Süti beállítások

Ilyen eredményeket ért el az elmúlt 80 évben a Nokian

2024/01/30
Gumiabroncs hírek
A Nokian a világ vezető téli gumi gyártója, akik 1936-ben a Föl...
A Nokian a világ vezető téli gumi gyártója, akik 1936-ben a Földön elsőként alkottak direkt a téli időszakra, hóban és fagyban is biztonságosan használható abroncsot, amely a Nokian Hakkapeliitta név alatt jelent meg és vált a világ egyik legismertebb márkájává.
 
Ez az abroncs 2016-ban ünnepli megalkotásának 80. születésnapját, aminek köszönhetően a gyártó visszaemlékezett az elmúlt nyolc évtizedben elért eredményekre.
 

80 éves az első Nokian téli gumi

 
A Nokian Hakkapeliitta téli gumik története 1936-tól indult meg, azonban hosszú évtizedeken át szinte csak Finnországban, illetve a környező északi országokban ismerték, illetve használták. Miután azonban a legendás Monte Carlo rallyn az ötvenes-hatvanas években a globális palettán is bemutatkozott, világszerte rögtön óriási népszerűségre tett szert. A kérdéses rallyin ugyanis az extra szegecsekkel ellátott Kometa-Hakkapeliittas gumikkal felszerelt autók szó szerint uralták a havas és a jeges hegyi utakat, maguk mögé utasítva ezzel szinte a teljes futamot.
 
Habár korábban is rengeteg nagy eredmény értek el, ettől a ponttól kezdve a gumiipar egyik meghatározó szereplőjévé vált, amely az évtizedek során 44 különböző szegecselt és szegecs nélküli, főként személyautókhoz és nehézgépjárművekhez megalkotott téli gumit dobott piacra.
 
A Nokian nevéhez mindezen túl rengeteg innovatív fejlesztés, valamint több mint száz olyan szabadalom is kapcsolódik, amelyek kifejezetten a téli gumikhoz kapcsolódnak, és amelyek évről-évre egyre sikeresebbé tették a gyártó termékeit a magazinok tesztjein.
 
A Nokian legjobb eredményei a kezdetektől
 
1932: a Nokian megkezdi a gumiabroncsok gyártását


1934: elkészül az első, kifejezetten télre szánt gumiabroncs


1936: megszületik a hidegebb időszakban is valóban jó teljesítményt garantáló Hakkapeliitta téli gumi


1961: bemutatkozik a Kometa-Hakkapeliitta, az első szegecselt téli abroncs


1977: megjelenik a Nokian Hakkapeliitta NR 08, avagy az első acélövvel rendelkező téli gumi


1986: felépül az Északi sarkkör mentén egy autentikus tesztközpont


1996: a Nokian hatalmas áttörést ér el a latyakos úton való tapadás terén


1999: szabadalmaztatják sajátos kopás indikátorukat


2002: bemutatkozik a Nokian WR, avagy a világ első W sebességindex-szel rendelkező téli gumija


2006: a boltokba kerül a Nokian Hakkapeliitta Sport Utility 5, amely 22 hüvelykjével a világ valaha készült legnagyobb téli abroncsa lett személyautókra.


2008: piacra kerül egy olyan elképesztő gördülékenységgel szerelt téli gumi, avagy a Nokian Hakkapeliitta R amely szegecselt technológián alapul


2009: a több mint 30 győzelemmel a Nokian Hakkapeliitta 7 szegecselt gumiabroncs rekordot dönt az autós magazinok gumitesztjein


2011: A Nokian WR A3 és Nokian WR D3 gumiabroncsok által jeges sebességrekord születik 331,61 km/órával


2012: újabb világrekord, ezúttal elektromos autóval, Nokian Hakkapeliitta 7 téli gumival, 252,09 km/órás tempóval


2013: bemutatkoznak az újgenerációs Hakkapeliitta téli abroncsok, avagy a szegecselt Nokian Hakkapeliitta 8 és nem szegecselt Nokian Hakkapeliitta R2, amelyek közül előbbi újabb világrekordot dönt jégen 335,71 km/órás tempóval


2015: a Nokian megújítja a WR-sorozatot, így bemutatkozik a Nokian WR D4, amely a világ első olyan téli gumija, amely kimagasló nedves tapadásra képes, ezáltal pedig az Európai Unió szabályrendszere alapján elsőként ér el A osztályzatú jelölést