Süti beállítások

ADAC 2016 téli gumi teszt a 225/45 R17-es méretkategóriában

2024/01/30
Téli gumi tesztek
A szokásoknak megfelelően az idei téli gumi szezon előtt is alaposan letesztelte ...
A szokásoknak megfelelően az idei téli gumi szezon előtt is alaposan letesztelte a jelenlegi piac aktuális abroncskínálatát a Német Autóklub, aminek köszönhetően újfent több kategóriában került sor a szemrevételezésre. Az alábbiakban a 225/45 R17-es méretkategóriáját vesszük szemügyre, amellyel kapcsolatban az ADAC összesen 13 különböző abroncsot vett szemügyre, méghozzá H sebesség-indexszel. A kérdéses méretet azért választották a németek, mert ez a legelterjedtebb azon középkategóriás autó-tulajdonosok kapcsán, akik szeretnének maguknak egy sportos abroncsot választani.

Erős a középmezőny a téli gumik tekintetében

 
Az ADAC 2016 gumitesztjén összességében két kifejezetten rossz abroncsot találtak a szakértők, de a legerősebb határozottan a középmezőny volt, hovatovább az autóklub kizárólag egyetlen olyan téli gumit talált a 13 tesztelt modell közül, amelyik jó minősítést kapott. Ez név szerint a Dunlop Winter Sport 5 téli gumi volt, amely mellett a legtöbb kielégítő tulajdonságú abroncs főként a száraz utakon tapasztat hiányosságok miatt nem kaphatta meg a „jó” minősítést. Ezek a Pirelli Winter Sottozero 3, a Goddyear UltraGrip Performance és az Uniroyal MS plus 77 lettek, amelyek a száraz tapadást leszámítva szinte ugyanolyan eredményeket értek el, mint a Dunlop nagyágyúja. Ezzel ellentétben főként a vizes útszakaszokon nyújtott tapadás miatt érték hátrányok a Firestone Winterhawk 3, a Hankook i*cept evo2 W320 és a Viking SnowTech II abroncsokat, amelyek viszont száraz útszakaszokon nyújtottak rendre jobb telejsítményt, mint az imént említett három delikvens.
 
Leginkább a kopásból fakadó hiányosságok húzták vissza alaposabban is az ADAC által kiosztott minősítést a Nokian WR D4 és a Yokohama V905 W drive kapcsán, míg a Bridgestone Blizzak LM001 és a Vredestein Extreme S téli gumik a 225/45 R17-es kategóriában a havas útfelületeken nyújtott teljesítményük hiányosságai miatt csúsztak lejjebb a listán. A legtöbb elégséges minősítést egyébiránt a nedves úton mért hiányosságok miatt zsebelte be az abroncsok többsége, de több esetben a zajszint és a komfortérzet is rontó tényező volt. A két legrosszabb értékelést bezsebelt abroncs egyébiránt a Matador MP92 Sibir Snow és a BF Goodrich G-Force Winter lettek, amelyeket az ADAC ebben a méretkategóriában kifejezetten gyengének nevezett, amit a Matador terméke alacsony árával igyekszik egyensúlyozni, de a BF Goodrich terméke a rossz tulajdonságok mellett még drága is, hovatovább nedves útfelületeken is komoly hiányosságokat tapasztaltak nála a tesztelők.
 

Egyéb konzekvenciák

 
GoodyearAmi aggodalomra ad okot az ADAC 2016-os téli gumi tesztjei kapcsán, hogy az aquaplaning tulajdonság – amely nedves, illetve havas és latyakos úton rendkívül fontos tényező – a legtöbb tesztabroncsnál vagy egyáltalán nem, vagy nem eléggé voltak meggyőzőek. Természetesen voltak azért kivételek is, így a Goodyear most indított téli gumija a havas tapadás tekintetében kifejezetten jó eredményekkel szolgált, így még a Pirelli és a Bridgestone abroncsait is képes volt megelőzni, míg a BF Goodrich hiába mutatott páratlanul jó tulajdonságokat a kopás kapcsán, a nedves utakon nagyon rosszul teljesített a teszteken. Az ADAC idei ajánlása szerint tehát a 225/45 R17-es méretkategóriában a Dunlop Winter Sport 5 lett az abszolút nyertes, de jól választanak azok is, akik a Pirelli Winter Sottozero 3, a Goddyear UltraGrip Performance és az Uniroyal MS plus 77 mellett döntenek, hiszen lényeges különbséget ezen téli gumik esetén sem tapasztaltak a szakértők.