Süti beállítások

Így működnek a defekttűrő nyári gumik

2024/01/30
Hasznos információk
Noha a modern, belső nélküli, és rendk&iac...
Noha a modern, belső nélküli, és rendkívül erős keverékű nyári gumik esetében ma már egyre ritkább, hogy az emberek defektekkel találkoznak, ellenben még ennek ellenére is nagy az igény az autótulajdonosok részéről a defekttűrő gumiabroncsokra. 
Ezek ugyan egyelőre még többnyire nagyon drága technológiák, és a felsőbb kategóriát képviselik az ár tekintetében, ellenben sokan így is elgondolkoznak felhelyezésükön, mert még a veszélyes durrdefekt esetén is képesek megakadályozni azt, hogy autónkkal balesetet szenvedjünk, sőt mi több a történtek után kitartanak addig, hogy hazaérjünk, esetleg eljussunk az első javítóműhelyig.
 

A defekttűrő abroncs története

 
A defekttűrő nyári gumi történetével kapcsolatban kevesen tudják, de a kérdéses technológiát a gyártók eredetileg az autó- és motorsportok világából ültették át korábban a polgári közlekedésbe. Egyes gyártók ugyanis biztonsági okokból már évek óta alkalmaznak defekttűrő abroncsokat bizonyos versenysorozatokban, aminek nem csak az a jelentősége, hogy az egyes pilóták sokkal nagyobb biztonságban versenyezhetnek, hanem az is, hogy a gyártók le tudják tesztelni legújabb technológiáikat, ami esetünkben ugyebár a defekttűrő lehetőségekben keresendő.
 
Az egyik ilyen fejlesztés – amit a versenysportok világából vettek át – a Run-Flat technológia, ami magyarul csak defekttűrő abroncsként terjedt el. Az efféle abroncsok már bárki számára elérhetők és kaphatók a polgári közlekedésben is, azonban a hagyományos nyári gumikhoz képest magasabb áruk miatt még nem terjedtek el túlzottan, ezáltal népszerűségük is megkérdőjelezhető.

Természetesen ezen a téren a jövőben komolyabb változások vannak kilátásban, hiszen a technológia folyamatosan bővül és újul, ezáltal egyre több modell készül és kerül piacra, amelyekkel egyetemben a korábbi változatok ára egyenes arányosságban csökken, tehát néhány éven belül az első generációs defekttűrő abroncsokat már átlagos árcédulával is megvásárolhatjuk magunknak.
 
Egyes előrejelzések szerint 15-20 éven belül már csak defekttűrő abroncsok kerülhetnek kereskedelmi forgalomba, ami újabb jelentős fejlődés lenne a biztonságtörténetben. Ennek egyik előjele, hogy a nagyobb teljesítményű, illetve luxuskategóriás gépkocsik esetében ma már gyárilag is Run-Flat abroncsot alkalmaznak első szerelésként, így a BMW ma már például csak ilyen gumikkal szereli gépjárműveit.
 

Hogy működik a defekttűrő nyári gumi?

 
A defekttűrő nyári gumik olyan speciális abroncsok, amelyek lehetővé teszik, hogy defekt esetén akár megállás nélkül is tovább folytathassuk utunkat akár többször tíz kilométeren át. Ilyen esetekben természetesen sebességkorlátozás lép életbe, így legfeljebb 80 kilométer per órás sebességgel haladhatunk majd, de ezt lakott területen belül észre sem vesszük majd.
 
A defekttűrő abroncs legnagyobb előnye, hogy a sofőrök és az utasok sokkal nagyobb biztonságban vannak. A defekt-helyzeteket ugyanis bár elméletben oktatják, a gyakorlatba szinte lehetetlen átültetni mindezt, ezáltal ha valakit elér egy hirtelen defekt, az felkészületlenül bizonyára az árokban végzi majd.

A Run-Flat abroncsok esetében azonban ez a veszély nem fenyeget, hiszen nem történik hirtelen nyomásvesztés, ezáltal a kerék nem húz el azonnal oldalra, nem dobja meg az autót és a kormányt, a megerősített oldalfal ugyanis elnyeli a hirtelen nyomásvesztést, így az abroncs egy ideig megtartja formáját. Egyetlen hátrányuk, hogy a defekttűrő abroncsok javítása lehetetlen, ezáltal amennyiben kilyukadnak, azonnal cserélni kell őket.