volna a közúti használatra – ám korukból kifolyólag legfeljebb csak 2-3 évig.