Süti beállítások

Érdemes-e olcsó kategóriás nyári gumit vásárolni?

2024/01/30
Hasznos információk
Az autósok rendszeres időközönk&...
Az autósok rendszeres időközönként találkoznak a gumicsere kérdésével.
Ez jellemzően fejfájásra okot adó tényező, hiszen egy szett nyári gumi általánosságban véve akár 80-100 ezer forintunkba is kerülhet szereléssel, centírozással, más egyébbel együtt. Mindez természetesen csak abban az esetben, ha legalább a középkategóriából választottunk magunknak potenciálos abroncsot, vagy ha autónkon az átlagosnál nagyobb méretű gumik vannak, esetleg vékonyított, sportosabb futókat szeretnénk tenni rá.

Alternatív lehetőségként merül fel azonban az olcsó kategória jelenléte is, amitől nagyon sokan ódzkodnak, kerülik, holott vannak helyzetek, amikor bizony érdemesebb inkább innen válogatni magunknak. A jó minőségű biztos forrásból származó lepróbált használt gumi, nem az olcsók közé tartozik a használt gumi piacon sem.
 

Amit az olcsó kategóriáról tudni kell

 
Tény és való, hogy a gumigyárak az olcsóbb kategóriás abroncsokat csak úgy tudják létrehozni, ha kompromisszumokat kötnek, ebből kifolyólag úgy tudják elérhető árúvá tenni ezeket a termékeket, ha engednek a minőségből. Nagyon sok gyártó direkt ezt a kategóriát célozza meg, de a legnagyobbaknak is vannak olyan alárendelt márkáik, amelyek más név alatt kínálnak a prémium kategóriához képest olcsóbb, és természetesen gyengébb teljesítményű gumiabroncsot.
 
Az tehát tény, hogy az olcsó kategóriában a gyengébb minőségű gumik vannak, azonban vannak helyezetek, amikor még ennek ellenére is jobban megéri innen válogatnunk, ami nem a kínai gumikat jelenti persze. Példának okáért ott vannak az ismeretlen múltú, külföldről behozott, használt abroncsok, amelyek rendszerint nem csak kopottak és öregek már – nem véletlenül lettek egyszer lecserélve –, hanem azt sem tudjuk, hogy milyen úton kerültek hozzánk. Lehet, hogy egy karambolos autón voltak, és az első kanyarban defektet kapunk velük egy nem látható sérülés folytán. Ha ezt vesszük alapul, az olcsó kategóriás gumi abroncsok mindig szerencsésebb választásnak bizonyulnak, hovatovább jobb befektetésnek is, hiszen egy használt nyári gumihoz képest sokkal tovább bírják majd.
 
A problémát azonban nem csak innen lehet, illetve nem csak innen éri meg megközelíteni, hanem abból a szempontból is, hogy az olcsóság, illetve a rizikófaktor között vajon milyen arány húzódik meg?
 

Annyival kevesebbet is tud, mint amennyivel olcsóbb?

 
Az olcsó árkategóriát képviselő nyári gumik általában legalább fele- vagy gyakran negyed annyiba kerülnek, mint prémium kategóriás társaik, így ebből kifolyólag vélhetően sokakban felmerül a kérdés: az abroncs tudása is ennyire rosszabb lehet?

Erre a kérdésre a gumitesztek adják meg a választ, hiszen az olcsóbb kategóriás gumiabroncsok lényegében nem mások, mint egy régen csúcsminőségnek számító technológiákat központosító abroncs, aminél ma már léteznek ugyan jobbak,  a minőségbeli különbségek értelemszerűen ezért vele járnak.
 
Az a tény, hogy az alacsony árkategóriás nyári gumik elavult gyártási folyamatokkal készülnek, gyengébb minőségű gumikeverékből, ezáltal az újabb abroncsokhoz mérten rosszabb teljesítményt produkálnak, de van olyan  levetett minta és technológiával gyártott alsó kategória is, ami megfelelő választás lehet, ha nem felejtjük el, hogy nem prémium gumit választottunk és ennek megfelelően próbálunk közlekedni.

A teszteken a prémium kategóriás abroncsokhoz mérten a féktávolság növekedését is láthatjuk az olcsó nyári gumiknál, nyilvánvalóan a kínai abroncsok ennél is rosszabb képet mutatnak. Ha viszont az olcsó kategórián belül ismert márkákat választunk, akkor a pénzünkért cserébe az alsó kategóriában is találhatunk pár használható márkát, de természetesen nem várhatunk ezért cserébe annyit, mint egy kétszer annyiba kerülő abroncstól.