Süti beállítások

Ezért nem jó a téligumi nyáron

2024/01/30
Hasznos információk
Nagyon sokan esnek abba a hibába, hogy fők...
Nagyon sokan esnek abba a hibába, hogy főként a költséghatékonyság, esetleg egy újabb szett nyári gumi kímélése érdekében nyáron is téli abroncsot választanak gépjárművükre.
Ezzel óriási veszélynek tesszük ki magunkat és másokat is, hiszen a gyártók nem véletlenül álmodtak meg kétféle gumiabroncsot. A téligumi nyáron ugyanis nagyon veszélyes, és bár kevesen tudják, de közel ugyanolyan kockázatos nagy melegben egy téli abronccsal közlekedni, mint télen egy nyári változattal, így nem kizárt, hogy amit megspórolunk ezzel a döntéssel, azt később kifizetjük a karosszériásnak, mert összetörtük autónkat.
 

Amiért a téligumi nyáron nem megfelelő

Bár első ránézésre, hovatovább tapintásra is teljesen egyformának tekinthetők a különféle gumiabroncsok, azonban a téli és a nyári változatok között már az anyagösszetétel kiválasztásától kezdődően alapvető különbségek vannak, amit figyelembe kell vennünk. Ha ugyanis a napi átlaghőmérséklet már meghaladja a hét Celsius fokot, és tartósan fölötte is marad, az abroncsokat célszerű lecserélni, mert a téligumi nyáron nem nyújtja ugyanazt a tapadást, mint egy nyári változat.

Amiért ugyanis a hidegebb időszakban le kell cserélnünk az abroncsokat a megfelelő változatra, pontosan ugyanazért a melegebb évszak beköszöntésével is kötelezően le kell cserélnünk abroncsainkat, a képlet ugyanis oda-vissza érvényes.

Nyilván mindig is voltak, vannak és lesznek is olyan autótulajdonosok, akik úgy gondolják, hogy két gumi szett fenntartása, avagy a külön téli és nyári abroncsok megléte pénzkidobás, így mivel télen fontosabb a tapadás, ezért inkább csak téli gumit vásárolnak maguknak. Ezzel nemhogy pénzt spórolnak meg, hanem egyenesen még óriási veszélybe is sodorják magukat. A legfontosabb kérdés azonban ezzel kapcsolatban az, hogy miért?

A válaszhoz tudni kell, hogy a téli gumik minden esetben lágy keverékből készülnek – ellentétben a nyárival, ami egy rendkívül nagy teherbírású, kemény keverék –, ebből kifolyólag a magasabb hőmérsékleten képesek amortizálódni. Mivel a melegebb kánikulák során az aszfalt hőmérséklete akár a 100 Celsius fokot is meghaladhatja, ez olyannyira kikezdheti a mínuszokhoz megálmodott abroncsot, hogy csak egyetlen nyári szezon alatt akár több milliméter is lekophat belőle, extrém esetben tehát – egy sokat futó céges autó esetén például biztosan –, egy vadonatúj téli gumi akár teljes egészében el is kophat egy szezonon belül. Ezért sem jó a téligumi nyáron, de talán meglepő: ez még csak a jéghegy csúcsa volt!
 

Biztonságunkat is kockára tesszük

A fentiekben már bebizonyosodott, hogy a téligumi nyáron nem túl költséghatékony megoldás, hiszen több kárunk származhat belőle, mint hasznunk. A bajt azonban tovább fokozhatjuk, hiszen nem csak, hogy téli gumival többet fogyaszt például az autó, hanem ugyanazt a teljesítményt sem produkálja majd, mint egy átlagos nyári abroncs.

A lágy keverék ugyanis nagy melegben annyira felpuhul, hogy menetközben elveszíti alakját, a lamellák és a mintázat pedig fékezéskor vagy kanyarodáskor olyannyira elveszítheti alakját, hogy az akár a kocsi kisodródását is előidézheti, de minden esetben rontja a féktávolságot, valamint a menettulajdonságot.
 
Ha tehát jót akarunk magunknak, akkor a téli abroncsot soha ne használjuk a nyári szezonban, még enyhébb nyarakon sem, mert még az is sokkal biztonságosabb, nem utolsó sorban pedig költséghatékonyabb megoldás, ha egy középkategóriás abroncsot vásárolunk magunknak, amit kifejezetten nyári használatra fejlesztettek ki, ezáltal képes elviselni a legnagyobb meleget is.