Süti beállítások

Hajszálrepedések a nyári gumin – mit jelent és mekkora a baj?

2024/01/30
Hasznos információk
A gumik egyik negatív tulajdonsága nem má...
A gumik egyik negatív tulajdonsága nem más, minthogy bizonyos idő után meg a legkülönfélébb eljárásokkal rendelkező abroncsok is elkezdenek öregednek.

Ezek általában apró, vékonyka, hajszálszerű repedésekben nyilvánulnak meg, amelyek általánosságban olyan hatást keltenek, mintha az adott abroncs veszélyes lenne. Ezek a hajszálrepedések gyakran már egy-két év után megjelenhetnek a legújabb gumiabroncsokon is, és sokan hajlamosak kétségbe esni miattuk, ebből kifolyólag érdemes tisztába tenni a kérdést, miszerint nagy-e baj, ha ilyesmivel találkozunk?
 



Az okokról

 
Mielőtt átfogóan megpróbálnánk válaszolni minderre, érdemes előbb tisztázni, hogy mitől is keletkezhetnek ezek a hajszálrepedések a gumiabroncsok felületein. A leggyakrabban általában az idő előrehaladásával keletkeznek, tehát tökéletesen jelzik a gumik öregedését, amire érdemes odafigyelniük a tulajdonosoknak, mert ha egy abroncs a jogszabályok szerint még használható, de már legalább 6-7 éve felszerelésre került, akkor érdemes lecserélni saját biztonságunk érdekében.
 
Visszatérve azonban az okokhoz, főként a nyári gumik a legmelegebb időszakokban gyakran elképesztő hatásoknak és ellenhatásoknak vannak kitéve, ezáltal kánikula idején például az erős napsütés és UV-sugárzás mellett kimagasló hőterhelés éri őket, amelyeket éjszakánként gyakran 20-30 Celsius fokos különbségek is érhetnek. Ezek a szélsőségek hozzájárulhatnak ahhoz, hogy gumiabroncsunk akár már az első szezonjában kirepedezzen egy kicsit.
 

Hogy ez veszélyes-e?

 
A témával kapcsolatban érdemes tudni, hogy a mai gumiabroncsok jelentős többségét felkészítik erre a jelenségre, ezáltal a keverékek tartalmaznak úgynevezett „anti-aging”, vagyis öregedés elleni komponenseket is. Ezekkel természetesen a hajszálrepedéseknek még nem mondhatunk végleg búcsút, hiszen a gumik anyagfáradása és az öregedés így is bekövetkezik majd egyszer, a napfény ellen pedig semmi sem nyújt tartós védelmet. Összességében kijelenthető, hogy a jelenség egy bizonyos pontig egyáltalán nem veszélyes, de nekünk kell tudnunk, hogy hol van az a bizonyos határ, amikor már érdemes odafigyelni rá.
 
Noha nagyon nehéz megmondani a legtöbb gumiabroncsnál, hogy mikor mondható már veszélyesnek egy-egy hajszálrepedés, de összességében 6-7 éves kor után, ha azt tapasztaljuk, hogy az abroncs felülete erősen repedezett, akkor érdemes nem várni tovább a cserével. Nyilván a perepedezés mértéke és jelensége nagyban függ például az időjárási tényezőktől, ezáltal attól is, hogy a szabad ég alatt tartjuk-e autónkat, vagy garázsban, mert a tapasztalatok azt mutatják, hogy a legtöbb gumi legnagyobb ellenszere nem is a kor és az időjárás, sokkal inkább a napsütésből származó UV sugárzás.
 
Vannak olyan esetek, amikor az adott autót és gumikat alig hajtják, ezáltal pár ezer kilométer kerül bele pár év alatt, ellenben a gumik olyan minősíthetetlen állapotba kerülnek a napsugárzás és az időjárás viszontagságai miatt, hogy az azonnali cserére szorul.
 

Tehetünk-e ellene?

 
Azon túl, hogy igyekszünk autónkat garázsban tárolni, illetve a téli-, valamint a nyári gumik számára a használaton kívüli időszakban megfelelő körülményeket nyújtani – sajnos nem sokat. Vannak ugyan elég jó gumiápoló szerek, amelyek védelmet nyújtanak az UV sugárzás ellen, ezáltal ezt részben kivédhetjük, de a kort és az öregedést így sem tudjuk megakadályozni. Ha pedig már repedések jelentkeznek az abroncson, és legalább öt éve használjuk, érdemes elgondolkozni belátható időn belül a cserén.