Süti beállítások

A Nokian felhívta a figyelmet a téli gumi légnyomásának fontosságára

2024/01/30
Gumiabroncs hírek
Az autósok jelentős része a nyilv&a...
Az autósok jelentős része a nyilvánvaló biztonsági kockázat ellenére sincs tisztában azzal a ténnyel, hogy a téli gumi légnyomásának hiányosságai mennyire balesetveszélyes helyzeteket tudnak előidézni. 
Ha ugyanis egy téli gumiban túl kevés a légnyomás, vagy éppen ellenkezőleg, túlpumpálták azt, akkor sokkal rosszabb tapadással rendelkezik, mintha optimális keréknyomás társaságában használnánk, vagyis könnyebb a kisodródás és megcsúszás veszélye, ami bizonyos helyzetekben életveszélyes helyzeteket is szülhet.

Ez pedig csak egyetlen kiemelt dolog, amit a nem optimális keréknyomás előidézhet, hiszen példának okáért ilyen esetekben nagyobb gördülési ellenállás, illetve egyenetlen kopás vár a gumiabroncsra, amelyek magasabb fogyasztást, és a téli gumi idő előtti cseréjét idézhetik elő.
 
Hogy mégis mekkora súlya van annak, hogy a téli gumik megfelelő nyomással legyenek használva, azt mi sem bizonyítja jobban, minthogy az egyik legjobb és legismertebb téli abroncsgyártó, avagy a finn Nokian is felhívta a figyelmet nemrégiben ennek fontosságára. A téma egyik legnagyobb szakértőjének tekinthető gyár tanácsadói szerint ugyanis nem csak nyáron, hanem a téli időszakban is legalább havonta egyszer ellenőrizniük kellene az autósoknak az abroncsok nyomását, hiszen azért, mert nincs odakint meleg idő, az még nem jelenti azt, hogy a használatból kifolyólag nem szökött el levegő az abroncsból.

A téli gumi-gyártó felhívta a figyelmet továbbá arra is, hogy egyáltalán nem mindegy, pontosan mikor és hogyan is ellenőrizzük az abroncsok nyomását, ezzel kapcsolatban ugyanis nem árt betartani néhány alapszabályt. Télen ugyanis akár extrém hőmérsékleti különbségek is lehetnek a garázsban, illetve a szabadban mért állapotok között, így mindig az általános használathoz leginkább illeszkedő környezetben mértjük meg a téli gumik nyomását, vagyis télen és nyáron is inkább a szabadban.

Ha ugyanis a garázsban plusz 20 Celsius fok van, odakint pedig repkednek a mínuszok, az annyit jelenthet a gyakorlatban, hogy a mérések között akár fél báros eltérés is lehet, ami gyakran már veszélyesnek tekinthető.

Fontos továbbá, hogy soha ne mérjünk keréknyomást azonnal a megállás során – csak ha utazás közben vagyunk, és érezhetően laposak a gumik –, mert a felmelegedett abroncs is mutathat számottevő eltéréseket.

 
LevegőnyomásHogy pontosan mekkora keréknyomással is kell üzemeltetni autónk téli abroncsait? Amennyiben a szabványosított gumikat használjuk járművünkön, abban az esetben vagy az autó kézikönyve, vagy az autón elhelyezett matricák adhatnak pontos tájékoztatást.

Ha törekszünk arra, hogy téli gumink nyomása mindig megfelelő, optimális szinten maradjon, azzal nem csak a gumik élettartamát és fogyasztásunkat befolyásoljuk pozitívan, hanem autónk tapadását és stabilitását is.

A Nokian szerint elegendő hosszabb távon csak 20 százalékkal alacsonyabb nyomás mellett használni a téli abroncsokat ahhoz, hogy a szett élettartama a felére csökkenjen!